זעם אחרי הדיון הסוער על המחאה: "ניסיון לשבור את שומרת הסף"

אחרי פרסום פרוטוקול הדיון שכינס נתניהו בשל ההפגנות המתחדשות, שבו הוא גער ביועמ"שית ("באיזו מדינה חוסמים שדה תעופה?") ולוין תקף כשאמר "אין דין ואין דיין" - הגיבו מובילי המחאה: "הכרזת מלחמה על חופש הביטוי וזכות ההפגנה". סמוטריץ': "נתקן את השחיתות"

זמן צפייה: 04:24

זמן קצר אחרי פרסום הציטוטים בחדשות 13 מתוך הדיון החריג בנוגע להפגנות המתחדשות נגד המהפכה המשפטית שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הוא גער ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכל הנוגע לסוגיית חסימות הכבישים - ובעיקר שיבוש דרכי הגישה מנמל התעופה בן גוריון ואליו - ראשי המחאה אמרו הערב (חמישי) כי "בממשלה מנסים לשבור את שומרת הסף היחידה כדי להסיר בלמים ולפעול כמו במשטרים אפלים".

"אלה אמירות שאסור לעבור עליהן לסדר היום, המהוות המשך ישיר להכרזת המלחמה על חופש הביטוי וזכות ההפגנה, הוסיפו ראשי המחאה, "בימים של ניסיון הפיכה משטרית יש רק דרך אחת לבלום את הדיקטטורה ואת הניסיונות לחבל בזכות המחאה: לצאת לרחובות במלוא העוז, בשבת בקפלן ובשני בערב בנתב"ג".

מנגד, נשמעו קולות אחרים, כגון זה של שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אנשים אחרים. זמנים אחרים. בדיוק את השחיתות הזו באנו לתקן. ובעזרת השם אנחנו נתקן". גם ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) תקף את היועמ"שית: "אחרי מה שאנחנו שומעים ממנה בתקופה האחרונה, יועמ"שית ושיקול דעת לא ממש מסתדר לי באותו משפט".

לפניכם הציטוטים המלאים מהדיון הסוער:

בן גביר: כמה כתבי אישום הוגשו?

רח"ט חקירות של המשטרה: את זה אנחנו לא יודעים.

השר יריב לוין: כמה הוגשו?

היועצת המשפטית: הנתונים לא אצלי, אבל הגשנו בשנים האחרונות.

השר בן גביר: כמה הגשתם בחצי השנה האחרונה?

אלון אלטמן, המשנה לתפקידים מיוחדים: אני חושב שהיו כמה כתבי אישום, אבל אני לא זוכר כמה.

השר בן גביר: זו בדיוקה השאלה. בחצי השנה האחרונה, מאז שקמה הממשלה, הגשתם או לא?

השר לוין: תביאו את הנתונים. יש פערים ואתם יודעים מצוין, היו כל כך הרבה חסימות של כבישים, התפרעויות מול חברי כנסת. האם יש אחד שנתן את הדין על חלקו בארגון החסימות והתופעות הללו?

Whatsapp Image 2023 06 18 At 0
השר לוין בדרכו לישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

רק השבוע, נזכיר, חווה השר לוין על בשרו הפגנה סוערת מול ביתו, וביום שני הקרוב מתכננים ראשי המחאה לחסום את נמל התעופה בן גוריון.

ראש הממשלה נתניהו: אבל אתם צריכים לענות לנו האם המדיניות השתנתה. מישהי שצועקת 'בושה' לעבר היועמ"ש נעצרת, ואילו כאן אלפים צועקים. אני נגד שיעצרו אנשים על צעקות, אבל אתם צריכים להסביר איך יש מדיניות אחת בצד אחד ומדיניות אחרת בצד השני. אני רוצה לדעת מה הדין של מישהו שחוסם שדה תעופה, מה הדין של מי שקורא לחסום את נתב"ג. אני רוצה לשאול שאלה: מה היה קורה אם נוער הגבעות היה חוסם את נתב"ג? מה הייתם עושים אם נוער הגבעות היה מפרסם שיש 'יום שיבוש' ובאים כולם לנתב"ג וסוגרים את הכביש?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר בן גביר: כולם היו נעצרים עד תום ההליכים. כל נערה בת 14 שהייתה באה לשם, הייתה נעצרת.

היועצת המשפטית משיבה: מבחן הוודאות הקרובה - זה מה שקובע.

בן גביר ענה לה: היועצת, את יודעת מצוין שמבחן הוודאות הקרובה זה לגבי הפגנות, אם לאשר או לא. אבל כאן מדובר על פעילות לא-חוקית, תקיפת חברי כנסת ושרים, חסימת כביש בצמיגים בוערים - איך יכול להיות שהם נעצרו עד תום ההליכים והיום כולם משתחררים?

השר לוין: אני חייב לדעת את העמדה שלכם. יכול להיות שאני מחר אהיה בצד השני. אני רוצה לדעת אם מותר יהיה לי להבעיר צמיג. אדרבה, תגידו לי, כי אני רוצה לדעת אם אני יכול לחסום כביש או לא.

ראש הממשלה: זה פשוט לא להאמין שמישהי שאמרה 'בושה' ליועמ"ש נעצרה. מה ההסבר שלכם?

בן גביר: וגם תסבירו איך יכול להיות שאותו אדם שעצר את הגברת שאמרה 'פרשת משפטים בושה' הוא אותו אדם שהיום אחראי על ההפגנות בתל אביב, ומחליט באופן עצמאי שהוא מכיל את כל החסימות, זו פשוט שערורייה.

שר המשפטים לוין סיכם: אין דין ואין דיין. איש הישר בעיניו יעשה.

השר בן גביר המשיך בביקורת על המשפטנים: יש כאן דין אחד לקפלן ודין שני לכולם. בזמנו לא נתתם לנו להפגין מול בתים של אישי ציבור, והיום אפשר לעמוד מול הבית של שר המשפטים שלוש שעות, לשרוף את כל הרחוב, להציב גדרות תיל על הכביש ולא לתת את הדין?

Whatsapp Image 2023 06 13 At 2
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

ראש הממשלה: איך אתם מאפשרים חסימות בכל הארץ, במיוחד בנתב"ג? באיזו מדינה בעולם חוסמים את שדה התעופה ולא נותנים את הדין?

היועצת המשפטית: יש שיקול דעת מתי אפשר לאפשר חסימות ומתי לא. לפעמים מותר לחסום.

יריב לוין: אז בואו תוציאו הודעה שמותר לחסום כבישים. שיידעו כל הצדדים שמותר לחסום כבישים.

השר בן גביר: אתם מתבלבלים. אסור לחסום כבישים. זו לא שאלה של שיקול דעת, זו שאלה של חוק.

המשנה ליועצת המשפטית: הפסיקה השתנתה. נותנים היום יותר חופש ביטוי.

פרקליט המדינה: השר בן גביר, אתה אמרת בעבר שלא צריך לעצור חוסמי כבישים.

השר בן גביר: נכון מאוד, אבל בית המשפט קבע אחרת ועצר מאות נערים ונערות. אני מאוד שמח שפתאום דעתי נחשבת אצלכם, ואני מוכן להיות זה שנותן לכם וקובע את המדיניות. אבל מוזר, תמיד כשאני שואל אתם אומרים 'בית משפט, בית משפט' ופתאום אין בית משפט ואתם לא שמים על הפסיקה?".