היועמ"שית נגד הצעת "חוק שי ניצן": "מעוררת שאלות כבדות משקל"

אחרי החשיפה בחדשות 13 על כך ששר החינוך קיש מנסה לשלב בתוך חוק ההסדרים הצעה שתקבע כי האחריות על המינויים בספרייה הלאומית תהיה בידו, גלי בהרב-מיארה הגישה את חוות דעתה למזכיר הממשלה, והביעה את התנגדותה להכללת ההצעה במסגרת התכנית הכלכלית

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה היום (שישי) את חוות דעתה בעניין "הצעת החלטת ממשלה בנושא הגברת השקיפות והפיקוח הציבורי בספריה הלאומית", הצעת החוק שנחשפה לראשונה בחדשות 13 לפיה שר החינוך יואב קיש מנסה לשלב בתוך חוק ההסדרים כדי שהאחריות על המינויים בספרייה הלאומית, שהיא גוף הממומן בידי המדינה במיליוני שקלים, תהיה בידו. ככל הנראה, מטרתו של השר היא להדיח את רקטור הספרייה הנוכחי - פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן. בדברים שהגישה למזכיר הממשלה, היועמ"שית הביעה את התנגדותה להכללת ההצעה במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2024-2023.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"היועצת המשפטית לממשלה אינה יכולה לחוות את דעתה המשפטית בעניין ההצעה האמורה, מן הטעם שלא התקיימו לגביה ההליך המקצועי והבחינה המשפטית הנדרשים", כתבה בהרב-מיארה בהתייחסותה. "הבאתה לדיון בשלב זה עשויה להביא להתקלות הן במישור המקצועי והן במישור המשפטי; הצעת ההחלטה חריגה אף ביחס לדיון בהחלטות ממשלה בכלל", טענה היועמ"שית, שכן לדבריה, ההצעה לא עברה את ההליך החריג הרלוונטי לה: "לא נבחנה בראי התמונה הכוללת של כלל ההצעות המובאות כעת לפני הממשלה", וגם - "לא נדונה עם הגורמים הממשלתיים הרלונטיים ובפרט עם רשות החברות הממשלתיות ורשם ההקדשות ברשות התאגידים".

פרקליט המדינה שי ניצן נואם במהלך כנס אילת למשפט
פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן | צילום: עידן מילמן

עוד הוסיפה בהרב-מיארה כי "הצעת ההחלטה מעוררת שאלות שונות וכבדות משקל, שלא ניתן ללבן אותן במסגרת הזמנים הנתונה. כך למשל, כותרתה של ההחלטה מעידה אמנם על השאיפה להגביר את השקיפות והפיקוח הציבורי - אך לא ברור כיצד ההסדר המוצע מגשים תכלית זו".

לטענת היועצת, הצעת ההחלטה תאפשר את פיטורי הדירקטורים המכהנים בדירקטוריון "בדרך של חקיקה ראשית". "לא ניתן ללבן שאלות מורכבות אלה, אשר משליכות על מעמדה של הספריה הלאומית, ללא עבודת מטה מקדימה ובסד הזמנים הנוכחי", כתבה. בסיום המכתב, הבהירה בהרב-מיארה כי תשתתף בישיבת הממשלה הקרובה.

הספריה הלאומית, ארכיון
הספריה הלאומית, ארכיון | צילום: יעקב נאומי, פלאש 90

כאמור מעלה, בימים האחרונים מפעיל השר קיש, באמצעות הייעוץ המשפטי שלו, לחץ כבד על האוצר להכניס את השינוי לחוק ההסדרים שיעלה להצבעה בקרוב. בתיקון החוק, הוא מבקש להעביר את השליטה במינויים, בעיקר המינויים המרכזיים בספריה, מגוף שנקרא "מועצת הספריה לאומית" לידי המדינה ובא כוחה - שר החינוך עצמו.

השר רוצה שליטה גם במינוי הדירקטוריון - כך שכל שינוי בתקנון יצטרך לקבל אישור שלו וכן כל מינוי של מנכ"ל. בהסבר להצעה מוזכרת "הפגיעה באמון הציבור", כפי שניסחו, שהייתה במינוי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לתפקיד הרקטור.

ככל הנראה, המטרה העיקרית של הצעת החוק היא להזיז את שי ניצן מתפקידו. בהצעה נכתב שתוך 30 ימים מרגע העברת החוק - תשתנה שיטת המינויים. אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר טוען, במילים מכובסות, כי מדובר בהצעת חוק להזזת שי ניצן. מסינג כותב כי זוהי חקיקה "חריגה ביותר" וכי "אין לטעמנו כל מקום לדון בהצעות האמורות ולא ניתן לכלול אותן במסגרת התוכנית הכלכלית".