"אין תשובות": נציגת הפרקליטות נטשה דיון על העמדת מחבלים לדין

פרסום ראשון: בחלוף שנה מטבח 7 באוקטובר ופשעי המין שביצעו מחבלי הנוח'בה במהלך המתקפה על ישראל, פרקליטות המדינה עדיין לא הגישה אף לא כתב אישום אחד נגדם. בדיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה, היו"ר פנינה תמנו שטה אמרה: "זוהי החובה שלנו, לא לשכוח ולא לעצור, עד שישלמו על פשעיהם". נציגת הפרקליטות השיבה: "יש קושי כשאין קורבן, אך אם יש ראיות אחרות - אז אפשר להתגבר עליו"; בהמשך נטשה את החלק החסוי בדיון. ניצולה מהטבח בנובה: "שמעתי נשים צועקות 'לא, לא' במשך שעות"

השטח בו נערכה מסיבת הטבע "נובה" באזור רעים, שבועיים וחצי אחרי הטבח
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בחלוף שנה מטבח 7 באוקטובר ופשעי המין שביצעו מחבלי הנוח'בה במהלך המתקפה על ישראל, פרקליטות המדינה עדיין לא הגישה אף לא כתב אישום אחד נגדם. בדיון מיוחד שהתקיים הבוקר (שני) בוועדה לקידום מעמד האישה, ביקשה הוועדה לבחון את התקדמות החקירות והעמדה לדין של מחבלי הנוח'בה בגין פשעי מין ואנושות - ונציגת הפרקליטות התקשתה להסביר מדוע טרם הוגדו האישומים.

במהלך הדיון ניסו חברי הכנסת הנוכחים להבין האם מדובר בקושי משפטי או חקיקתי שמונע התקדמות למרות כי יש מחבלים שהודו במעשי אונס ועדויות רבות. לטענת הנציגה של המחלקה הפלילית מדובר בפרטים שלא ניתן לחשוף, אך היא לא סיפקה הסברים או תשובות, גם כאשר הדיון עבר להיות חסוי. היועצת המשפטית של הועדה מסבירה לנציגה כי עליה להישאר ולהשיב אך היא מסרבת ופשוט נוטשת את הדיון.

בנוסף מהדיון עלה כי שנה לאחר 7 באוקטובר מקימים במשרד המשפטים נציבות נפגעי עבירה שתתכלל את כל העדויות והחומרים שנאספו גם על ידי גורמים אזרחיים בדוחות וחקירות שנעשו. יושבת ראש הועדה ח״כ פנינה תמנו שטה נזפה במהלך הדיון בפרקליטות על כך שלא שלחו גורם בכיר דיו שיספק תשובות - והיא צפויה לזמן בהקדם את פרקליט המדינה לדיון המשך בנושא.

בעדות קשה ומצמררת, טלי בינר ששרדה את הטבח בפסטיבל הנובה סיפרה בוועדה: "מאז 7 באוקטובר לא חזרתי לחיים הקודמים שלי, ואני מדברת פה היום בשם אלו שלא חזרו הביתה. במשך 7 שעות התחבאתי בקרוואן - ושמעתי את כל מה שאתם יכולים להעלות על דעתכם. שמעתי נשים צועקות 'לא, לא' במשך שעות - ואז צרורות ירי".

"אם בהתחלה חששתי מטילים, אז בהמשך היום ידעתי שאני בסרט אחר, ושאני במשימת התאבדות שאסור שיתפסו אותי בחיים. שאם המחבלים נכנסים - אני בורחת כדי לקבל כדור בראש. הפחד היה שלא רק שירצחו אותי אלא גם שירצחו לי את הנפש".

