לפיד: "לחברי קואליציה עם ניגוד עניינים אסור להצביע על חוק דרעי"

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד אמר ראש הממשלה כי החוק "מושחת ופרסונלי לגמרי", והוסיף כי תצא פניה דחופה ליועמ"שית במטרה למנוע מנתניהו, דרעי, ביטן וחיים כץ להצביע על החוק

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

ראש הממשלה יאיר לפיד נשא היום (שני) דברים בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, והביע דעתו על הניסיון להכשיר את ח"כ אריה דרעי לתפקיד שר: "חוק מושחת לגמרי, חוק פרסונלי לגמרי, שיש לו רק מטרה אחת: לאפשר לאדם שהורשע בפלילים להיות שר".

"אריה דרעי הוא עבריין סדרתי שישב בכלא, שוחרר, ואז חזר לסורו והורשע בעבירות מס חמורות. במסגרת הסדר הטיעון שלו הוא התפטר מהכנסת והתחייב בבית המשפט שהוא פורש מהחיים הציבוריים כדי לברוח מקלון נוסף", אמר לפיד, והמשיך: "אלא שעכשיו הוא גילה שבממשלה הקיצונית בתולדות המדינה אין דבר כזה חוקים. ביבי חלש, דרעי ידע שהוא יכנע לו כמו שהוא נכנע לכולם. אז במקום לעבור על החוק, אריה דרעי משנה את החוק. ככה הוא יסדר לעצמו להיות שר".

רה''מ יאיר לפיד עם פעילי יש עתיד בגשר קק''ל
רה''מ יאיר לפיד עם פעילי יש עתיד בגשר קק''ל | צילום: אלעד גוטמן

"הממשלה הנכנסת הודיעה שהיא תעביר בהליך מזורז תיקון לחוק יסוד הממשלה, שיאפשר לדרעי להיות שר הפנים, שר הבריאות, משנה לראש הממשלה, ובעוד שנתיים, האיש שהורשע בעבירות מס, רוצה להיות שר האוצר ואחראי על רשות המיסים. אלא שמרוב שכרון כוח ויהירות, הם שכחו דבר אחד: בקואליציה החדשה יש ארבעה אנשים שאסור להם להצביע על החוק הזה, מפני שהם בניגוד עניינים".

רה"מ המשיך לתקוף את חברי הקואליציה המתגבשת: "חבר הכנסת דוד ביטן, עומד בימים אלה לדין בגין שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים. הוא לא יכול להצביע על החוק הזה, מפני שזה ישפיע על גורלו. חבר הכנסת חיים כץ, הורשע רק לפני שנה בקשירת קשר להשגת מטרה באמצעים פסולים, הוא קיבל מאסר על תנאי, מועמד בימים אלה להיות שר. לחוק הזה יש כמובן השפעה ישירה עליו ולפיכך הוא בניגוד עניינים".

לפיד תקף בנוסף באופן אישי את ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו: "חבר הכנסת בנימין נתניהו עומד בימים אלה לדין בשלושה תיקים חמורים על שוחד, מרמה והפרת אמונים. ברור מאליו שגם הוא נמצא בניגוד עניינים חמור ולא יכול להצביע על החוק הזה".

"הארבעה האלה לא יכולים לשבת במליאת הכנסת ולהצביע על החוק הזה. אנחנו נוציא היום פניה דחופה ליועצת המשפטית לכנסת למנוע מארבעתם להצביע על החוק בגלל ניגוד עניינים מובנה וחמור" הוסיף.

מרב מיכאלי
מרב מיכאלי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בישיבת הסיעה של מפלגת העבודה, התייחסה לנושא גם יו"ר המפלגה ושרת התחבורה, מרב מיכאלי: "לקחת את מי שהורשע פעם אחר פעם אחר פעם. ולהכניס אותו שוב למשרדי הממשלה, לתת לו לשבת סביב הקופה הציבורית – מה לדעתכם יקרה?".

"כל ההתפלפלויות על הקלון הם רעשי רקע, כי לא רק שהקלון רשום לאריה דרעי על המצח, אם תשנו את חוקי היסוד של מדינת ישראל כדי לאפשר לו להיות שוב שר ולהחזיר אותו למשרדי הממשלה – הקלון יהיה חקוק על המצח שלכם לדראון עולם", הוסיפה מיכאלי.

ח''כ יואב קיש בדיון הוועדה המסדרת
ח''כ יואב קיש בדיון הוועדה המסדרת | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום התכנסה הוועדה המסדרת, להמשך דיון בהקמת ועדות מיוחדות לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה. הדיון נפתח בצעקות, ותוך שתי דקות היו"ר קיש הוציא החוצה את חברי הכנסת מירב בן ארי ויוראי להב-הרצנו מיש עתיד.

"חרפה של יושב ראש שרוצה לגנוב הצבעה", אמר קיש, "בחר לעשות פיליבסטר בדיון על בחירת יושב ראש, ביזיון לכנסת". לפי הייעוץ המשפטי של הכנסת לא ניתן להפעיל את סעיף 98, אשר מאפשר לקצוב את זמני הדיון ולמנוע פיליבסטרים, בהצבעה על יו"ר, ולכן הוחלט על דחיית ההצבעה למחר בשעה 10:00 בבוקר.

ממפלגת יש עתיד נמסר: "נצחון ראשון. לא תהייה היום הצבעה על יו"ר הכנסת. הפחד והלחץ שיתקו את יואב קיש שהבין שהוא לא מסוגל לגייס את אנשיו להצבעות והלו״ז הצפוף שלהם ידחה שוב ושוב. מי שחשב שיהיה קל לנתניהו הסחיט ושותפיו הקיצוניים להקים ממשלה, מבין כל יום עד כמה נתניהו חלש ועייף. וזו רק ההתחלה".

ועדת השרים לחקיקה, אשר אמורה לדון בחוק דרעי ובהעברת הסמכויות ממפכ"ל המשטרה לשר המיועד איתמר בן גביר, אמורה הייתה להתכנס בשעה 11:00, אך הישיבה נדחתה. שר המשפטים גדעון סער אמר: "דחיתי את שעת הישיבה בין היתר משום שאני לא משוכנע שלא יהיו התפתחויות בנוסח הצעת החוק לעומת הנוסח שנדון בוועדה המסדרת בשבוע שעבר. יש לי הרגשה שתהיה דינמיקה בנוסח ולכן נמתין למקום שיהיה לנו ברור מה הדבר שאותו מציעים".