המשבר בין סמוטריץ' לנתניהו מחריף: "נצביע נגד ממשלה בלעדינו"

לרה"מ המיועד הוצע להעמיד את יו"ר הציונות הדתית עם הגב לקיר ולהשביע ממשלה בלעדיו - אך גם המהלך הזה צפוי להיתקל בקשיים. בינתיים מתחזקת ההערכה כי דרמר ימונה לשר החוץ - ואוחנה ימונה ליו"ר הכנסת

זמן צפייה: 02:38

חמישה ימים לאחר שהוטל על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו המנדט להקים ממשלה, המחלוקת בינו לבין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מגיעה לנקודת רתיחה, והערב (חמישי) נחשף במהדורה המרכזית כי בליכוד שוקלים לנסות ולהקים ממשלה ללא סמוטריץ' וסיעתו, שתמנה 57 חברי כנסת, ולראות כיצד יגיב, כשברקע התעקשויותיו סמוטריץ' לקבל את תיק הביטחון.

נראה כי סמוטריץ' לא מתקפל ונותן לכך מענה ברור, כאשר בכירים בסיעתו מאיימים כי אם נתניהו ינסה להקים ממשלה בלי הציונות הדתית הם לא ימנעו - ויצביעו נגד. הצבעה שכזו כמובן תפיל ממשלת מיעוט של נתניהו, בעוד שאם היו נמנעים הציונות הדתית המצב היה 57 אל מול 56 חברי אופוזיציה.

יש לציין כי התרחיש של הקמת ממשלה ללא סמוטריץ' ואנשיו בעייתי ממילא, מכיוון שיו"ר עוצמה יהודית ושותפו של סמוטריץ' בבחירות האחרונות, איתמר בן גביר, הצהיר כבר שללא סמוטריץ לא ייכנס לממשלה, זאף על פי שהגיע לסיכומים קואליציונים עם נתניהו. התרחיש התיאורטי ממחיש את העקשנות של סמוטריץ' מול נתניהו, שמאותת כי גם אם יביא אותו רה"מ המיועד לתרחיש קיצון הוא לא ימנע אלא יצביע נגד.

רבני הציונות בדתית בפגישה עם בצלאל סמוטריץ'
רבני הציונות בדתית בפגישה עם בצלאל סמוטריץ' | צילום: מפלגת הציונות הדתית

בתוך כך, סמוטריץ' מחדד עמדות היום בנוגע לדרישות הקואליציוניות ומבהיר כי גם אם ישכנעו בסוף את דרעי לוותר על תיק האוצר לטובתו, סמוטריץ' לא יסתפק בכך ויבקש סמכויות שנוגעות להתיישבות, כמו למשל להעביר אליו את המנהל האזרחי. בליכוד מנסים להבין איך להתייחס לדרישות אלו מול השותפות האחרות לממשלה.

גם בתוך מפלגת השלטון נרשמת תסיסה פנימית, כאשר במהלך הימים האחרונים גורמים בכירים שהיו שרים בעבר ומחכים לתיקים, לא שומעים דבר מיו"ר המפלגה. יחד עם זאת, כפי הנראה נכון לערב זה, גורמים בליכוד מעריכים שמי שימונה לשר החוץ הוא שגריר ישראל בארה"ב לשעבר רון דרמר, שנפגש בהקשר זה עם נתניהו בכנסת השבוע. ואם המינוי יצא לפועל, המשמעות היא שמספר 2 בליכוד יריב לוין ימונה ככל הנראה לשר המשפטים, ואמיר אוחנה בדרך להיות יו"ר הכנסת הבא.

פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת
פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת

כזכור, אחרי כמה ימים של נתק נועדו נתניהו וסמוטריץ' בלשכתו של נתניהו ביום השבעת הכנסת. גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן, כמו גם בפרטי הפגישה, אמרו לחדשות 13 כי השיחה התנהלה באווירה טובה, אם כי במהות שלה - לא נרשמה התקדמות משמעותית.

גורמים בליכוד אמרו לאחר הפגישה כי במהלכה נתניהו הציע לבן שיחו להקים ממשלה באופן מיידי כדי לנצל את חלון ההזדמנויות לאישור ההתיישבות הצעירה, ואמר לו כי "נוכח המצב המדיני והביטחוני אין שום סיבה לבזבז אף רגע על ג'ובים במקום לנצל את ההזדמנות".

נתניהו ובן גביר בפגישה
נתניהו ובן גביר בפגישה

עם שותפו של סמוטריץ', יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, דווקא נרשמה התקדמות במגעים, ואתמול פורסם בחדשות 13 כי השניים סיכמו על שינוי חוק ההתנתקות כך שיתאפשר לחזור להתיישבות בצפון השומרון, זאת 17 שנים לאחר שישראל נסוגה מהשטח.

עוד סוכם בין הליכוד לעוצמה יהודית: הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה; "חוק דרומי" מורחב על בסיסי צה"ל כדי למנוע את גניבות הנשק מבסיסי הצבא ולהגן על חיילי צה"ל; חוק עונש מינימום על פשיעה חקלאית ו"פרוטקשן"; האצת התכנון והביצוע של כבישים עוקפים והרחבת ציר 60, לרבות הגדלת והקדמת התקציבים לצורך הביצוע - פרויקט בהיקף של מיליארד שקלים וחצי וקידום "מתווה אביתר" - הקמת ישיבה בתום הסקר.