3 מיליארד שקלים לחינוך: הדיל של נתניהו והחרדים נחשף

אחרי ההודעה על ריצה משותפת ביהדות התורה, נחשף במהדורה המרכזית הדיל: בשיחה בין הצדדים אמרו ראשי יהדות התורה כי הם צריכים העלאה מ-1.2 מיליארד שקלים ל-3 מיליארד שקלים בשנה לחינוך החרדי. לדבריהם, הם יחלקו וישוו את התנאים בחינוך החרדי לחינוך החילוני. בליכוד מכחישים את הדברים

זמן צפייה: 03:12

יממה אחרי ההודעה החגיגית על ריצה משותפת ביהדות התורה, נחשף הערב (שלישי) במהדורה המרכזית כי מתברר שהתנהלה שיחה מפורשת בין ראשי יהדות התורה ליו"ר האופוזיציה שבה הם אמרו לו כי הם צריכים שלושה מיליארד שקלים תוספת לחינוך החרדי בשנה. כלומר, העלאה מ-1.2 מיליארד שקלים כיום - ל-3 מיליארד שקלים.

לדבריהם, הם יחלקו וישוו את התנאים בחינוך החרדי לחינוך החילוני - ונתניהו התחייב. אלא שבינתיים עוד אין סיכום בנוגע לדרך שבה יגיע הסכום אליהם ומאז יו"ר האופוזיציה שומר על שתיקה. בליכוד אמרו כי "הדיווח לא נכון".

על פניו, הצעד הזה אמור להזיק לנתניהו, שכן ישנו גם את הצד של גנץ, לפיד וסער - אך הם ככל הנראה מהמרים שאחרי הבחירות לא יהיו לנתניהו 61. עם זאת, נראה כי מתהווה בבחירות הללו דבר שלא נראה בעבר: כעת, עוד הרבה לפני שהבחירות התקיימו, ניתן לראות מועמד לראשות הממשלה מבטיח כספים.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החשיפה הערב באה אחרי שאתמול, כאמור, שלושה ימים לסגירת הרשימות, הוסר האיום הכבד על גוש נתניהו, שכן המשמעות של ריצה של שתי הפלגים של יהדות התורה בנפרד הייתה שלפחות פלג אחד לא יעבור את אחוז החסימהברקע הדברים ניצבה עמדת חסידות בעלז שביקשה להכניס לימודי ליבה למוסדותיה על-מנת לקבל תקציבים רחבים כפי שהובטח לה בתמורה ללימודי הליבה. 

על-פי ההסכם, במידה וגוש נתניהו יגיע ל-61 מנדטים, הצדדים ינסו לפתור את המשבר בשלוש דרכים: הדרך הראשונה - מהפכה ותקצוב החינוך החרדי. נכון להיום, מוסדות הפטור של החינוך החרדי, שבהן לא לומדים ליבה, אמורים לקבל 55% מתקציבו של תלמיד חילוני. במידה והאפשרות הזו לא תצלח - או בגלל שיפסלו אותה מסיבה משפטית או מסיבה אחרת - תחפש הממשלה הבאה דרך להעביר תקצוב לחסידות בעלז.

במידה וגם זה לא יצליח - ההנהגה החרדית-ליטאית, שמתנגדת לכניסת חסידות בעלז לרשת מוסדות "החינוך החרדי העצמאי", תסכים לקבל מוסד אחד באופן תקדימי ולמען השלום הפנים-חרדי.