הרצוג קורא למילואימניקים להתייצב לשירות: "רק לא מלחמת אחים"

נשיא המדינה פנה לאזרחים לקראת ט' באב, וסיפר על "תסכול עמוק" מחוסר ההצלחה של הניסיונות להגיע לפשרה אודות חוקי המהפכה המשפטית. "כמי שחשב שהסכמה אפשרית ופעל בכל כוחו מסביב לשעון, אני מאוכזב מאוד". לראשונה, הוא הטיל את האחריות במצב על נתניהו: "האחריות תמיד אצל מי שהכוח ומושכות השלטון בידיו"

זמן צפייה: 03:25

נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה היום (רביעי) לאזרחי ישראל לקראת ט' באב, וקרא למילואימניקים והמתנדבים בצה"ל להתייצב לשירות. "אני אוהב אתכם אהבת נפש, ומעריץ את המסירות, ההקרבה, והדאגה העמוקה והכואבת שלכם", כתב הנשיא, "אתם באמת הטובים שבטובים. אבל בה בעת אני חרד לביטחון ישראל שנפגע מעצם האיומים באי-התנדבות או התייצבות לשירות, ועל אחת כמה וכמה ממימושם. אנא מכם, שקלו שוב ושוב כל מהלך. אני סומך עליכם שתשמרו על מדינת ישראל יציבה ובטוחה. הרי זה היה מאז ומעולם, ולנצח יהיה - הבית של כולנו. גם שלכם. גם של ילדיכם ומשפחותיכם".

הרצוג התייחס גם לניסיונות הפשרה שניסה לקדם בבית הנשיא, ולכישלונם: "בחודשים האחרונים הזהרתי מהרגע הזה. התחננתי להקשבה, להושטת יד ולאחריות. דיברתי על שני מחנות בישראל שמתייצבים זה נגד זה, על פוטנציאל האלימות, על הקיטוב שיפרק אותנו, על הנזק החברתי, הכלכלי והביטחוני, ועל אויבינו מרחוק ומקרוב, שמחככים ידיים בהנאה וחורשים מזימות. היום אין כבר ספק - האתגר גדול מתמיד".

לראשונה, הטיל הרצוג אחריות על ראש הממשלה בנימין נתניהו בכישלון הניסיונות להגיע לפשרה: "כפי שהדגשתי בעבר, אחריות רבה יותר, גם אם לא בלעדית, למציאת פתרונות שייטיבו עם המדינה וכלל החברה, תהיה תמיד אצל מי שהכוח ומושכות השלטון בידיו. כך עובדת דמוקרטיה. אני מצפה לראות בקרוב מאד את מילות ההרגעה הופכות למעשים, ואת מסרי הושטת היד משתקפים בתוכנית עבודה ממשית ומחייבת. על כולנו להבין את האתגר ואת ההשלכות הרות הגורל".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

"הרגעים קשים, כאמור, אבל עם כל הכאב, התסכול וסערת הרגשות, אני נחוש מתמיד ולא מוכן לוותר ולאבד תקווה. גם אם יהיה הסיכוי הקטן ביותר, צוותי ואני נמשיך ונפעל בכל דרך אפשרית להנמיך חומות ולבנות גשרים. אין משימה חשובה יותר, ואין שליחות נעלה יותר עבורי – כנשיא וכאזרח – מריפוי ואיחוי העם, ומהשמירה על מדינת ישראל ועל הדמוקרטיה שלנו", הבטיח הנשיא בנוגע לעתיד.

הרצוג הצהיר כי הוא מאמין בדמוקרטיה הישראלית והתייחס לדברים שאמר בפני הישיבה המשותפת של שני בתי הקונגרס האריקני: "רק לפני שבוע הצהרתי בפני הקונגרס האמריקאי שאני מאמין בחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית, והתחייבתי להגן ולשמור עליה מכל משמר. אני עומד מאחורי כל מילה, ומתעקש על כך שהדמוקרטיה טבועה עמוק בדנ"א הישראלי".

הנשיא הרצוג נואם בקונגרס
הנשיא הרצוג נואם בקונגרס | צילום: רויטרס

"בעת הקשה הזאת, כשכל כך הרבה מונח על הכף, אני פונה לכולם – לנבחרות ונבחרי הציבור, למובילי דעת הקהל, לתקשורת, ולציבור הישראלי כולו על כל המגוון היפהפה ומרובה האמונות והדעות שבו, ומפציר - גם בשיא הכאב, אנחנו מוכרחים לשמור על גבולות המחלוקת ולהימנע מאלימות ומצעדים בלתי הפיכים. אנחנו חייבים לדמיין את חיינו המשותפים כאן ביחד, בעוד ארבעים, חמישים ומאה שנה, וכיצד כל פעולה תשפיע על ילדינו ונכדינו, ועל הגשרים בינינו".

לסיום הוסיף: "אנחנו בערב תשעה באב וקול משק כנפי ההיסטוריה זועק: זה הזמן לאיפוק, זה הזמן לאחריות, זה הזמן לשמור מכל משמר על הציווי העליון: רק לא מלחמת אחים. אני מאמין בנו. מאמין שבמאמץ משותף נוכל להפוך במו ידינו את תשעה באב, ברוח דברי הנביא, ליום של נחמה, אם רק נממש את הכתוב בסוף נבואתו: "האמת והשלום אהבו".

יו''ר הקואליציה אופיר כץ
יו''ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הקואליציה אופיר כץ מסר בתגובה לדברי הרצוג: "ערב ט' באב הודעת הנשיא מצערת במיוחד. במקום להעביר מסר של פיוס ולהצטרף לקריאת הקואליציה לחזרה להידברות, הוא מפנה אצבע מאשימה לקואליציה תוך שהוא מתעלם מכך שראשי האופוזיציה הם אלה שנהגו בחוסר אחריות כשפוצצו את השיחות בלחץ המחאה, ומבטל את המאמצים המשמעותיים והפשרות מרחיקות הלכת שעשתה הקואליציה. עצוב".

מחאת המילואימניקים מול ביתו של השר גלנט בעמיקם
מחאת המילואימניקים מול ביתו של השר גלנט בעמיקם | צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק

דבריו של הנשיא מגיעים על רקע של משבר חסר תקדים בצה"ל. מאז שעבר החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שניה ושלישית, יותר מ-700 אנשי מילואים בחיל האוויר, המהווים מעל ל-60% מחותמי עצומת אי-ההתייצבות, הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו למילואים - ומתוכם 230 טייסים פעילים. אתמול התקיימה הערכת מצב של הרמטכ"ל עם אלופים מרכזיים מפורום המטכ"ל, לאחר הפגישה שקיים הרמטכ"ל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצה"ל יש תוכנית קצרת טווח וארוכת טווח להתמודדות עם הלכידות והכשירות, אך בצבא מודעים לכך שהלכידות כבר נפגעה. בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט זימן את חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת לדיון חסוי בקרייה שבתל אביב, ביום שני הבא.