היועמ"שית אוסרת "לפצות" את החרדים על הקפאת התקציבים לישיבות

בהודעה שפרסמה, בהרב-מיארה הבהירה למשרד החינוך כי לא ניתן להעביר פיצויים לשיבות בעקבות צו הביניים שהוציאו שופטי בג"ץ - בשום אפיק מימון חלופי. בנוסף, היועמ"שית דרשה ממערכת הביטחון לנקוט צעדים לגיוס בני הישיבות החייבים בכך | פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:39

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה היום (ראשון) הודעה בה הבהירה כי משרד החינוך ושרי הממשלה לא רשאים לפצות את הציבור החרדי בשל הקפאת התקציבים לישיבות, שתיכנס לתוקף מחר. במכתב ששלח המשנה ליועמש"ית, גיל לימון, נכתב כי על המשרד אסור לעשות זאת, לא באמצעות הגדלת "ערך הנקודה" לאברכים שנותרו זכאים, לא בהגדלת תקציבים חלופיים - ולא באפיקי מימון אחרים.

לשיטתה של בהרב-מיארה, כל דרכי הפיצוי האלו יהוו הפרה של החלטת בג"ץ. "משרד החינוך יימנע מכל מכל צעד שיש בו משום עקיפת צו הביניים", כתבה בהודעתה. כמו כן, היועמ"שית דורשת ממערכת הביטחון לנקוט בפועל בצעדים לגיוס בני הישיבות החייבים בכך.

לאחר הודעתה של היועצת המשפטית, גורם בסביבת נתניהו מסר: " לא ברור מה כל כך דחוף ליועצת המשפטית לממשלה ליצור קרע בחברה הישראלית בנושא הגיוס, לאחר שבג"ץ נעתר לבקשת ראש הממשלה להשלים מתווה גיוס תוך 30 יום בהרכב מורחב של תשע שופטים. הייעוץ המשפטי לממשלה אינו מוסמך לרוקן מתוכן את החלטות בג"ץ".

בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה
בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר, פלאש 90

בנוסף, סגן יושב ראש הכנסת חה"כ חנוך מילביצקי מהליכוד קרא לפיטוריה של בהרב-מיארה. "צודק והגיוני היה לפטר את היועמ"שית. היא חוטאת לתפקידה באופן חסר תקדים ומסוכן", כתב בחשבון הטוויטר שלו. יחד עם זאת, חה"כ מילביצקי הבהיר כי ברור לו שפעולה שכזו לא תבוצע בזמן המלחמה, וכתב: "עד תום המלחמה ותקופת השיקום שלאחריה, אסור להתניע מהלכים שיעוררו מחלוקת עמוקה בחברה הישראלית".

בתוך כך, ביום שבת פורסם כי הסיעות החרדיות מציבות אולטימטום דרמטי לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו אם לא יימצא פתרון לתקציבי הישיבות בתוך שבועיים - הן יפרשו מהממשלה. המסר שהחרדים העבירו לנתניהו הוא כי "נוכל להתמודד עם עצירת תקציבים לפרק זמן של שבועיים, אך מעבר לכך הרבנים לא יאפשרו לנו להישאר בממשלה". נתניהו לוקח את האיום הזה ברצינות ומחפש פתרונות, וכרגע הוא אומר כי התקציבים, כחצי מיליארד שקלים, יוקפאו כרגע ויישמרו - ויוחזרו לישיבות רטרואקטיבית אחרי שהבעיה תיפתר.

בנימין נתניהו, משה גפני ויצחק גולדקנופף, חוק הגיוס, חרדים יהדות התורה
בנימין נתניהו, משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר, פלאש 90

ביום חמישי, בג"ץ הוציא צו ביניים דרמטי הקובע כי החל מ-1 באפריל, יום שני הקרוב, יופסקו התקציבים לישיבות עבור תלמידים שנדרשו להתגייס אך לא עשו זאת. ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית ונעם סולברג, שדנו בעתירה ונשענו על עמדת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה בהחלטתם, קבעו כי דיון ההמשך יערך בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בחודש מאי.

צו הביניים הדרמטי פורסם לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מבג"ץ ארכה נוספת של 30 ימים לגיבוש הסכמות על חוק הגיוס, בטענה כי הושגה "התקדמות ניכרת" בנושא. במקביל, היועצת המשפטית בהרב-מיארה הגישה בנפרד את תשובתה הרשמית לבית המשפט, בה חזרה על עמדתה לפיה המדינה תידרש לגייס חרדים החל מ-1 באפריל - ולהפסיק העברת תקציבים לישיבות לאחר "תקופת היערכות קצרה".

מחאת חרדים נגד גיוס לצה"ל. ארכיון
מחאת חרדים נגד גיוס לצה"ל. ארכיון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

בנימוקיו לבית המשפט, נתניהו טען כי ניהול המלחמה גזל את זמנו ולא אפשר לגבש הסכמות בסוגיית הגיוס עד כה. "המתקפה הנפשעת על ישראל ב-7 באוקטובר חייבה אותנו לגייס את משאבי הזמן ותשומת הלב בעיקר לניהול המלחמה בששת החודשים שחלפו מאז", כתב ראש הממשלה. לצד זאת טען בהמשך בקשתו כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ לגיבוש הסדר, והוסיף: "דרוש עוד פרק זמן קצר לגיבוש סופי של ההסדר, להשלמת עבודת המטה המקצועית, לקביעת המסלולים והמסגרות שיאפשרו למתגייסים לשמור על אורח חייהם במהלך שירותם, ולהבטיח שאלו ש'תורתם אומנותם' יוכלו ללמוד תורה".

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

החלטת בג"ץ הובילה לסערה במערכת הפוליטית ולזעם רב מצד הסיעות החרדיות. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר לאחר הפסיקה כי "צו הביניים שנתן בג"צ לשלילה מיידית של תקציבי הישיבות הוא אות קין והתעמרות חסרת תקדים בלומדי התורה במדינת היהודים". יו"ר יהדות התורה השר יצחק גולדקנופף אמר: "פגיעה חמורה בעמלי התורה ולומדיה". השר מאיר פרוש תקף גם הוא ואמר: "בג"ץ בחר שוב לפגוע בעולם התורה והישיבות", וממפלגת דגל התורה נמסר בתגובה: "הפגיעה בלומדי התורה, בישיבות ובחינוך התורני לא יעבור לסדר היום".

"דווקא בימים בהם עם ישראל זקוק לרחמי שמיים בדרום ובצפון, בג"ץ מוביל גישה פוגענית כלפי לומדי התורה שעליהם עומד העולם", הוסיף אמש דרעי, "ש"ס תמשיך להיאבק על זכותם של תלמידי הישיבות לשקוד על התורה ותבחן את צעדיה". השר פרוש אמר: "זוהי פגיעה חמורה בזכות הקיום שלנו בארץ ישראל - האינסטנציה השיפוטית הגבוהה ביותר של מדינת ישראל מבקשת להשליך לכלא את לומדי התורה. אוי לה לאותה בושה. לא נשלים עם מצב זה ונאבק לבטל את ההחלטה באופן מיידי".