"חובות המפלגות זינקו ב-440%": דו"ח המבקר על הבחירות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פירסם את דו"ח הביקורת על הוצאותיהן של המפלגות, הזכאיות למימון ממלכתי, שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-25 והיו מיוצגות במשכן בכנסת ה-24. 6 מתוך 17 סיעות שהיו זכאיות למימון בבחירות האחרונות קיבלו "דו"ח שלישי", ויישלל מהן מימון בסכום מצטבר של 470,00 ש"ח - כשהשיאניות השליליות הן רע"מ והליכוד, שייקנסו ב-140 אלף ש"ח ו-200 אלף ש"ח בהתאמה. "הסיעות חייבות סכומים שאין ביכולתן להחזיר"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הנתונים נחשפים: מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן פירסם היום (שלישי) את דו"ח הביקורת על הוצאותיהן של המפלגות ורשימות המועמדים, הזכאיות למימון ממלכתי, שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-25 ועל החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-24. על פי המבקר, "המפלגות מנצלות לרעה את הלוואות המדינה", והחובות שלהן "זינקו ב-440% - מ-35 מיליון ש"ח ל-189 מיליון ש"ח"

שש מפלגות מתוך 17 שהיו זכאיות למימון ממלכתי בבחירות האחרונות קיבלו "דו"ח שלילי", ובעקבות זאת נקבע כי יישלל מהן מימון בסכום מצטבר של 470 אלף שקלים. המפלגות שהתנהלו בצורה כלכלית לא תקינה על פי המבקר הן יש עתיד, הליכוד, המחנה הממלכתי, רע"מ חזית יהודית-לאומית והבית היהודי, שאינה מיוצגת בכנסת הנוכחית. בראש הרשימה השלילית עומדת מפלגת רע"מ, ממנה יישלל סכום של 200 אלף ש"ח. ממפלגת הליכוד יישללו 140 אלף ש"ח.

בסעיף ההלוואות שלקחו הסיעות שניטלו מתאגידים בנקאיים, נכון לשנת 2014, הסתכמה בכ-35 מיליון ש"ח. מנגד, נכון ל-30 בנובמבר 2022 (סוף התקופה שנסקרה בדו"ח), יתרת ההלוואות לכנסת הסתכמה בכ-189 מיליון ש"ח - "גידול של כ-440% בסכום יתרות החוב של הסיעות בגין הלוואות".

מבט מבחוץ על כנסת ישראל
מבט מבחוץ על כנסת ישראל | צילום: חדשות 13

יתרת ההלוואות שניטלו מתאגידים בנקאיים קודם לתיקון 33 לחוק, נכון לדצמבר 2014, הסתכמה בכ-35 מיליון ש"ח, ולעומת זאת נכון ל-30.11.22 (סוף התקופה השוטפת הנוכחית) יתרת ההלוואות לכנסת מסתכמת בכ-189 מיליון ש"ח, גידול של כ-440% בסכום יתרות החוב של הסיעות בגין הלוואות.

הכנסות הסיעות למימון מערכת הבחירות הסתכמו בכ-195.2 מיליון ש"ח, בהן 194.6 מיליון ש"ח ממימון ממלכתי ורבע מיליון ש"ח מתרומות. מנגד, הוצאות הסיעות במערכת הגיעו לכ-251.3 מיליון ש"ח: 43.7% מסכום זה הוצאו על פרסומים, 27.2% לשכר ונלוות, פעילים ונלווים ו-16% עבור שירותי ייעוץ.

בראש רשימת ההוצאות של המפלגות הזכאיות למימון ממלכתי עומדת מפלגת הליכוד עם הוצאות של כ-57 מיליון ש"ח ומתחתיה מפלגת יש עתיד עם הוצאות של כ-40 מיליון ש"ח. מנגד נמצאת מפלגת א"י שלנו עם הוצאות של כמיליון וחצי ש"ח.

Zjdyja
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: חדשות 13

עוד עלה בביקורת כי בתום התקופה סיימו 14 מהסיעות שהתמודדו בבחירות בגירעונות בסך של כמה עשרות אלפי שקלים, בסכום הכולל של כ-59.4 מיליון ש"ח. רק לשתי סיעות נותרו עודפים בסך מצטבר של כ-3.2 מיליון ש"ח.

בנוגע לחשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-24, מתוך 18 הסיעות שקיבלו מימון ממלכתי לכיסוי הוצאותיהן השוטפות, קבע אנגלמן כי יישלל מימון לחמש מהן, בבסך מצטבר של 250,000 ש"ח: דרך ארץ, הליכוד, מרצ, צל"ש, רע"מ. בנוסף, ההכנסות של הסיעות בתקופה הסתכמו ב-240.8 מיליון ש"ח, מול הוצאות של 199 מיליון ש"ח.

Whatsapp Image 2023 06 11 At 1
גרעונות של עשרות מיליוני שקלים. ישיבת הממשלה (ארכיון) | צילום: רויטרס

המבקר הוסיף כי "נוכח ריבוי מערכות הבחירות בשנים האחרונות, נוצר מצב שבו הכנסת מסיימת את כהונתה מוקדם מהצפוי כך שהסיעות נותרות חייבות לכנסת סכומים גבוהים שאין ביכולתן להחזיר לאוצר המדינה. נמצא שהסיעות אינן מקפידות לפעול בחסכנות וביעילות ואינן מקפידות על אמצעי בקרה שיבטיחו שימוש ראוי והולם בכספי המימון הממלכתי".

"המבקר שב וקורא לסיעות להקפיד כי הוצאות הבחירות שלהן לא יחרגו ממסגרת ההכנסות ממימון ממלכתי שהוקצבו להן בחוק. יש לקבוע כי על הכנסת לבחון את מצבה הכספי של כל סיעה, לרבות סכום ההתחייבויות שנותרו לה, קודם שתאשר הלוואה מאוצר המדינה - ולהימנע ממתן האפשרות לדחיית החזרי ההלוואות לאחר תום כהונת הכנסת שבה התקבלו. המבקר אף קורא למחוקק לשקול דרישת ערבות בנקאית, על מנת להבטיח את החזרת כספי ההלוואות לאוצר המדינה".