רימוני הלם, עימותים ומצור על אשת רה"מ: המאבק עלה שלב

עליית מדרגה עד כדי אובדן שליטה: מפגינים בת"א חסמו צירים מרכזיים וספגו אלימות משוטרים. בערב: המחאה המשיכה לי-ם, ובמקביל - מאות צרו על מספרה בכיכר המדינה שבה נצפתה שרה נתניהו. רה"מ קרא "להפסיק את האנרכיה" • סיכום "יום השיבוש"

זמן צפייה: 05:52

חסימות כבישים, רימוני הלם, והרחבת הקרע בעם: "יום השיבוש הלאומי" של מארגני המחאה נגד הרפומה המשפטית התרחש היום (רביעי) בתל אביב ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ, והיווה עליית מדרגה מצד המפיגנים ומצד המשטרה.

החל משעות הבוקר מפגינים חסמו עם גדר תיל ושלשלאות את מחלף שער הגיא בכביש 1 לכיוון ירושלים. בהמשך היום, צירים מרכזיים ברחבי הארץ נחסמו גם הם ועומסי תנועה כבדים הורגשו מצפון לדרום. הפגנות, שיירות וצעדות מחאה התקיימו בערים ובצמתים השונים, ולטענת מארגני המחאה, "אלו רק שניתן להכריז עליהם פומבית". היום נפתח בצעדות הורים וילדים, והמשיך להפגנות בתל אביב ומול מעון ראש הממשלה שברחוב עזה בירושלים. כוחות משטרה רבים נכחו במוקדי ההפגנות, פירקו חסימות ופעלו עם מכת"זיות ורימוני הלם על מנת לפזר את המפגינים.

ההפגנות בתל אביב
ההפגנות בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שוטר בהפגנה אוחז ברימון הלם
שוטר בהפגנה אוחז ברימון הלם | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0103232101' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_qn4v5qt6' duration='']

מאות מפגינים הגיעו בשעה האחרונה לכיכר המדינה והתאספו סביב מספרה לאחר שהגיעו דיווחים שאשת ראש הממשלה שרה נתניהו נוכחת בה. המפגינים מונעים ממנה לצאת וקוראים קריאות שונות. שוטרים רבים נמצאים במקום, וחוסמים כניסת מפגינים למספרה. 15 מפגינים שנעצרו בתל אביב במהלך היום שוחררו, כולל טייס הקרב במילואים, אך יש עוד עצורים ברחבי הארץ.

במקביל ל"יום השיבוש הלאומי", הכנסת אישרה כמה מחוקי המהפכה המשפטית. בשעות הבוקר, ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה את הצעת "חוק יסוד: השפיטה" והצעת ההתגברות. מאוחר יותר, "חוק החמץ" עלה גם הוא לקריאה ראשונה בוועדת הבריאות, ו"חוק הנבצרות", חוק עונש מוות למחבלים, אושרו בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

בהצהרה בשעות הערב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייחס רה"מ ליום השיבושים הלאומי נגד המהפכה המשפטית, ואמר: "בחווארה אמרתי לפורעי החוק שלא נסבול שאיש הישר בעיניו יעשה - ואני אומר זאת שוב לפורעי החוק בתל אביב. בדמוקרטיה יש כללים ברורים איך לנהל את הוויכוח, יש קווים אדומים שאסור לחצות".

"חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה, לתוהו ובוהו. מדינה ריבונית לא יכולה לסבול אנרכיה" אמר נתניהו. עוד טען ראש הממשלה כי בהתנתקות הוא שעמד בראש האפוזיציה לה, התנגדו גם כן לפעולה אך לדבריו "לא עודדנו חסימת כבישים, לא ניסינו להוביל את המדינה לאנרכיה, לא חצינו קווים אדומים. האופוזיציה בראשותי התנהגה באחריות, היום האופוזיציה מתנהגת בחוסר אחריות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד

לאחר הצהרת רה"מ נתניהו, התראיין ראש האופוזיציה יאיר לפיד במהדורה המרכזית והתייחס להפגנות ולמהפכה המשפטית, וקרא לממשלה לעצור את החקיקה ולהתחיל בהידברות: "כל מה שצריך להגיד זה שעוצרים את החקיקה והולכים לנשיא. שיתחילו מחר בבוקר, שלא ישחקו איתנו משחקים".

"כל דבר תלוי בזה שהם עוצרים את החקיקה לזמן סביר, שהנשיא יגדיר. המטרה שלנו היא לא לקרוע את עם ישראל, אלא להגיע לפתרון ואולי סוג של הידברות", אמר ראש האופוזיציה התייחסות לאפשרות למו"מ.

לפיד התייחס להצהרתו של ראש הממשלה: "סדרה של אמירות מזעזעות. המקרה בחווארה היה פוגרום של טרוריסטים. הוא משווה את זה לחיילי סיירת מטכ"ל? לטייסי אפאצ'י? לאנשים שיצאו היום לרחובות? האנשים הכי טובים בארץ, פטריוטים ישראלים". "זה שאזרחים ישראלים שכואבים את זה שקורה דבר נורא החליטו להיאבק על המדינה שלהם, זה מדהים בעייני, זה מעורר השראה בעיני. לא במקרה הסמל של התנועה הזאת זה דגל ישראל", טען.