"סטייה אידיאולוגית חריפה": המחלוקת שמאיימת לפצל את יהדות התורה

רק לפני חודשיים, יהדות התורה חגגה את הניצחון שלה ושל הגוש כולו בבחירות, ועכשיו - ראשי הסיעות המרכיבות את המפלגה החרדית "יוצאים" לקרב שבעקבות ההצלחה הגדולה: האם להמשיך לשמור על האידיאולוגיה שמחייבת ריחוק נפשי ומעשי ממדינת ישראל הציונית?

זמן צפייה: 03:34

רק לפני חודשיים, יהדות התורה חגגה את הניצחון שלה ושל גוש נתניהו כולו בבחירות, ועכשיו - ראשי הסיעות המרכיבות את המפלגה החרדית, ראש "דגל התורה" משה גפני וראש "אגודת ישראל" יצחק גולדקנופף - "יוצאים" לקרב שבעקבות ההצלחה הגדולה.

אין מדובר בקרב אישי בין השניים. ככל שהחברה החרדית מהווה מרכיב חזק ומשמעותי יותר בממשלה, ובממשלה הזו החרדים דומיננטיים מאי פעם, כך נחלשת היכולת החרדית לשמור על האידיאולוגיה שמחייבת ריחוק נפשי ומעשי ממדינת ישראל הציונית. זהו שיא בתהליך שבירת הגדרות החרדיים, שבעשורים הראשונים למדינה - הקפידו לא לקחת חלק באף ממשלה.

בשנת 1977, החרדים הצטרפו לראשונה לקואליציה של בגין, אחר כך הם כיהנו בתפקידי סגן שר, לא שר, כדי לא להיות שותפים של ממש. לפני כמה שנים, ראש "אגודת ישראל" לשעבר יעקב ליצמן כיהן לראשונה בתפקיד שר, לאחר שבג"צ לא הותיר לו ברירה אחרת. עכשיו, יורשו של ליצמן - גולדקנופף, מרחיק לכת ומדבר על חברות בקבינט המדיני-ביטחוני.

ח''כ יצחק גולדקנופף
''חצה את הרוביקון''. יו''ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"מה שגולדקנופף עשה כרגע זה לחצות את הרוביקון. אם אתה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, אתה מחליט אם לצאת למלחמות, אם לבצע צעדים מדיניים מסוג זה או אחר. דגל התורה אומרת 'עד כאן, אנחנו לא מוכנים לאשר סטייה אידיאולוגית כל כך חריפה'", אמר יעקב רבלין, פרשן והיסטוריון חרדי "בקהילה".

"דגל התורה" הליטאית של גפני, לא רואה את עצמה רק כאחראית על טוהר ההשקפה לאידיאולוגיה החרדית, אלא רואה בעצמה כמנהיגה ההגמונית של העולם החרדי. "לא מדובר בסכסוך אישי. בנושאים של החלטות הרות גורל בקבינט שהוא ממוקד לנושאים של מלחמה ושלום - אנחנו לא צריכים להיות חלק מהעניין הזה, ולכן אנחנו דורשים מהליכוד לשבת איתנו על משא ומתן מחודש", הוסיף ח"כ יעקב אשר מ"דגל התורה".

מי שהתגייס והצליח לאחד בין הליטאים לחרדים טרם הבחירות היה ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו. המשימה להשאיר אותם יחד ביום שלאחר הבחירות ולעשות שלום ביניהם תהיה יותר קשה מהמשימה המרכזית המיועדת לו - לעשות שלום בין ישראל וסעודיה. "אני במקום הצופה בנימין נתניהו הייתי מאוד חוששת. יום חמישי לא הולך לבוא לו בטוב. גפני לא פראייר", טענה שרי רוט, פרשנית פוליטית באתר "חרדים 10".