שליש מהניצולים עניים - ודרעי התגאה בהנחה על קברים לשורדי השואה

זמן צפייה: 01:48

יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל היום (שלישי) מספק לחברה הישראלית כ-48 שעות שבהן נשמעות מחאות במקרה הבוטה וצקצוקים במקרה הרפה על מצבם של שורדי ושורדות השואה בארץ. בישראל חיים כיום כ-150 אלף מהם, בהם רבים מדי שצריכים לבחור בין תרופות לחשבונות – הכול ידוע ומפורסם, ולעתים רחוקות מדי זוכה לטיפול מעבר לַימים הנוראים האלה.

עם זאת, מתחיל להיות קצת מתיש להגיב על כל ניסוח מגושם בטוויטר, אך יו"ר ש"ס אריה דרעי היטיב לנסח השנה את הבעיה העמוקה בתפיסתה של מדינת ישראל את רווחתם של שורדי השואה, ושל אזרחים ותיקים נזקקים בכלל: דרעי בירך את ח"כ מלול על הצעת חוק שתזכה שורדים בהנחה על חלקת קבר כחלק מדאגת המפלגה "לרווחתם וכבודם של הניצולים", כך במקור.

הציוץ של דרעי שנמחק
הציוץ של דרעי שנמחק | צילום: מתוך טוויטר

האירוניה שבציוץ הזה גררה מיד מחאה, והכתוב השתנה לְניסוח בעייתי לא פחות שמגדיר את הצעת החוק "רגישות חברתית". נאמר את המובן מאליו: לאזרחי מדינת ישראל מגיעה כנסת שתדאג לרווחת החיים - לפני המתים. אבל שתי נקודות חשובות ששווה להדגיש בעניין הזה לכנסת ישראל ולממשלה –הראשונה היא ההתמקדות בעיקר. לדוגמה: מעלים על נס היריון וילודה - אבל מעניקים תמיכה כלכלית מזערית לְהורים צעירים; מונעים קצבאות מִמִי שבוחר להיות חלק מִשוק העבודה או שנותנים הנחה על חלקת קבר - אבל משאירים את הטיפול בתרופות, בדיור ובמזון בידי עמותות.

הנקודה השנייה היא הזדמנות גם לתזכורת לכולנו, שלא זכאים לקבורה בחינם, והמחירים השערורייתיים במה שהפך ללא פחות מ"תעשיית הקבורה" בארץ - הם עניין שדורש טיפול בפני עצמו.