בינר אמרה בגרון חנוק: "לא רציתי להתפרסם, ואני לא יכולה לשבת פה גם בשנה הבאה. גם אני יכולתי להיות תמונה של 'החזירו אותם הביתה'. אמא שלי יכלה להיות זאת ששוברת את כל העולם כדי להחזיר אותי - ואין מי ששומע".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה באתר המסיבה ברעים
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה באתר המסיבה ברעים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90
חטופים עזה אתר ההנצחה לנרצחי הנובה ברעים
אתר ההנצחה לנרצחי הנובה ברעים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

בתגובה לזעם בוועדה על משך הזמן הארוך שלוקח למדינה להגיש את כתבי האישום נגד מחבלי הנוח'בה, נציגת הפרקליטות אמרה: "יש קושי כשאין קורבן, אך אם יש ראיות אחרות - אז אפשר להתגבר עליו". בהמשך לכך, ראש מחלקת חקירות סנ"צ עדי אדרי אמר: "מ-7 באוקטובר, להב 433 פתחה בחקירת האירועים. כל יחידה חוקרת זירה - ואין אבן שאנחנו לא הופכים. אנחנו משתפים את הפרקליטות בכל פרטי החקירה, שטרם הסתיימה". הוא הדגיש: "מי שרצה למסור עדות - יכול. זאת חקירה רגישה והיא לוקחת זמן".

הממונה במחלקה פלילית של פרקליטות המדינה, דגנית כהן ויליאמס, הוסיפה: "החקירה מתבצעת ויש צוות ייעודי בפרקליטות מחוז דרום שעוקב ומנתח את החומרים. כמו כן, יש צוות ייעודי לעבירות המין גם בפרקליטות המדינה - והדברים נעשים בקפידה".

בתשובה לשאלה מדוע טרם הוגשו כתבי אישום אם מחבלים הודו בעבירות, כהן השיבה: "זמנים ומועדים זה לא מידע שאני יכולה לתת. הדברים יותר מורכבים במשפט פלילי. זה במעקב צמוד של פרקליט המדינה. בנוסף, הסיפור של כתבי האישום על עבירות המין הם חלק מחקירה הרבה יותר גדולה של הזוועות שבוצעו ב-7 באוקטובר".

השטח בו נערכה מסיבת הטבע "נובה
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
חרבות ברזל טבח טבע מכוניות שרופות באזור המסיבה בה נרצחו מאות ישראלים על ידי מחבלי חמאס שחדרו לישראל מעזה נובה
מכוניות שרופות במתחם פסטיבל נובה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה באתר המסיבה ברעים
אתר הטבח בפסטיבל נובה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) שפתחה את הדיון בדקת דומייה, אמרה: "המחבלים, המפלצות, ביצעו פשעים נגד האנושות ולא בחלו בשום אמצעי על מנת להכות ולפגוע בישראל. התמונות מאותו הבוקר נצרבו בזיכרוננו לעד - הקורבנות הרבים, קולות הזעקות לעזרה ומאות ילדים, נשים וקשישים נגררים ונחטפים לתוך עזה צמאת הדם. התכנסנו כאן הבוקר כדי לציין את האסון - ולהעמיק בהתקדמות איסוף העדויות, איסוף הראיות וקידום משפט צדק והעמדה לדין של מחבלי הנוח'בה המתועבים בגין הפשעים שהם ביצעו. זוהי החובה שלנו, לא לשכוח ולא לעצור, עד שישלמו על פשעיהם".

ח"כ פנינה תמנו שטה
ח"כ פנינה תמנו שטה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ מירב כהן (יש עתיד) הוסיפה: "בכל מקום שבו היה טבח - הייתה אלימות מינית קשה. עדויות על אונס קבוצתי והשחתת איברי מין, אונס של נשים מול קרובי משפחתן ורצח נשים תוך כדי אונס. ב-7 באוקטובר לא התעסקו בזיהוי פורנזי. כל מחבל שלקח חלק בטבח הוא אשם - לא משנה אם הוא החזיק את הקורבן בזמן האונס, או החזיק את ילדיה כדי שיראו את אונס אימם - ולכן כולם צריכים להיות אשמים בפשעים נגד האנושות".

נכדו של החטוף עודד ליפשיץ, דקל, אמר: "7 באוקטובר הזכיר לנו מה הגדולה שלנו כעם ואומה. קצוות שונים בחברה עומדים יחד נגד ארגון שרצה לחסל אותנו בגלל מי שאנחנו. איבדנו אבדות קשות מאוד, נחטפו 250 אנשים ובהם סבי וסבתי. סבי בן 84, איש שכל חייו עשה למען המדינה ונתן את נשמתו למדינה. אני פונה לחברי הכנסת הרבים כאן: תקחו את הזכות שלכם ותביאו את החטופים הביתה. תעצרו את הפיצול המטורף שאנחנו מגיעים אליו ללא סיבה".