נתניהו ובן גביר נפגשו שוב: "התקדמות משמעותית במגעים"

ראש הממשלה המיועד ויו"ר עוצמה יהודית נפגשו פעם נוספת ובליכוד אמרו כי חלה "התקדמות משמעותית". בינתיים, כשברקע נמשך המו"מ על הקמת הממשלה, התגלעו חילוקי דעות בין הליכוד והציונות הדתית בעניין מינוי סגני יו"ר כנסת זמניים: סמוטריץ' סירב לאפשר את מינויו של ח"כ טיבי לתפקיד

זמן צפייה: 05:11

מאבקי חלוקת התיקים בקואליציה: כשברקע נמשכות שיחות המשא ומתן על הקמת הממשלה ועל אופי ההסכמים הקואליציוניים, נפגשו שוב יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. בתום הפגישה נמסר מטעם הליכוד כי חלה "התקדמות משמעותית במגעים". בינתיים, שמוקדם יותר התגלעו חילוקי דעות בין הליכוד והציונות הדתית בעניין מינוי סגני יו"ר כנסת זמניים. בציונות הדתית סירבו לאפשר את מינויו הזמני של ח"כ אחמד טיבי מרשימת חד"ש-תע"ל לתפקיד.

בכיר הליכוד יואב קיש, המכהן כיו"ר הווועדה המסדרת של הכנסת, עדכן את חברי וחברות הכנסת באחד מדיוני הוועדה כי ידחו את ההצבעה על חלוקת התפקידים (הזמניים - ל"ק) בכנסת לשבוע הבא. הוועדה המסדרת, זו המנהלת את פעילות הכנסת עד להקמת הקואליציה ועד למינוי הוועדות הקבועות, התנהלה לסירוגין החל מהשעה 13:00 ויצאה שוב להפסקה. לכשתוקם הקואליציה והממשלה החדשה, יחולקו התפקידים בצורה מסודרת, ובאופן קבוע.

לדבריו של קיש, בקואליציה המתגבשת אין תמימות דעים על חלוקת התפקידים הללו ועל כן, לא הצביעו על מינוי סגני יו"ר הכנסת. יש בכנסת מי הרואה בכך, ניסיון מצידו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' "לעשות שרירים" בעקבות סירובו של נתניהו לדרישותיו לקבל את תיק האוצר, שנמצא כעת בידי יו"ר ש"ס אריה דרעי, או את תיק הביטחון. לפי שעה, סמוטריץ' אינו מוכן לשתף פעולה עם הליכוד בטרם ייפתרו אותן המחלוקות.

לפיד וגנץ
חיכוכים גם באופוזיציה. רה''מ היוצא יאיר לפיד ושר הביטחון היוצא בני גנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עוד במהלך יום הדיונים הארוך, נרשמו לא מעט חיכוכים גם בצד של האופוזיציה החדשה, לרבות בין יש עתיד בראשות רה"מ היוצא לפיד והמחנה הממלכתי בראשות שר הביטחון גנץ. בסביבת לפיד האשימו את אנשיו של גנץ בפעילות ישירה מול הליכוד לצורך חלוקת התפקידים הזמניים בכנסת. זאת, באמצעות השר היוצא זאב אלקין.

"זו לא הפעם הראשונה שגנץ חותר תחת לפיד בניסיון לשמור על האינטרס האישי שלו. ראינו איך זה נגמר פעם שעברה בממשלה משותפת", מסר גורם ביש עתיד. בזמן מליאת הכנסת, ח"כ בועז טופורובסקי תקף את אנשי המחנה הממלכתי על שיתוף הפעולה הזה עם הליכוד, דבר שגרר עימותים במליאה.

במחנה הממלכתי תקפו בחזרה את יש עתיד, וגורמים במפלגה אמרו על לפיד שהוא לא ידע לנהל קואליציה ולא יודע לנהל אופוזיציה. "עדיין לא שמענו אותו לוקח אחריות על המחדלים שלו", הוסיפו. "הוא ואנשיו עושים מה שהם הכי טובים בו - מטנפים על אחרים. נמשיך לפעול ולעשות מה שטוב למדינה באופן ענייני ולא באופן שמשרת את הצרכים של לפיד, שראינו כבר לאן הם מובילים".

פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת
פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת

יוזכר כי אתמול, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נפגש עם סמוטריץ', שהגיע ללשכתו של נתניהו לפגישת משא ומתן. זאת, לאחר שהשניים לא שוחחו אחד עם השני בשבוע האחרון, ובצל הדרישה של סמוטריץ' לקבל את תיק האוצר או את תיק הביטחון.

בפגישה עצמה בין נתניהו וסמוטריץ', רה"מ המיועד לא הציע ליו"ר הציונות הדתית את תיק האוצר. גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן כמו גם בפרטי הפגישה של השניים אמרו לחדשות 13 כי השיחה התנהלה באווירה טובה, אם כי במהות שלה - לא נרשמה התקדמות משמעותית. גורמים בליכוד אמרו לאחר הפגישה כי במהלכה נתניהו הציע לבן שיחו להקים ממשלה באופן מיידי כדי לנצל את חלון ההזדמנויות לאישור ההתיישבות הצעירה: "נוכח המצב המדיני והביטחוני אין שום סיבה לבזבז אף רגע על ג'ובים במקום לנצל את ההזדמנות".

גורמים בציונות הדתית התייחסו גם הם לנושא ומסרו: "מוטרדים מהדיווחים על כך שנתניהו מתנגד למינוי של סמוטריץ' בשל הלחץ של ממשל ביידן והחשש שיוביל מדיניות תקיפה כנגד הטרור והרשות הפלשתינית ויפעל להסדרת ההתיישבות, למניעת ההשתלטות של הרשות על השטחים הפתוחים ולתנופת בניה ביו"ש. לא נסכים לכניעה לתכתיבים זרים ולחזרה למדיניות של ״הקפאת הבניה״ בהתיישבות של נתניהו ב-2010-2009".

יו''ר ש''ס אריה דרעי לצידו של יו''ר הכנסת מיקי לוי
בסביבת נתניהו ינסו לשכנע את אריה דרעי להתפשר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נתניהו מצידו, מתחיל להבין כי יהיה קשה להוריד את סמוטריץ' מדרישתו לאחד משני התיקים הבכירים אליהם הוא לוטש את עיניו. אצל נתניהו, מחלחלת ההבנה שכנראה צריך להזיז את הלחץ מכיוונו של סמוטריץ' לצד הפוטנציאלי היותר ותרן, הלא הוא יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי.

ההבנה בצמרת הליכוד היא שבסופו של דבר, סמוטריץ' "יזכה" בתיק האוצר, הרי שנתניהו לא מוכן להפקיד בשום פנים ואופן את תיק הביטחון בידי סמוטריץ'. עוד בסביבת נתניהו ינסו לשכנע את אריה דרעי להתפשר, והוא ימונה לשר הפנים, ומפלגתו תקבל גם את תיק הדתות. לפי שעה, אריה דרעי לא מסכים למתווה הזה, אם כי הוא נחשב לאדם יותר פשרן מסמוטריץ'. בתוך כך, הסיכוי להתפתחות משמעותית בהסכמים הקואליציונים גבוהים מכשהיו אתמול. עוד היום, נתניהו ודרעי נפגשו.

סמוטריץ' מבחינתו, מבין שכרגע נתניהו לא מוכן למנותו לשר האוצר, אם זה היה תלוי בו. כמובן שלא למנותו לשר הביטחון, והוא מעביר מסר לרה"מ המיועד לפיו אם דרעי מעוניין באוצר, אז הוא הולך על תיק הביטחון. גם אחרי הפגישה הזו, נתניהו ממשיך בסבב השיחות והוא נפגש גם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. בתקופה הקרובה, נתניהו עשוי לערוך סבב פגישות גם עם חברי הכנסת של הליכוד, ייתכן בניסיון להעביר מסר לסמוטריץ' שאנחנו מתקדמים "איתך או בלעדייך". כך או כך, חרף השאיפות של כל חברי הקואליציה הנרקמת להשביע את הממשלה בשבוע הבא, בפועל עוד לא מצאו את הפיתרון ל"מוקש" העיקרי מול סמוטריץ'.