"יש לי בטן מלאה על הצבא": דיון הקבינט הסתיים בפיצוץ

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנסו לדון ב"יום שאחרי", אך הנושא כמעט שלא עלה על השולחן. השרים השתלחו ברמטכ"ל על רקע החלטתו לתחקר את מחדלי 7.10 תוך כדי המלחמה, ורק שרי המחנה הממלכתי יצאו להגנתו - עד שרה"מ נתניהו קטע את הדיון. בן גביר: "אתם מביאים את האנשים של ההתנתקות לתחקר את המחדל", סמוטריץ': "מעכשיו, הדרג המדיני הוא זה שצריך להכתיב מדיניות לצבא" | כל הציטוטים שנחשפו בחדשות 13

זמן צפייה: 04:52

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנסו הלילה (בין חמישי לשישי) לדון בסוגיית "היום שאחרי", זאת, ברקע תוכנית מערכת הביטחון לעתיד רצועת עזה, שנחשפה אתמול בערב. אולם, השרים בחרו לתקוף את הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, שהחליט להקים צוות שיחקור את מחדלי 7 באוקטובר - בזמן שהמלחמה בעיצומה. שרי המחנה הממלכתי יצאו להגנתו וכשהחלו צעקות, קטע ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדיון, שהסתיים לאחר שהשרים כמעט ולא דנו בנושא שלשמו התכנסו. הציטוטים המלאים מהישיבה נחשפו בחדשות 13.  

השר דוד אמסלם שאל את הרמטכ"ל: "אני רוצה להבין, במקום להלחם זה מה שיש לכם לעשות? להתעסק בתחקור?". השרה יפעת שאשא-ביטון אמרה לו: "הבן אדם אמר לכם שהוא ממוקד בלחימה, פעם אחת, עוד פעם, חמש פעמים - מה אתה מתנפל עליו?". גם השר חילי טרופר יצא להגנת הרמטכ"ל: "לא הבנתי על מה אתה קופץ? הרמטכ"ל הסביר במה מדובר".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "יש לי בטן מלאה על הצבא ואני שותק ומחכה שתגמר המלחמה". השרה שאשא-ביטון אמרה לו: "על הצבא יש לך בטן מלאה ועל הדרג המדיני לא?", וסמוטריץ' השיב: "הדרג המדיני מעכשיו הוא זה שצריך להכתיב מדיניות לצבא". על כך אמרה שאשא-ביטון: "כן, רק הצבא היה פה בשנה האחרונה. אתם, הממשלה, לא הייתם פה". כשהשר אמסלם שאל אותה אם היא לא מתביישת, היא השיבה בשלילה.

הרמטכ"ל אמר: "לא התחלנו תחקירים, יש לנו אנשים שעוסקים בתכנון תחקירים ובבנייה קדימה. חשבנו שיש לתחקיר לגבי שלושת החטופים שנורו השפעה על המלחמה עצמה ולכן ביצענו אותו תוך כדי מלחמה. החלטנו לא לעשות תחקירים על 7 באוקטובר, זה מעלה מתחים, וכל עוד עוסקים בלחימה עצימה. אני נשאל הרבה מתי זה הזמן להתחיל, לא החלטנו מתי. בדיוק כפי שעשינו מספר תחקירים תוך כדי המלחמה נחליט גם הפעם. תחקיר זה נשמת אפו של הצבא, עניין פנימי, יהיה תחקיר בשרשרת הפיקוד והתבוננות חיצונית. התחקיר נועד לבחון את הצבא, לא את הרובד הלאומי".

השר דודי אמסלם
השר דודי אמסלם | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"תקשיבו, אתם יושבים פה באמצע מלחמה מול אנשי צבא שמנהלים מלחמה וזה מה שאתם עסוקים בו?", נזף בשרים שר הביטחון יואב גלנט, והשר איתמר בן גביר השיב לו: "שוב הקונספציה. אתם מביאים את האנשים של ההתנתקות לתחקר את המחדל". על כך אמר לו השר בני גנץ: "איך פספסנו אותך, ראינו איך המצב הביטחוני במדינה השתפר בשנה שלך. הרמטכ"ל מדבר אתכם, עושה פאקינג תחקיר על מה שצריך מבחינה צבאית לשרת את המלחמה, אלו מסקנות שצריך לעכשיו".

הרמטכ"ל הלוי ניסה להדוף את הביקורת של השרים ואמר: "קרה פה משהו שהצבא צריך להפיק ממנו לקחים. אם מחר יקרה אירוע בגזרה אחרת, אנחנו רוצים להבין מה כשל בשרשרת הפיקוד. אני לא עושה את התחקיר עם המסקנות הלאומיות, אלא תחקיר של הצבא".

