ההסכם אצל החרדים: מוסדות יתוקצבו ב-55% מכלל התשלומים

לפי ההסכם, לא מדובר על השוואת תקציבי החינוך בין החינוך החרדי לחינוך החילוני, אך תהיה עלייה שבמסגרתה מוסדות הפטור יתוקצבו ב-55 אחוזים מכלל התשלומים המשולמים על ידי משרד החינוך לחינוך הכללי ולא מחלקם כפי שנהוג היום

יצחק גולדקנופף יו"ר דגל התורה ומשה גפני
משה גפני, יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: ההסכם הסופי בין דגל התורה לבין אגודת ישראל מבהיר כי אין הסכם להשוואת תקציבי החינוך, אלא לקבלת 55% כמקובל. לפי ההסכם, לא מדובר על השוואת תקציבי החינוך בין החינוך החרדי לחינוך החילוני, אלא כי מוסדות הפטור יתוקצבו ב55% מהחינוך הממלכתי כפי שמוסכם על כולם, רק שלטענת החרדים התלמידים שלהם מקבלים הרבה פחות.

עם זאת, מוסדות הפטור יתוקצבו ב-55 אחוזים מכלל התשלומים המשולמים על ידי משרד החינוך למוסדות החינוך הכללי ולא מחלקם כפי שנעשה היום.

כמו כן, אם המפלגות החרדיות לא יצליחו לדאוג לכך שמוסדות הפטור יקבלו את הסכום הנ''ל, הם יפעלו לפעול למציאת פתרון תקציבי אחר למוסדות בעלז. אם גם זה לא יצליח מוסדות בעלזא באחת הערים שהחסידות תבחר - ככל הנראה אשדוד - יוכנסו לחינוך העצמאי-החרדי.

בנוסף, התוכנית המפתה שהציע משרד החינוך לחסידות בעלזא (לימודי ליבה תמורת תקציב גבוה מאוד) לא תקודם. יצוין כי כל האמור לעיל ייתכן רק בהנחה שאכן תקום ממשלת גוש נתניהו.

בנימין נתניהו ומשה גפני
בנימין נתניהו ומשה גפני

יותר מוקדם השבוע נחשף בחדשות 13 שהתנהלה שיחה מפורשת בין ראשי יהדות התורה ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שבה הם אמרו לו כי הם צריכים שלושה מיליארד שקלים תוספת לחינוך החרדי בשנה. כלומר, העלאה מ-1.2 מיליארד שקלים כיום - ל-3 מיליארד שקלים. אלא שבינתיים עוד אין סיכום בנוגע לדרך שבה יגיע הסכום אליהם ומאז יו"ר האופוזיציה שומר על שתיקה. בליכוד אמרו כי "הדיווח לא נכון".

על פניו, הצעד הזה אמור להזיק לנתניהו, שכן ישנו גם את הצד של גנץ, לפיד וסער - אך הם ככל הנראה מהמרים שאחרי הבחירות לא יהיו לנתניהו 61. עם זאת, נראה כי מתהווה בבחירות הללו דבר שלא נראה בעבר: כעת, עוד הרבה לפני שהבחירות התקיימו, ניתן לראות מועמד לראשות הממשלה מבטיח כספים.