אדלשטיין נגד כ"ץ: במקום לקרוא לפתיחת המשק, צריך תוכניות סיוע

בריאיון לחדשות 13 הצהיר שר הבריאות: "כדאי היה לחשוב על תוכניות פיצוי יותר יעילות". גורם באוצר תקף: "אם נושאי הבריאות היו מטופלים כמו התוכניות הכלכליות - לא הייתה כבר בעיית קורונה"

זמן צפייה: 11:48

שר הבריאות יולי אדלשטיין תקף הערב (חמישי) את שר האוצר ישראל כ"ץ בגין ההתמודדות עם המשבר הכלכלי, וטען: "במקום ששרים מסוימים יצהירו כל הזמן כמה שצריך לפתוח את הכול ושהאנשים קורסים, כדאי היה לחשוב על תוכניות סיוע יותר מהירות ואפקטיביות. כנראה שלא הכול נעשה בצורה מקסימלית".

בהתייחס לפתיחת מערכת החינוך אמר השר: "אנחנו בשלים לקבל החלטה ביום ראשון. המשימה שלנו היא לא לפתוח היום ולסגור מחר, ולכן אנו רוצים להיות בטוחים שהמתווה שהצענו אכן יתבצע. לאורך חודשים אנו מנסים להסביר שהטענה שילדים לא מידבקים או נדבקים היא אגדה".

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

"אני לא יודע לומר מתי כיתות א'-ד' יחזרו לבתי הספר, זה תלוי במשרד החינוך", המשיך. "עם כיתות א'-ב' צריך למצוא איזשהו מתווה, על זה אנחנו יושבים עכשיו. הקפסולות בכיתות אלה זו דרישה ידועה שלנו, היא עלתה עוד בקיץ. לא נחזור על טעויות העבר – באנו עם מתווה מאוד ברור".

על מערכת היחסים שלו עם שר החינוך יואב גלנט אמר אדלשטיין: "דיברנו במהלך השבוע מספר פעמים - אנחנו לא בשום נתק. אני לא יודע מאיפה העניין הזה צץ".

בתגובה לדברים החריפים שאמר אדלשטיין נגד כ"ץ, אמר גורם באוצר: "שר האוצר ימשיך להיאבק על פתיחת העסקים שאינם מהוים סכנה בריאותית, כדי לתמוך בכלכלה. אם נושאי הבריאות היו מטופלים כמו תוכניות הסיוע הכלכליות, לא הייתה כבר בעיית קורונה, ולא היינו נדרשים לסגרים ממושכים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כ''ץ
שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: רויטרס

בתוך כך, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו - תוכנית היציאה מהסגר צפויה להתקצר מ-9 שלבים לחמישה או שישה. התוכנית המתוקנת, שתוגש לאישור קבינט הקורונה, תכלול לפחות שלושה מיזוגים בין צעדי הקלה, שבמקור תוכננו להתבצע בנפרד.

אחת מהאפשרויות שנבדקות היא לאחד בין פתיחת בתי הספר לבין פתיחת חנויות קטנות ושווקים פתוחים. במקרה כזה, השלב השלישי של היציאה יהיה פתיחת קניונים ומשרדים עם קבלת קהל. לפי אפשרות זו, השלב הרביעי יהיה פתיחה משותפת של בתי קפה ומסעדות יחד עם בתי מלון. השלב החמישי יהיה פתיחת כיתות ה' ומעלה והשלב השישי – אולמות תרבות וגני אירועים פתוחים.

במשרד האוצר מסרבים לממן את הקפסולות לתלמידי א'-ב', מהלך שעלותו מוערכת בכשישה מיליארד שקלים. הם טוענים שאין בכך צורך, ובכיר במשרד אומר: "אם משרד הבריאות ימשיך להתעקש על קפסולות – ההורים והילדים יחכו לחידוש הלימודים עוד זמן לא קצר".

חזרה ללימודים
חזרה ללימודים | צילום: רויטרס