הדיון הטעון בקבינט: צוות המו"מ ביקש להרחיב את המנדט - רה"מ סירב

פרסום ראשון: בדיון הסוער שנערך אמש, והיה אמור להימשך היום, אמר השר איזנקוט כי "בשלו התנאים להשיב את החטופים, וצריך לעשות את מה שאפשר", אך רה"מ התעקש: "רק לחץ צבאי יוביל לשחרור החטופים". בצל המשבר הפוליטי סביב חוק הגיוס, דיון קבינט המלחמה בנושא עסקת החטופים שהיה אמור להתכנס הערב בוטל דקות לפני תחילתו

זמן צפייה: 02:05

פרסום ראשון: בצל המשבר הפוליטי סביב חוק הגיוס, דיון קבינט המלחמה בנושא עסקת החטופים שהיה אמור להתכנס הערב (חמישי) בוטל דקות לפני תחילתו, ובמהדורה המרכזית פורסמו הערב ציטוטים מתוך הדיון הסוער שנערך אמש בקבינט, ובו ביקש צוות המשא ומתן ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהדרג המדיני להרחיב את המנדט שלו - בעיקר בכל מה שקשור לחזרת אזרחים עזתים לצפון הרצועה. נתניהו לא קיבל את הבקשה, זאת בניגוד לשר גדי איזנקוט שהיה סבור כי יש צורך להרחיב את המנדט לצוות המו"מ.

"בשלו התנאים להשיב את החטופים, וצריך לעשות את מה שאפשר", אמר איזנקוט, ונתניהו מצידו אמר כי צריך להגביר את הלחץ הצבאי, וכי רק לחץ כזה יוביל לשחרור החטופים. נתניהו התייחס גם לצורך להתקדם לפעולות אקטיביות סביב הכניסה לרפיח.

בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 הערב כי "נתניהו חוזר שוב ושוב על הסיסמה הזו של לחץ צבאי - אך בפועל הלחץ הצבאי לא מסייע והחטופים מתים". אף החלטה לא התקבלה בתום הדיון אמש, וסוכם שייערך היום דיון נוסף - אך זה כאמור בוטל.

גורם בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לחדשות 13 כי הסיבה לביטול הייתה כי שר הביטחון יואב גלנט לא היה מספיק להגיע לדיון. יש לציין כי השר גלנט כבר נמצא בירושלים, אחרי שחזר מביקורו המדיני בארצות הברית, ואם זו הייתה הסיבה לביטול דיון הקבינט ניתן היה לדחות אותו בחצי שעה. הקבינט המדיני-ביטחוני הרחב ייתכנס הערב, אך זהו אינו הפורום המשמעותי שבו מתקבלות ההחלטות הדרמטיות, בטח באשר לסוגיית החטופים.

משפחות החיילים החטופים מחוץ ללשכת הגיוס תל השומר
משפחות החיילים החטופים הבוקר מחוץ ללשכת הגיוס תל השומר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הערב נפגש נתניהו לראשונה עם בני משפחות החיילים החטופים, ובפתח הפגישה הוא אמר: "אני יודע שכל יום שעובר עליכם הוא גיהנום. הבנים שלכם הם הגיבורים שלנו. גיבורי ישראל. כפי שהחזרנו עד היום 123 מחטופינו, אני מחויב להחזיר את כולם, כולל כולם. לא אשאיר מאחור אף אחד. אני עוסק בזה יומם ולילה באופן אישי".

"רק המשך הלחץ הצבאי העוצמתי שהפעלנו ונפעיל הוא זה שהחזיר את חטופינו ויחזיר את כולם", הוסיף נתניהו, "בנוסף, אנחנו מחזיקים בנכסים אסטרטגיים של חמאס. זהו מפתח נוסף לשחרור בנינו ובנותינו. כבשנו את צפון הרצועה ואת ח'אן יונס. ביתרנו את הרצועה, ואנחנו נערכים לכניסה לרפיח. כדי להחזיר את כולם, צריך להשתמש בכל הנכסים הללו".