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי (ארכיון) | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"אני משתדלת ללכת על ביצים ולא לבקר אבל זה לא יעלה על הדעת", אמרה שרת התחבורה מירי רגב, "אם הצבא עושה תחקירים, גם אנחנו רוצים לעשות בדרג המדיני". הרמטכ"ל השיב לה: "זה תחקיר מבצעי שיש לו השלכות על הלחימה בצפון". השר גלנט אמר: "לא מכיר את האירוע אבל מגבה את הרמטכ"ל", ופנה לרגב: "מירי, אני לא עובד אצלך, תני לדבר. הרמטכ"ל רוצה להיות ערוך למלחמה בצפון".

"אי אפשר שהצבא ינהל תחקירים אחרי שהקונספציה של 20 שנה קרסה", אמר סמוטריץ', וטרופר השיב לו: "הצבא, נשמת אפו זה תחקירים. אלה תחקירים להפיק לקחים". השרה רגב אמרה: "יש לנו בטן מלאה על הצבא ואנחנו מתאפקים", וטרופר השיב לה: "גם לנו יש בטן מלאה ואנחנו מתאפקים". השר גלנט ביקש: "אל תשתלחו בצבא". רה"מ נתניהו נעמד בסוף השיחה הזו ואמר: "צריך לעצור, נמשיך בפעם אחרת".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על הפרסום וכתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "עוד הוכחה שהקבינט הזה מסוכן. מדינת ישראל חייבת להחליף את הממשלה והעומד בראשה. האנשים האלה אינם ראויים להקרבה ולגבורה של לוחמי צה"ל".

בסרטון שפרסם אחר הצהריים, יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר כי דיון הקבינט היווה "התקפה ממניעים פוליטיים בעיצומה של מלחמה. השתתפתי בישיבות קבינט רבות - התנהלות כזו מעולם לא הייתה, ואסור שתהיה. אנחנו נמצאים במלחמה הקשה בתולדותינו, שמתנהלת בכמה חזיתות, ומולן עלינו להתנהג כאגרוף אחד. טוב שהרמטכ"ל שידע לקחת אחריות אחרי האסון של 7 באוקטובר, לוקח אחריות ומקים צוות שיפיק לקחים מבצעיים להמשך הלחימה - זוהי חובתו. זוהי גם חובתו של דרג מדיני לשאול שאלות ולאתגר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401051538' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_acgssxi6' duration='86']

עוד אמר כי "הקבינט היה צריך לדון אתמול בתהליכים אסטרטגיים שישפיעו על המשך המערכה ועל ביטחוננו בעתיד. זה לא קרה, והאחריות על כך היא על ראש הממשלה. עליו האחריות לתקן, ולבחור - בין אחדות וביטחון ובין פוליטיקה. אם מה שחשוב כעת זה ביטחון ואחדות, עלינו לקיים את הדיון המהותי להמשך הלחימה ובהקדם".

"אין ספק שאחרי המלחמה תוקם ועדת חקירה ממלכתית, שתעסוק בכל מה שאירע עד ל-7.10, בכל הדרגים, אך עיקר תרומתה צריכה להיות להיבטים הלאומיים ולא בתחום המבצעי. זה מה שציבור הישראלי דורש, ובעיקר - זה מה שהוא צריך, וכך גם יהיה", הוסיף.

מטעם הליכוד הגיבו לדבריו של גנץ: "חובתו של הקבינט המדיני ביטחוני היא לשאול שאלות ולקבל תשובות. זאת לא פוליטיקה. בעת מלחמה, כשהעם מאוחד, מצופה מגנץ לנהוג באחריות ולהפסיק לחפש תירוצים להפר את הבטחתו להישאר בממשלת האחדות עד לסיום המלחמה". בהודעת תגובה של המחנה הממלכתי נכתב: "נתניהו מטיף על קיום הבטחות - היקום קורס לתוך עצמו. מצפים מנתניהו ונציגיו, להביא הארכה למינוי המפכ"ל ונציבת שירות בתי הסוהר".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

לאחר חילופי הדברים בין מפלגות הליכוד והמחנה הממלכתי, שר הביטחון יואבס גלנט עקץ את נתניהו וגנץ בפוסט שפרסם: "חיילי צה״ל נלחמים עבור כל עם ישראל - פונה לכל אנשי הציבור לחדול משימוש חסר אחריות בצה״ל ובמפקדיו להשגת רווח פוליטי". בנוסף העניק גיבוי לרמטכ"ל: "שוחחתי כעת עם רא״ל הרצי הלוי, ביקשתי לחזק אותו ולהעביר למפקדים והלוחמים כי אני סומך עליהם ומגבה את צה״ל. עם ישראל זכה ברמטכ״ל אמיץ ושקול בשעת מלחמה קשה".