לראשונה מאז היווסדה - מרצ מחוץ לכנסת. גלאון: "אסון למדינה"

לפי ספירת 95.7% מהקולות, המפלגה לא עוברת את אחוז החסימה ולראשונה מאז שהוקמה - תישאר מחוץ לכנסת הבאה. היו"ר גלאון: "דחפתי לאיחוד עם מיכאלי, ובימים האחרונים התרעתי בפני רה"מ ואנשיו שהם משחקים באש"

זמן צפייה: 09:01

לראשונה מאז שנוסדה, מרצ תישאר מחוץ לכנסת כשלאחר ספירת המעטפות הכפולות ו95.7% מכלל הקולות - היא עומדת על 3.16% ולא עוברת את אחוז החסימה - שעומד על 155 אלף קולות. חסרים לה 5,000 כדי לעבור. נכון ל-15:00, נותרו עוד כ-23 אלף מעטפות לספור. במקביל, ראש הממשלה יאיר לפיד מקיים הבוקר פגישות ביטחוניות בקריה, ואחר הצהריים יכנס ישיבת סיעה.

בסרטון ראשון לאחר ההודעה על כך שלא עברו את אחוז החסימה, אמרה יו"ר המפלגה זהבה גלאון: "זהו רגע מאד קשה עבורי, ועבור החברים שלי במרצ. תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, אסון למדינה, וכן, גם אסון אישי לי. כמה ימים לפני הבחירות, כשידעתי כבר שהסכנה למרצ גדולה ומוחשית, חלף לי בדיוק הסיוט הזה בראש. של כנסת שתהייה ריקה ממרצ. שהמפלגה של כהנא בתוך הכנסת, והמפלגה של אלוני ושריד - לא.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211031643' autoplay='0' credit='' desc='זהבה גלאון בתגובה ראשונה - מרצ לא עברה את אחוז החסימה' poster='' kid='1_z62ka22j' duration='']

גלאון הוסיפה וסיפרה על המחשבה להתאחד עם מפלגת העבודה: "בשביל זה עשיתי מה שמעולם לא חשבתי ששוב אעשה - כשראיתי שמרצ נמצאת בסכנה חזרתי למדמנה של הפוליטיקה- מתוך תקווה להציל את מרצ והמחנה. דחפתי לאיחוד עם מרב מיכאלי, ובימים האחרונים התרעתי מספר פעמים בפני ראש הממשלה, יאיר לפיד והתרענו בפני אנשיו שהם משחקים באש, ושאם לא ניזהר, לא רק מרצ, אלא המחנה כולו, ישלם את המחיר".

עוד אמרה גלאון כי "לצערי הבוחרים שלנו קנו את קמפיין "המפלגה הגדולה" והעדיפו לחזק את יאיר לפיד מול ביבי. בגלל שלקחתי על עצמי את המשימה הזאת, אני רוצה להגיד את זה הכי ברור - האחריות היא כמובן גם עלי. בימים האחרונים פנו אליי המונים - נשים, להט"בים, יהודים וערבים, בייאוש ובפחד. אני רוצה לומר לכם : אתם לא לבד, הערכים של אהבת אדם, חרות וחופש, הם לא רק שלכם. 
הם משותפים למיליוני אנשים בכל העולם".

מימין: ח''כ מיכל רוזין, יו''ר מרצ זהבה גלאון וח''כ מוסי רז
מימין: ח''כ מיכל רוזין, יו''ר מרצ זהבה גלאון וח''כ מוסי רז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

גלאון המשיכה ואמרה בסרטון כי "הניצחון של הצד הימני, עם השותפים הגזעניים והמדכאים - הוא לא באמת ניצחון. יש מספר שווה של ישראליות וישראלים בצד אחד ובצד השני, שמאמינים בשוויון, בזכויות אדם, בסיום הכיבוש ובצדק חברתי. תראו מה קורה בכל המדינות בעולם שעוברות עכשיו גל של ניאו פאשיזם נעמדת מולם רוח אנושית גדולה, שמקורה ברעיון - שכל בני האדם נולדו שווים. ואף כהניסט, אף פאשיסט, אף גזען הומופוב ושובניסט לא יכבה את הרוח הזאת".

"הערכים ההומינסטים לא נעלמים בגלל 3800 קולות שבחרו בפתק הלא נכון", אמרה גלאון. "הם לא נחסמים בידי שום אחוז חסימה - אנחנו נמשיך להילחם, ובסוף ואנחנו ננצח. אני שולחת מכאן תודה מיוחדת לחברי רשימת מרצ לכנסת,  לכל הפעילים המסורים שלנו ולכל התומכים והתומכות שלנו. ואני אומרת לכם, גם אם החורף קשה - זה ממש לא ימנע את בוא האביב".

