לקראת מינוי המפכ"ל: היועמ"שית דורשת לבחור יו"ר לוועדת המינויים

ברקע הכרזתו של השר לביטחון לאומי על אבשלום פלד כמפכ"ל הבא, לאחר שכבר הודיע על בחירת ממלא מקום לניצב שב"ס, המשנה של גלי בהרב-מיארה הדגיש במכתב כי יש למנות יו"ר לוועדה למינוי בכירים בדחיפות. לדבריו, אי-מינוי יושב-ראש לוועדה החשובה מהווה "פגיעה קשה בעקרונות המנהל התקין ובאינטרס הציבורי"

בן גביר ובהרב-מיארה
בן גביר ובהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הכריז כי בחר לתפקיד המפקד הכללי הבא של המשטרה את ניצב אבשלום פלד, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, שיגר היום (רביעי) מכתב למזכירות הממשלה - בו דרש לקדם מינוי יושב-ראש לוועדה למינוי בכירים.

"במכתבי, שנשלח אליך על דעת היועצת המשפטית לממשלה, עמדתי על כך שיש צורך למנות יושב-ראש לוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים בהקדם", כתב לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, "זאת, משום שהממשלה נדרשת למנות בזמן הקרוב שניים מתוך שבעת בעלי התפקידים אותם הוועדה בודקת: נציב בתי הסוהר והמפקח הכללי של משטרת ישראל".

בהמשך מכתבו, המשנה ליועמ"שית שב והדגיש כי מינוי יו"ר קבוע הוא צורך דוחק, והבהיר: "ללא מינוי יושב-ראש לוועדה, לא ניתן לדון במינויי קבע לתפקידים אלה". באשר למועמדים שבן גביר מבקש לקדם לתפקיד המפכ"ל ונציב שירות בתי הסוהר, המשנה ליועמ"שית הוסיף: "עמדנו בעבר על הקשיים המשפטיים המשמעותיים הכרוכים בשני המינויים האמורים. באשר לכהונת המפכ"ל, הבהרנו כי יש להיערך מראש לכך שעד תום תקופת הכהונה המוארכת, שניתן להאריכה פעם אחת בלבד, יושלמו ההליכים הדרושים למינוי מפכ"ל קבוע".

"באשר למינוי מ"מ נציב בתי הסוהר", המשיך, "עמדנו על כך שהארכת תקופת מילוי המקום לתקופה ממושכת, תפגע באופן משמעותי בחיץ הדרוש בין הדרג הממנה לדרג המתמנה, אשר קיים".

גיל לימון, המשנה ליועמ"שית
גיל לימון, המשנה ליועמ"שית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לסיום כתב: "על הממשלה מוטלת החובה לדאוג לכך שתפקידים בכירים בעלי רגישות מוגברת יהיו מאוישים במינוי של קבע. מצב שבו לא ניתן לכנס את הוועדה המייעצת למינוי בכירים אלו, פוגע פגיעה קשה בעקרונות המנהל התקין ובאינטרס הציבורי".

ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, בן הודיע שלשום כי ניצב אבשלום פלד ימונה למפכ"ל הבא. מינויו של ניצב פלד, כיום הסמפכ"ל, יעלה לאישור הממשלה. כמו כן, השר לביטחון לאומי הודיע כי תת-ניצב בועז בלט יכהן כממלא מקום ראש להב 433, לאחר שראש היחידה הנוכחי, ניצב מוטי לביא, הודיע על סיום תפקידו בתחילת חודש מאי.

ניצב אבשלום פלד, בן 63, נשוי ואב לשלושה, החל את דרכו במשטרת ישראל לפני כ-40 שנה כלוחם מג"ב ומפקד מחלקה בימ"מ, לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בשריון. פלד שירת במגוון רחב של תפקידי פיקוד וליבה, וביניהם מפקד יחידת גדעונים, מפקד תחנת בית שמש, מפקד מג"ב רמון, ממ"ר חברון ונגב, סגן מפקד משמר הגבול, סגן מפקד מחוז ירושלים ומפקד אגף ההדרכה.