כאוס חוקתי: מה יקרה אם נתניהו ודרעי לא יכבדו את פסיקת בג"ץ?

בימים כתיקונם פסק דין דרעי צריך היה להיות סוף פסוק, אלא שכעת נשאלת השאלה מה יקרה אם הפסיקה לא תכובד. דרעי הודיע שלא יתפטר - והנטל יונח על כתפי נתניהו. אם גם הוא לא יציית - יסתכן בקנס ובמאסר; ואם יציית - הכנסת תוכל לפעול למינוי דרעי שוב

זמן צפייה: 02:05

הכרעת בג"ץ בעניין מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר צפוייה להתקבל עד סוף השבוע, ובינתיים ניתן למנות את התרחישים האפשריים להמשך ההתנהלות הפרשה לאחר הכרעת הדין.

דרעי כבר הודיע במהלך שיחות סגורות כי הוא אינו מתכוון להתפטר מתפקידו כשר הבריאות והפנים במידה ובג"ץ יכריע כי אינו יכול לכהן בתפקיד. במידה ואכן כך יקרה, נטל פיטוריו של דרעי יוטל על כתפיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיצטרך להוציא לפועל את פסיקת בג"ץ.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במידה ונתניהו לא ימלא את פסק הדין ויסרב לפטר את דרעי, העותרים נגדו יפתחו בהליך ביזיון בית המשפט - תרחיש שבאופן תיאורטי עלול לגרור קנס כבד ואף עונש מאסר בפועל. בנוסף, במצב כזה תעלה השאלה האם דרעי ממשיך לכהן כשר, ובית המשפט ייצטרך לתת את הדעת גם בנושא זה ולהכריע.

אפשרות נוספת במצב בו בג"ץ פוסל את מינויו של דרעי, היא שנתניהו אכן ממלא את הפסיקה ומפטר את חבר הכנסת מתפקידיו בממשלה, אך זמן קצר לאחר מכן הכנסת מבטלת את עילת הסבירות - ואז דרעי מתמנה מחדש לתפקידו כשר, אך הפעם בלי היכולת של בג"ץ לפסול את המהלך. במצב כזה ישנה האפשרות שבג"ץ יפסול את פסילת עילת הסבירות בנימוק שביטל העילה נוגד את עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית.

בתוך כך, בשבוע שעבר התנהלה ישיבה של השב"כ, של משמר בתי המשפט ושל המשטרה, בנוגע להכרעה המתקרבת של בג"ץ, והוחלט לתגבר כוחות בצד ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. החשש הוא שיתקיימו מחאות והפגנות מתחת לביתה של חיות ושל שופטים נוספים, בדומה להפגנות מתחת לביתו של הנשיא לשעבר אהרן ברק. הנשיאה חיות מתוגברת על ידי יחידה 730 של השב"כ, ולכן במקרה שלה לא מדובר בתגבור כוחות בפועל, אבל בשירות הביטחון הכללי לא מעוניינים לקחת סיכונים.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: שיר תורם, פלאש 90

נזכיר כי ח"כ אברהם בצלאל מש"ס אמר היום אחר הצהריים בריאיון לערוץ כנסת - ערב ההכרעה בעניינו של השר אריה דרעי, כי אם שופטי בג"ץ יפסלו את מינויו לשר - "הם יורים לעצמם בראש". לדבריו, "אני לא חושב שזה מאיים בכלל, אין לי ספק שזה נמצא גם על השולחן".

ח"כ בצלאל הגיב ואמר כי "הדברים שנאמרו לא הובנו כהלכה ואני מצר על כך. כמי שאמון הציבור במערכת המשפט חשובה לו, כוונתי הייתה שאם החלטת בג"ץ תפסול את בחירתם של יותר מ-400 אלף אזרחים - הדבר יפגע קשות באמון הציבור בבית המשפט".

בזמן שהמערכת הפוליטית כולה מחכה להחלטת בג"ץ דרעי ולשאלה האם המינוי שלו לשר ייפסל - אמש פורסמו במהדורה המרכזית דברים חריפים ומאוד ברורים מצד יו"ר ש"ס בנושא. השר אריה דרעי אמר לחברי סיעתו כי גם אם בית המשפט יחליט שעליו להתפטר, הוא לא יציית לכך. לדבריו, "לפטר אותי או לא - זה עניין של נתניהו".