הבטחת גנץ למשותפת: ביטול חוק בנייה בלתי חוקית תמורת ההמלצה

יו"ר כחול לבן הציע כמה רפורמות אזרחיות לרשימה המשותפת – בהן שינוי חוק אותו הבטיח גם נתניהו לשנות • ש"ס לא מתכננת להסיר את התמיכה מרה"מ • מחר ליברמן יכריע - מי ירכיב ראשון את הממשלה

זמן צפייה: 06:37

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ייחל מחר (ראשון) את שיחותיו עם ראשי המפלגות במטרה להחליט מי ירכיב את הממשלה הבאה – ונראה כי נעלמים רבים עדיין משפיעים על המשוואה. בכחול לבן הקימו ערוץ חשאי עם הרשימה המשותפת, והבטיחו לה כמה שינויים אזרחיים בתמורה להמלצתם, בהם שינוי חוק המעניש מי שמבצע בנייה בלתי חוקית.

לגנץ ולמפלגתו קל לעמוד מאחורי החוק הזה מכיוון שהוא פוגע גם בתושבי המושבים היהודים – ולמעשה, נתניהו עצמו הציע במהלך מערכת הבחירות לשנות את החוק במטרה לקושש עוד קולות מצד בני המושבים.

עוד בחדשות 13:

הרשימה המשותפת צפויה להמליץ על גנץ לראשות הממשלה

הקרב על ראשות הממשלה: מי ירכיב, מי יישאר בחוץ ומי ישב עם מי?

גורמים משפטיים בכירים: לא תהיה חנינה לנתניהו במקום משפט

בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו
בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, מחר בצהריים תתכנס סיעת "ישראל ביתנו" לדיון במטרה להחליט על איזה מועמד להמליץ להרכבת הממשלה. כזכור, בלי ישראל ביתנו אין לאף אחד מהצדדים רוב של 61 מנדטים – ולכן מי שיבחר ליברמן להמליץ עליו יהיה זה שינסה להרכיב ראשון את הממשלה הבאה.

במפלגת ש"ס נראה כי ההחלטה הרבה יותר ברורה – על אף הדיווחים בימים האחרונים כי המפלגות החרדיות הסירו את החרם מעל ח"כ יאיר לפיד, במפלגה לא מסירים את התמיכה מנתניהו. פירוש הסרת הווטו אינו כי ימליצו על גנץ לנשיא, אלא כי לא יסרבו לשבת עמו בממשלת נתניהו.

ח''כ עאידה תומא-סלימאן, הרשימה הערבית המשותפת
ח''כ עאידה תומא-סלימאן, הרשימה הערבית המשותפת | צילום: דוברות הכנסת

בד בבד, הרשימה המשותפת התכנסה הערב לישיבת סיעה, וצפויה להמליץ על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, להרכבת הממשלה. לאחר תום ישיבת סיעה, אמר ח"כ אחמד טיבי: "היה דיון מעמיק ורציני, אך לא התקבלה החלטה. מחר ייפגשו ארבעת ראשי המשותפת לישיבה מכרעת לפני הפגישה עם הנשיא בנוגע להמלצה על המועמד להרכבת הממשלה".

בבוקר שלאחר הבחירות התייחס יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה לשיחה שקיים עם גנץ ואמר כי "קיבלתי טלפון מגנץ אתמול בלילה, לא דיברנו על הפרטים. אנחנו נשב במוסדות שלנו היום בצהריים ונחליט על הכיוון שלנו. הכיוון מאוד ברור. אנחנו רוצים להחליף את ממשלת נתניהו, יחד עם זאת - אנחנו לא בכיס של אף אחד. עברנו עשור של הסתה והרחקת המושג של שלום. אחרי עשור של דה לגיטימציה נגדנו, כולם מושפעים ממנה".

יו"ר הרשימה המשותפת התייחס גם לרצונו להיות יו"ר האופוזיציה ואמר כי "זה תפקיד מעניין. מי שמנהל אופוזיציה אמיתית זה אנחנו, ולכן אנחנו בוודאי ראויים. הכי חשוב זה שזו במה מאוד מאוד חשובה, גם לדבר עם רה"מ וגם עם נשיאי עולם. סוף סוף תהיה אופוזיציה. להיות שר זה לא עומד על הפרק. גנץ ירצה להקים ממשלת אחדות לאומית".

שר החוץ אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים באו''ם
שר החוץ אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים באו''ם | צילום: רויטרס

אתמול התייחס יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לפרסום החדשות 13 לפיו גנץ התחייב בפניו שייקח אותו לכל ממשלה שתקום, וכתב כי "סיכום מן הסוג הזה לא קיים - אין צורך בכך, אנחנו יודעים להסתדר גם בקואליציה וגם באופוזיציה".

ליברמן התייחס גם לסבב ההתייעצויות הצפויות בתחילת שבוע הבא בבית הנשיא, וכתב: "לא שוחחתי לא עם נתניהו ולא עם גנץ, ואני גם לא מתכוון לשוחח עם אף אחד מהם עד אחרי ישיבת הסיעה ביום ראשון".