דאגה במטה מרצ בירושלים
דאגה במטה מרצ בירושלים | צילום: פלאש 90

היום התראיין להכל כלול עיסאווי פריג', שמשמש כיום כשר לשיתוף פעולה אזורי, היה במערכות הבחירות האחרונות במקומות בולטים ברשימת מרצ והודיע ביולי על פרישתו מהחיים הפוליטים. פריג' אמר בריאיון עימו: "אני עצוב על מרצ שהיתה המצפן האישי שלי ואיננה עוד. קמנו הבוקר לישראל רעה וגזענית. ממשלה שהשנאה לערבים היא הבסיס שלה. כשממשלה קיצונית רודפת יהודים באירופה, אנחנו קוראים להם ניאו נאצים ועכשיו אני שומע את הנאום של בן גביר מדבר לקולות מוות לערבים, מה רוצים שאני אגיד? היום, אני מודאג".

כמו כן התראיין לחדשות 13 מוסי רז, מספר 2 ברשימת המפלגה. רז נשאל האם לדעתו תם עידן מרצ ואמר: "יקום שמאל חדש שמרצ היא חלק ממנו והעבודה היא חלק ממנו. כבר לפני חודש וחצי חשבנו על חבירה, אמנם לא מפלגה חדשה, אבל אין מנוס מלהגיע למסקנה הזו".

זהבה גלאון מצביעה
זהבה גלאון מצביעה

מפלגת מרצ הורכבה לפני כ-30 שנים, ממפלגות רצ, מפ"ם וחלק משינוי. בשיא כוחה זכתה המפלגה ל-12 מנדטים בכנסת ה-13. בנוסף, הייתה חלק מממשלת רבין השנייה (הממשלה ה-25) כשבראש המפלגה עמדה שולמית אלוני. מאז הקמתה השתתפה מרצ ב-13 מערכות בחירות רצופות, כשבכולן היא עוברת את אחוז החסימה ונכנסת לכנסת. יחד עם זאת, ברוב הפעמים היא הייתה חלק מהאופוזיציה, כשרק בשלוש פעמים הייתה חלק מהקואליציה ומהממשלה, האחרונה בהן בכנסת הקודמת.

במהלך מערכת הבחירות האחרונה היה ניסיון של ראש הממשלה יאיר לפיד להביא לאיחוד של רשימות מרצ והעבודה על מנת להימנע מסיכון אפשרי, שאכן התממש, שאחת מבין שתיהן לא תעבור את אחוז החסימה. ארבעה ימים לפני המועד האחרון להגשת הרשימות אף אירח לפיד את יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ויו"ר מרצ זהבה גלאון לפגישת חירום בביתו, במטרה לשכנע אותן לבצע איחוד.

זהבה גלאון חוגגת את זכייתה בפריימריז של מרצ
זהבה גלאון חוגגת את זכייתה בפריימריז של מרצ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עם גלאון לפיד ראה את הדברים עין בעין - ושניהם חשבו כי מרצ והעבודה צריכות להתאחד ולא לקחת סיכונים מיותרים, אך מיכאלי התנגדה  לאיחוד שכזה. הפגישה הסתיימה אחרי כ-40 דקות בלבד, ובסופה אמרה גלאון: "התקיימה פגישה באווירה טובה, העמדות הידועות הוצגו, מרצ מחויבת לאיחוד על מנת לחסום את נתניהו ובן גביר".

אמש גלאון התייחסה לראשונה לתוצאות הבחירות, עוד במהלך הספירה, ואמרה: "זה לא רגע קל עבורי. אני יודעת שגם עבורכם. אבל זה עוד לא הזמן למסקנות ולסיכומים. מרצ נמצאת כרגע פחות מ-0.1% מאחוז החסימה. יש לנו עד יום שלישי לעבור על אלפי פרוטוקולים של ועדת הקלפי כדי שכל קול ייספר. זאת ההזדמנות האחרונה שלנו לתקן. בואו נעשה את זה יחד".

מרב מיכאלי וזהבה גלאון
מרב מיכאלי וזהבה גלאון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לאחר שמפלגת העבודה קיבלה ארבעה מנדטים בלבד על פי ספירת מרבית הקולות, יושבת הראש מיכאלי צפויה למסור הערב (חמישי) בשעה 18:00 הצהרה לתקשורת בכינוס סיעת העבודה בחדר הישיבות בבית מפלגת העבודה בתל אביב. בבחירות הקודמות מפלגת העבודה בראשותה של מיכאלי קיבלה שבעה מנדטים.