אחרי הסערה: "חוק הכותל" לא יעלה להצבעה

הצעת החוק שהניח יו"ר ש"ס אריה דרעי על שולחן הכנסת, שקובעת כי מעשים "אסורים" בכותל - ביניהם לבוש לא צנוע, שירה ומתן שירותי דת "שלא בהיתר" - הם עבירה פלילית שדינה מאסר או קנס כספי - לא תעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב

אריה דרעי בכותל
אריה דרעי בכותל | צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

הצעת החוק של יו"ר ש"ס אריה דרעי, ששמה "שמירת הקדושה של הכותל המערבי ורחבתו", הצליחה לעורר היום (חמישי) סערה פוליטית בקרב חברי הכנסת וכן אנשי ציבור. יו"ר תקווה חדשה ח"כ גדעון סער צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ביבי ודרעי מחלקים את ירושלים ואת ישראל. 'חוק הכותל' הוא דוגמא נוספת להשתעבדות המוחלטת של הליכוד בהנהגתו הנוכחית לאינטרסים של המפלגות המגזריות ולסדר יום קיצוני ומפלג". אחר הצהריים נודע כי החוק לא יעלה להצבעה בוועדת השרים ביום ראשון.

קריאות בגנות הצעת החוק נשמעו גם מקרב הקואליציה, כאשר שר התרבות והספורט מיקי זוהר צייץ בחשבונו: "הכותל המערבי שייך לכל עם ישראל וקדוש לכל יהודי ויהודייה ואין צורך בחוקים כדי לשמור על קדושת המקום. שמירת הסטטוס קוו קריטית לשמירה על אחדות העם. "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"".

כך למשל

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לאף יהודי, מכל זרם שהוא, אין בעלות על המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. הכותל המערבי שייך לכולם, לדתיים ולחילונים, לימין ולשמאל, ועלינו לשמור עליו כמקום המאחד בין כל חלקי העם. אני קורא לנתניהו - השאר את הפוליטיקה מחוץ למקום הקדוש לנו ביותר. אל תקרעו את הכותל מהעם היהודי".

גם ח"כ מירב כהן מיש עתיד צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "איזו טיפשות! כמה שנאת חינם תיווצר בעקבות מהלך כוחני כזה של כפייה דתית. זה יהפוך את הכותל ממקום שמאחד את עם ישראל לסמל למאבקים בין חרדים לכל השאר. ברור שזה ישיג את התוצאה ההפוכה ויזמין פרובוקציות. מה אין יותר מקום לכבוד הדדי? דרעי התבלבל אם הוא חושב שהכותל שייך לאבא שלו".

הח"כ זאב אלקין צייץ גם הוא וכתב נגד ההצעה: "שני חוקי דרעי בשבוע אחד? לבוש לא צנוע בכותל לדעת פקח רב הכותל, הבאת כלי נגינה, טקס לא לפי הנחיות רב הכותל ועוד חצי שנת מאסר? התחרפנתם??? הנחמה היחידה שלפי חוק דרעי הראשון מי שיקבל את העונש הזה של חצי שנת מאסר יוכל עדיין להתמנות לשר. אז אפשר להגיד ששני חוקי דרעי מאזנים אחד את השני".

הכותל המערבי
הכותל המערבי | צילום: אריה לייב אברהמס, פלאש 90

גם ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, שפעיל במאבק נשות הכותל, הגיב וכתב: "שמה האמיתית של הצעת החוק צריך להיות: "הרצחת וגם ירשת?". הפוליטיקאים החרדים מסכלים את יישום מתווה הפשרה ההיסטורי בכותל וגם דורשים להעניק לרבנות הראשית מונופול דורסני באתר הקדוש".

עוד הוסיף ח"כ קריב: "אם נתניהו מעוניין לראות תמונות של נשים מושלכות לתא המעצר במדינת העם היהודי כי הן מתפללות עם טלית הוא מוזמן לקדם את הצעת החוק השערורייתית הזו. הצעת החוק הזו היא תזכורת נוספת לכך שמה שמתחיל בכותל ובנות הכותל יסתיים בתל אביב, בבאר שבע בעפולה ובנצרת וביחס לזכויות של כל אזרחי ישראל".

