נתניהו מתכוון לפטר את דרעי עד השבוע הבא, בש"ס עדיין נאבקים

במהדורה המרכזית פורסם כי ראש הממשלה החליט לציית לפסיקת בג"ץ ולפטר את יו"ר ש"ס מתפקידיו כשר. המהלך צפוי לצאת לפועל עד השבוע הבא. בינתיים, בש"ס עדיין מנסים למצוא דרכים כדי להכשיר בכל זאת את מינויו לשר. מוקדם יותר היום שלחה היועמ"שית מכתב לנתניהו שבו קראה לו לציית לפסיקה

זמן צפייה: 03:08

יממה אחרי פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר אותו מתפקידו - והמהלך צפוי לצאת לפועל עד השבוע הבא. כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית. בינתיים, בש"ס עדיין מנסים למצוא כל דרך להכשיר את דרעי לשר, בשיתוף עם נתניהו ולוין. גורמים במפלגה אמרו: "אם נמצא כל פרצה שתאפשר באופן חוקי שדרעי יהיה שר, נחוקק חוק". כמו כן, בש"ס לוחצים למנות את דרעי לראש ממשלה חליפי.

בנוסף, מסתמן כי המינויים לתפקידיו של דרעי יינתנו לחברי ליכוד באופן זמני. עם זאת, הצוות של דרעי ימשיך לנהל את המשרדים הללו והתקווה היא שתוך שבועיים שלושה דרעי יוכל לחזור למשרדים.

מוקדם יותר היום שלחה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מכתב לראש הממשלה נתניהו בו היא קוראת לו לפטר את דרעי מתפקידיו הנוכחיים כשר הפנים ושר הבריאות, ולמנות שרים אחרים במקומו, בהתאם לפסיקת בג"ץ.

"על פי פסק הדין שניתן היום בהליך שבנדון, חה"כ דרעי אינו יכול להמשיך לכהן כשר בממשלת ישראל", כתבה בהרב-מיארה במכתב. "אשר על כן, ועל פי סמכותך הקבועה בסעיף 22(ב) לחוק יסוד: הממשלה, עליך לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה", הוסיפה היועמ"שית. "נוכח המגבלות שבדין החלות בעניינך, יש למנות גורם אחר לכהן בתפקידי שרה בריאות ושר הפנים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1901232008' autoplay='0' credit='' desc='בש"ס עדיין נאבקים' poster='' kid='1_eo9cjgaa' duration='']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1901232004' autoplay='0' credit='' desc='האפשרויות המשפטיות של דרעי' poster='' kid='1_vqfikcmc' duration='']

השופטים רמזו לרפורמת מערכת המשפט: "לצרכים פוליטיים"

נזכיר כי העניין המרכזי בפסילת בג"ץ את חבר הכנסת אריה דרעי מכהונה כשר הוא העילה בגינה הוא נפסל. העילה המרכזית לפסילתו היא עילת הסבירות - בהתאם להערכות שהיו גם בסביבתו. עם זאת, חמישה שופטים הוסיפו עילה נוספת לפסילה והיא ההשתק המשפטי.

השופטים ברק-ארז, שטיין, מינץ, גרוסקופף וכבוב פסלו את דרעי בטענה שקיימת מניעות משפטית, או השתק משפטי, מלהעלות את הטיעונים שהעלה דרעי בבג"ץ מפני שהם סותרים את הטיעונים שכבר נתן לבית המשפט השלום - בעיקר הצהרתו כי יפרוש מהחיים הפוליטיים. הטענות הסותרות מהוות הונאה של בית המשפט מפני שההחלטה של בית משפט השלום התבססה על דבריו.

לא זו בלבד, השופטים התייחסו גם ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים לוין, ועל אף שבג"ץ לא נוטה להתערב בתיקון חוק יסוד - חלק מהשופטים טענו כי מדובר בהליך פסול בחוק פרסונלי. לטענתם, הליך החקיקה של לוין מיועד לצרכים פוליטיים מסוימים.

עניין נוסף שעלה בהכרעה הוא דעת המיעוט של השופט אלרון. לפני מספר ימים פרסם העיתונאי אבישי גרינצייג ב"גלובס" כי השופט אלרון מעוניין בתפקיד נשיא בית המשפט העליון, אם יבוטל הנוהג הנוכחי לפיו השופט הוותיק ביותר מתמנה לתפקיד - צעד שמתוכנן להיכלל ברפורמה המשפטית של הקואליציה. החלטתו אמש מעניקה לו נקודות זכות אצל אלו שרוצים לראות אותו בתור נשיא בית המשפט העליון. אם יבוטל הנוהג, לאלרון יהיה אופק של שנתיים לכהונה כנשיא מאוקטובר הקרוב.

כאמור, בג"ץ החליט שלא לפסול את חוק היסוד שחוקק על מנת לקדם את מינוי דרעי. עם זאת, חלק מהשופטים כתבו בפסק הדין כי "תיקון חוק היסוד הוכתם בכתם פרסונלי מובהק וזוהי שיאה של תופעה פסולה לפיה מנוצלת הקלות שבה ניתן לתקן חוקי יסוד". במערכת המשפט יכולים להשתמש בכך גם במקרה שתעבור הרפורמה המשפטית ולא שוללים פסילה שלה על בסיס טענה זו.