הפנייה של הנשיא ליועמ"שית - והמשך המחאה: "מאבק לאומי"

בשעה שמובילי המחאה הודיעו על השבתה נוספת ויו"ר ההסתדרות הודיע שלא יצטרף אליה, הנשיא הרצוג פנה לבהרב-מיארה וביקש לאפשר לנתניהו להיות מעורב בניסיונות הפשרה - אך היא הבהירה שהוא צריך לעמוד בהסדר ניגוד העניינים

זמן צפייה: 01:42

נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה השבוע ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בבקשה חריגה לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להיות מעורב בניסיונות הפשרה וההידברות סביב המהפכה המשפטית של השר יריב לוין, כך פרסם היום (חמישי) העיתונאי גידי וייץ ב"הארץ".

הנשיא הרצוג מעוניין שנתניהו יהיה מעורב בהידברות מכיוון שהוא רואה בו גורם ממתן, אך היועמ"שית הבהירה שראש הממשלה צריך לעמוד בהסדר ניגוד העניינים. יש לציין כי היועמ"שית לא באמת יכולה לפתוח בחקירה נגדו על כך שהוא אמר כך או אחרת, כך שאם נתניהו רוצה יש לו מספיק דרכים להשפיע על המצב.

שר המשפטים יריב לוין, נשיא המדינה יצחק הרצוג, היועמ''שית גלי בהרבה מיארה
שר המשפטים יריב לוין, נשיא המדינה יצחק הרצוג, היועמ''שית גלי בהרבה מיארה | צילום: אוליבייה פיטוסי, אבשלום ששוני, פלאש 90

היום הודיעו מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית על הצעדים הבאים של המאבק, והכריזו כי ביום שני הקרוב יתקיים "יום מאבק לאומי", במסגרתו יתקיימו מספר הפגנות במוקדים בכל רחבי הארץ, שביתה במשק, שיבושים וחסימות כבישים ועוד. בשעה 14:00 צפויה להתקיים הפגנה גדולה מול משכן הכנסת, בעוד בשעה 16:00 תתכנס מליאת הכנסת להצביע על החוקים הראשונים כחלק מהרפורמה המשפטית בקריאה ראשונה.

במסיבת העיתונאים של מובילי המאבק נכחו נציגים ממאבק המשפטנים, מאבק הגלימות, מאבק החלוקים הלבנים, מחאת הסטודנטים ועוד. "ביום שני הקרוב הכנסת מביאה להצבעה את חוק יסוד הדיקטטורה", נאמר, "זהו כנראה החוק המסוכן ביותר מבין החקיקה שמובאת. אם החוק יובא להצבעה ויעבור - הידברות תהיה בלתי לגיטימית בעליל. זהי נקודה שבה בכל שלב הקואליציה תוכל להעביר את החקיקה".

"יום המאבק הלאומי" כאמור יכלול צעדות והפגנות בשעות הבוקר בערים, השבתות של חלק מהעסקים, והפגנה בירושלים מול הכנסת "בשעה שהכנסת תתכנס להצביע על חוק הדיקטטורה", כך לפי מארגני המחאות. "אנו קוראים לציבור הרחב להתגייס למאמץ, אנחנו רואים עד כמה ההפגנות מרעידות את הקואליציה - עוד הרתמות ונוכל להפיל את חוק יסוד הדיקטטורה".

הפגנת הענק בירושלים
הפגנת הענק בירושלים | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

מנגד, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אמר היום שוב כי ההסתדרות לא תצטרף לשביתות המחאה נגד המהפכה המשפטית. "מי שרוצה וחושב שאנחנו נשבית משק ונילחם מלחמה מטורפת", אמר בר-דוד, "אני אומר לכם שאני צריך לבחור את המלחמות שלי".

בר דוד אמר את הדברים במסגרת האירוע המסכם של כנס אילת ה-26 לנושאי עבודה, והוא הוסיף: "אני מבין שצריך לעשות שינויים במערכת המשפטית, אבל הכל יחד במכה אחת? לי זה נראה מוגזם, לי זה נראה לא נכון. שינויים צריך לעשות, אבל לא במכה אחת, בהידברות. לא בצורה שזה נעשה, עם ההתבטאיות המטורפות בכנסת. צריך להוריד את טון הדיבור".

"נפגשתי עם הנשיא", הוסיף בר-דוד, "הוא הביא הצעה מכובדת מאוד שלקחה בחשבון את שני הצדדים. על הבסיס הזה אפשר לבנות רפורמה משפטית ולעצור את הפילוג בעם. אני קורא לצדדים לפני שנעבור את כל הגבולות. בואו נדבר על בסיס הצעת הנשיא וננסה למצוא פתרון".

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמר בר-דוד: "אני מדבר עם כל הנוגעים בדבר. אני פונה לשר המשפטים יריב לוין, זה הזמן לראות את הבעיות של הצד השני. אני פונה ללפיד ואומר לו בוא להידברות בלי תנאים מוקדמים. אני פונה לראש הממשלה - האחריות היא עליך. קח את הספינה ותמקד אותה ותשתלט עליה אתה רהמ של כולם. תקרא להם לשבת יחד ולפתור את הדבר הזה"

"אני מצפה שבימים הקרובים הצדדים יפגשו, וללכת קדימה למען מידנת ישראל. לא משנה ימין או שמאל לא להרוס מה שבנינו. יש עלי לחץ עצום להצטרף לשביתה כזו או אחרת. אני פונה לכל הלוחצים עלי, באים להפגין לי מחוץ לבית, אתם דרסתם את ההסתדרות, זילזלתם בה, עכשיו אתם רוצים לחפור קרדום בה ולהפוך אותה? זה לא יהיה. דקה אחרי שנעשה מהלך, ולא נעשה, הרי הם ימשיכו לתקוף אותנו. זה הצביעות של המחנה הזה"

בסיום דבריו אמר יו"ר ההסתדרות: "ב-24 שעות האחרונות מאחורי הקלעים יש התרחשויות, יש מו"מ קדחתני עם האוצר ויש התקדמות. יש חוק הסדרים מצד ממשלת ימין על מלא. מזהירים אותי שהשלב הבא זה פגיעה בעבודה המאורגנת. אין בחוק הזה שום פגיעה. אתם יודעים למה? כי אנחנו חזקים. אנחנו בקונצנזוס של כל המפלגות בישראל מימין ומשמאל".

הפגנת הענק בירושלים
הפגנת הענק בירושלים ביום שני | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

"יום המאבק הלאומי" כאמור יכלול צעדות והפגנות בשעות הבוקר בערים, השבתות של חלק מהעסקים, והפגנה בירושלים מול הכנסת "בשעה שהכנסת תתכנס להצביע על חוק הדיקטטורה", כך לפי מארגני המחאות. "אנו קוראים לציבור הרחב להתגייס למאמץ, אנחנו רואים עד כמה ההפגנות מרעידות את הקואליציה - עוד הרתמות ונוכל להפיל את חוק יסוד הדיקטטורה".

כבר אתמול הוציאו מארגני המחאות הודעה לפיה ההפגנות המתוכננות ליום שני יתקיימו מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים בחמישי, והפגנת הענק בקפלן וההפגות ברחבי הארץ במוצ"ש תתקיימנה כמתוכנן.