יו''ר ש''ס אריה דרעי לצידו של יו''ר הכנסת מיקי לוי
ח''כ אריה דרעי על דוכן הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ח"כ חילי טרופר מכחול לבן: "בממשלה הזו מדברים הרבה על זהות יהודית, אבל עושים הכל כדי לפלג בין היהודים וכדי להרחיק חלקים גדולים מהיהדות. הכותל, המקום של יהודים מכל העולם, ובכל אורחות החיים, עומד להיסגר בפני מי שחושב אחרת או מתלבש אחרת. אפילו בפני מי שמנגן.

"אז מה אם במשך עשרות שנים ובלי חוק, הרוב המוחלט יודע לכבד את המקום ואת המתפללים בו. עכשיו יש להם אפשרות לכפות ולהרתיע, ונדמה שהם לא יחמיצו הזדמנות כזו. הם ימשיכו לדבר בהתרגשות על זהותה היהודית של מדינת ישראל, ואז ינעלו את שערי הכותל בפני מי שחושב או מאמין אחרת מהם. "וַהֲבִיאוֹתִים אֶל הַר קָדְשִׁי וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי...כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים". נראה שבממשלת ישראל פחות מתחברים לפסוק מישעיהו...".

אירוע מעמד הסליחות בכותל המערבי, ירושלים
אירוע מעמד הסליחות בכותל המערבי | צילום: דוברות המשטרה

הצעת החוק שהניח היום דרעי על שולחן הכנסת היא נוסח זהה להצעה שהונחה על שולחן הכנסת ה-24 על ידי חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס. ההצעה מפרטת את המעשים האסורים בתחום הכותל המערבי, ביניהם גם ניסה לכותל בלבוש לא הולם, המשעת מוזיקה ושירה, נשיאת נאום שלא בהיתר, עריכת טקס "שלא על פי מנהג המקום" ומתן שירותי דת "שלא בהיתר הממונה". כל פעולה שכזו תוגדר כעבירה שדינה מאסר של חצי שנה, או קנס כספי בגובה 10 אלף ש"ח.

דרעי ביקש להכניס את ההצעה לסדר היום של וועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב, באותו היום בו תדון הוועדה על שינויי החקיקה בנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול היכולת של בית המשפט לבטל חוקי יסוד.

המעשים האסורים לפי הצעת החוק הם: חילול שבת ומועדי ישראל; עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום; תלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום; הצבת קיוסקים או דוכנים, עיסוק ברוכלות או בכל עסק אחר; מתן שירותי דת מכל סוג שהוא, שלא בהיתר הממונה; חלוקת פרסומים, שלא בהיתר הממונה; נשיאת נאום, הכרזה בקול רם או נשיאת כרזות או שלטים, והכל שלא בהיתר הממונה; נגינה בכלי נגינה, השמעת מוזיקה ושירה שלא בהיתר הממונה; שחיטה; אכילה, שתיה, או עריכת חגיגה מחוץ למקומות שהועיד לכך הממונה; עישון ברחבת התפילה; לינה מחוץ למקומות שהועיד לכך הממונה; הכנסת בעלי חיים שלא בהיתר מאת הממונה, בכפוף להוראות חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, מעשה העלול להפריע את המתפללים בתפילתם; תפילה מעורבת של גברים ונשים; בתחום עזרת נשים – עריכת טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין.

Whatsapp Image 2022 04 18 At 1
ברכת הכהנים בכותל | צילום: רויטרס

עוד צויין בהצעת החוק כי אם "התעוררה מחלוקת האם מנהג פלוני הוא מנהג המקום, יכריע בה הרב הממונה, לאחר התייעצות עם הרבנים הראשיים לישראל". הממונה גם רשאי להרחיק כל אדם מהכותל המערבי, המפריע לו במילוי סמכויותיו לפי חוק זה או העובר על הוראה מהוראות חוק זה.

בהצעת החוק נכתב כרקע: "כ-50 שנים מאז שוחרר הכותל המערבי, טרם הוסדרו מעמדו ושמירת קדושתו של הכותל המערבי, בחוק מיוחד החל על הכותל. דבר זה גורם מפעם לפעם לפגיעה בערכים המקודשים של עם ישראל. לפיכך מוצע לקבוע בחוק הוראות שיסדירו הן שמירת סדרי התפילה ברחבת התפילה של הכותל המערבי וכן את שמירת מעמדה וקדושתה של רחבת הכותל כולה).