הפלסטינים ינהלו, כוח רב-לאומי ישקם: התוכנית ל"יום שאחרי" בעזה

ביום ה-90 למלחמה, ברקע המשך הקרבות, יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון טעון בסוגיית "היום שאחרי". במקביל, התוכנית הישראלית על הנושא הטעון נחשפת בפעם הראשונה. העקרונות המרכזיים: פלסטינים מקומיים ינהלו את הרצועה, כוח רב-לאומי ישקם ויישובים ישראליים לא יוקמו

זמן צפייה: 03:20

הערב (חמישי), אחרי כמה דחיות, יתקיים הדיון הטעון בקבינט המדיני-ביטחוני על "היום שאחרי". במקביל, נחשפה התוכנית של מערכת הביטחון לעתיד רצועת עזה.ץ לפי התוכנית של מערכת הביטחון, הגורם שינהל אזרחית את עזה יהיה ועדות מקומיות פלסטיניות. עם זאת, ישנה פרצה בתוכנית: ישראל לא החליטה מי יאכוף את הסדר ברצועה. עוד על-פי התוכנית: מדינות ערב מתונות וארה"ב ישקמו כלכלית ופיזית את רצועת עזה.

העקרונות המרכזיים בתוכנית:

ישראל תשמר חופש פעולה צבאי מלא ברצועה - כלומר, תוכל להכנס ולצאת באופן חופשי.
• ישראל לא תהיה אחראית על ההיבטים האזרחיים ועל הניהול האזרחי של תושבי הרצועה.
• בניגוד לקריאות, גם בציבור וגם בממשלה, לא ייבנו התיישבויות ברצועה.

ישיבת הקבינט. ארכיון
ישיבת הקבינט (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

השאלה המרכזית היא מי ישלוט אזרחית בעזה וינהל את החיים השוטפים בה? על-פי תוכנית גלנט - השליטה האזרחית תהיה מורכבת מארבעה גורמים שונים, כשהמרכזי שבהם הוא ועדות מקומיות פלסטיניות. בישראל החלו כבר למפות את הגורמים המקצועיים השונים ברצועה: אנשי אקדמיה, גורמי בריאות ועוד. בישראל אומרים שרוב נציגי הוועדות האלה אינם מזוהים עם חמאס, והם אלה שיהיו אחראים על המרחב האזרחי. גורם ביטחוני אמר כי "בעזה חיים פלסטינים, ולכן השליטה שם צריכה להיות על-ידי פלסטינים".

כמו כן, כוח משימה רב-לאומי ישקם את הרצועה. הכוח יהיה מורכב מארה"ב, צרפת ומדינות ערב מתונות, שלמעשה יסייעו בשיקום כלכלי ופיזי של הרצועה ההרוסה. עם זאת, יודגש כי מדינות לא ישקיעו כסף בשיקום הרצועה כל עוד לא יובטח להן במסגרת מהלך מדיני שמה שייבנה לא ייהרס בסבב לחימה נוסף, אם יתרחש. עוד לפי התוכנית של גלנט, ישראל תבצע בידוק סחורות שנכנסות לרצועה - ומצרים תהווה את "גשר הכניסה" האזרחי לעזה.

שאלה דרמטית שנשארת פתוחה במסגרת התוכנית הזו נוגעת לסוגיית השלטת החוק והסדר - ועל כך טרם השיבו בישראל.

יצוין כי הדיון הערב בקבינט הוא ראשון מתוך סדרת דיונים, וניתן להעריך שהערב לא תתקבלנה החלטות סופיות. שרי הממשלה מגיעים לדיון עם רעיונות והצעות למה שצריך לקרות להיות בעזה. בין היתר יגיע גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שצפוי לקרוא להקמת התיישבויות בעזה - בניגוד לתוכנית של גלנט וכן בניגוד לעמדת ראש הממשלה נתניהו.

בכיר בקבינט המלחמה אמר כי "המצגת של שר הביטחון שהוצגה לתקשורת אינה אלא עוד הצעה. ההחלטות יתקבלו בקבינט המדיני-בטחוני ולא בתקשורת".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "התוכנית של גלנט היא שידור חוזר ל'יום שלפני' 7 באוקטובר. הפתרון בעזה מחייב חשיבה מחוץ לקופסא ושינוי הקונספציה על-ידי עידוד הגירה מרצון ושליטה ביטחונית מלאה כולל חידוש ההתיישבות".