לוין הציג את הרפורמה: "נחוקק פסקת התגברות ונשנה את בחירת השופטים"

שר המשפטים הציג את השלב הראשון של תוכניתו למערכת המשפט, הכולל את ביטול עילת הסבירות, חוק היועמ"שים, שינויים בוועדה לבחירת שופטים - והסדרת פסילת חוקים ע"י חקיקת פסקת התגברות ברוב של 61. "לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד". לפיד תקף: "כמו כנופיה של עבריינים, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון"

זמן צפייה: 21:35

שר המשפטים יריב לוין הציג הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים את השלב הראשון של "רפורמת המשילות" במערכת המשפט, הכולל את שינוי הרכב הוועדה למינוי השופטים, ביטול עילת הסבירות, חוק היועמ"שים - וחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61.

"אני מאמין שלא רק הכנסת והממשלה מכהנות מכוח אמון הציבור", אמר לוין בפתח דבריו, "אלא גם מערכת המשפט נשענת על האמון שהציבור נותן בה. המהפכה החוקתית וההתערבות ההולכת וגדלה של מערכת המשפט בהחלטות הממשלה ובחקיקת הכנסת, דרדרו את האמון במערכת המשפט לשפל מסוכן, הביאו לאובדן המשילות ולפגיעה קשה בדמוקרטיה. אנחנו הולכים לקלפי, מצביעים, בוחרים, אבל פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו".

"ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם, זו לא דמוקרטיה", הוסיף שר המשפטים, "אני עוסק בנושא הזה למעלה מעשרים שנה. במהלכן התרעתי מנזקי המשפטיזציה. במהלכן גיבשתי הצעות לרפורמה. לצערי, הסיכונים שמפניהם התרעתי התממשו. ולכן הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות, שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון".

שר המשפטים יריב לוין מציג את רפורמת המשילות
שר המשפטים יריב לוין מציג את רפורמת המשילות

בהמשך הציג לוין את עיקרי הרפורמה: "הנושא הראשון שנסדיר הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים: לא עוד מצב בו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול. במקום זאת: ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים, מינוי שני נציגי ציבור על ידי שר המשפטים במקום הנציגים הסקטוריאליים של לשכת עורכי הדין, ושקיפות מלאה באמצעות עריכת שימוע פומבי בוועדת חוקה חוק ומשפט למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון".

"הנושא השני במסגרת הרפורמה הוא הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות: לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד. לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של שישים ואחד. מצד שני, לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד".

"הנושא השלישי הוא ביטול עילת הסבירות: לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת ביטול עילת הסבירות, והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת. או כפי שניסח בצורה אירונית יש לומר, המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' מנחם אלון, ותנסו לעקוב, כי לי זה קשה: 'בלתי סביר לחלוטין הוא לצפות באופן סביר, כי בית משפט יבדוק סבירותם של נושאים מעין אלה'. או במילים שלי - אין דבר כזה עילת סבירות".

"ונושא אחרון, ולא פחות חשוב: היועצים המשפטיים - לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים ולא מחליטים. כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל".

"אני מודיע כאן ועכשיו", הוסיף לפיד, "ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכל".

שר המשפטים הקודם גדעון סער מסר: "השר לוין איזכר הערב בפתח דבריו את מנחם בגין, מנהיגו המיתולוגי והראשון של הליכוד. אך דבריו היו לא פחות מהוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין. אין ספק שמנחם בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל. על תלמידיו האמיתיים מוטלת החובה להאבק בה. וכך אעשה".