פוגלמן בביקורת על לוין: "מקווה שנזכה למנות בקרוב שופטים"

בטקס בבית הנשיא נשא דברים ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, ומתח ביקורת על על שר המשפטים - לאחר שישיבת הוועדה למינוי שופטים הסתיימה השבוע שוב בלי הסכמות: "צר לי שלא זכינו לכך שבמעמד זה יצהירו אמונים גם שופטים ממחוזות ירושלים ובאר שבע". הרצוג: "עלינו למצוא את שביל הזהב"

השר יריב לוין והשופט עוזי פוגלמן
השר יריב לוין והשופט עוזי פוגלמן | צילום: חיים גולדברג, יונתן זינדל / פלאש 90

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, מתח הבוקר (חמישי) ביקורת על על שר המשפטים יריב לוין - לאחר שישיבת הוועדה למינוי שופטים הסתיימה השבוע שוב בלי הסכמות. בטקס השבעת שופטים ורשמים בכירים בבית הנשיא אמר פוגלמן, כי "אין זה סוד כי הליך מינוי השופטים בעת האחרונה לא נעדר מחלוקות; לעתים אף נוקבות", אמר פוגלמן. "צר לי שלא זכינו לכך שבמעמד זה יצהירו אמונים גם שופטים ממחוזות ירושלים ובאר שבע. אני תקווה כי בעתיד הקרוב נזכה למנות שופטות, שופטים, רשמות ורשמים במחוזות נוספים. מדינת ישראל זקוקה לכל אחד ואחת מהם".

לוין נשא דברים גם הוא: "אי אפשר שלא להתרשם מהפסיפס האנושי המגוון ויוצא הדופן, אשר יוצרים השופטים והרשמים אשר התמנו בחודשים האחרונים. בחירתם של שופטים ורשמים משכבות העם השונות, מאזורי הפריפריה והמרכז כאחד, בדרך שתבטא את היותה של מערכת המשפט שייכת לכולם ופתוחה לכולם, היא מטרה שבעיני אין כל קושי לעמוד בה. חרף זאת, הבחירה הפעם הייתה מורכבת, שכן אין זה סוד שקיימים חילוקי דעות לא מעטים בשאלת מינויים של שופטים ובאשר לדרך בה נכון לבצע מינויים אלה.  דווקא משום כך, ונוכח מציאות המלחמה בה אנו נתונים, ראיתי חשיבות עליונה לעמוד על כך שכלל המינויים יבוצעו בהסכמה רחבה מאוד. הבחירה בכם, שופטים ורשמים נכבדים, אכן מבטאת הסכמה רחבה, שהיא תולדה של ביטחון מלא ביכולותיכם מצד כלל חברי הוועדה לבחירת שופטים. בשל כך, אתם יכולים לא רק לחוש אחריות גדולה, אלא גם גאווה גדולה.אני מבקש לאחל לכם הצלחה גדולה במילוי שליחותכם החשובה, ואני משוכנע כי תדעו לעשות זאת על הצד הטוב ביותר".

בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה הרצוג 36 שופטים ורשמים בכירים: 11 שופטים לבתי משפט מחוזיים, 15 לבתי משפט השלום, 5 לבתי משפט למשפחה, 4 שופטים לבית משפט לתעבורה ורשם בכיר. הרצוג אמר: "לצד חשיבותה של מערכת המשפט הישראלית, הטקס היום מדגיש עוד יסוד לא פחות חשוב, שגם לו קשר עמוק לאירועי השנה האחרונה. אין זה סוד כי סביב שולחן הוועדה לבחירת שופטים ישבו ויושבים אנשים ונשים בעלי רקעים, עמדות ותפיסות עולם שונות ביחס לרבים מנושאי הליבה שלנו – כעם וכמדינה. ועם זאת, השופטים והרשמים המושבעים לתפקידם היום, נבחרו מאחר שכשאנחנו חוזרים ליסודות - אנחנו מגלים שאפשר להגיע להסכמות רחבות למרות הפערים וחילוקי הדעות, ולבחור יחד שופטים הפועלים לעשיית משפט צדק, החוקרים ובודקים כדי להביא לבירור האמת, הפועלים ברגישות ומתוך כבוד לכל אדם, ועושים כל שלאל ידם כדי למנוע עינוי דין.

יצחק הרצוג
יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"המסקנה ברורה, והיא משתקפת היטב במעמד הזה: אם נשים את החזון המשותף לנגד עינינו; אם נזכור לשם מה התכנסנו – הן כאן, היום, והן כחברה וכמדינה; אם נוסיף ונקיים שיחה עניינית, כנה ומכובדת בינינו ונימנע מהכללות והכפשות - נוכל להשיב את שופטינו כבראשונה כמאמרו של הנביא.

החברה הישראלית זקוקה להסכמות רחבות, מערכת המשפט זקוקה להסכמות רחבות, אנחנו – כולנו – זקוקים להסכמות רחבות. בעת הזאת כולנו צריכים להתחייב לכך – להתאמץ, לבוא לקראת, אפילו לוותר קצת בשביל למצוא את שביל הזהב. כי בסופו של יום, כל מינוי חדש מחזק את המערכת ונחוץ לאזרחי ישראל כאוויר לנשימה. אנחנו נמצאים בימים קשים, אך זוהי עת רצון לתיקון, לריפוי ולאיחוי – ההכרחיים לנו היום, אולי יותר מתמיד. כולי תקווה כי המעמד המשמח הזה יהיה סימן לבאות, ושרוח ההסכמות והעשייה המשותפת ימשיכו ללוות אותנו ונמלא שורות שופטי ישראל".