הסיכום הדרמטי בין נתניהו לבן גביר: "חוק ההתנתקות" ישונה

פרסום ראשון: ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר סיכמו כי יעבדו כדי לשנות את חוק ההתנתקות - כך שיתאפשר למתיישבים לחזור לצפון השומרון. המדינה צריכה להשיב עד דצמבר על פינוי הישיבה בחומש

זמן צפייה: 01:14

פרסום ראשון: 17 שנה אחרי שישראל נסוגה מיישובי צפון השומרון במסגרת תוכנית ההתנתקות, במהדורה המרכזית דווח הערב (רביעי) על הסיכום הדרמטי בין ראש הממשלה המיועד נתניהו ליו"ר עוצמה יהודית בן גביר, שלפיה ישונה חוק ההתנתקות כך שיתאפשר לחזור להתיישבות בצפון השומרון.

שינוי החוק יאפשר להשאיר במקומה את הישיבה הלא-חוקית בחומש. בן גביר, בפגישתו עם נתניהו, הציב את הדבר כאחד מהתנאים בהסכם הקואליציוני.

עוד סוכם בין הליכוד לעוצמה יהודית: הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה; "חוק דרומי" מורחב על בסיסי צה"ל כדי למנוע את גניבות הנשק מבסיסי הצבא ולהגן על חיילי צה"ל; חוק עונש מינימום על פשיעה חקלאית ו"פרוטקשן"; האצת התכנון והביצוע של כבישים עוקפים והרחבת ציר 60, לרבות הגדלת והקדמת התקציבים לצורך הביצוע - פרויקט בהיקף של מיליארד שקלים וחצי וקידום "מתווה אביתר" - הקמת ישיבה בתום הסקר.

איתמר בן גביר ובנימין נתניהו
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג, פלאש 90

בתוך כך, בג"ץ גם הוא צריך לתת את דעתו בנושא - והמדינה צריכה להשיב עד דצמבר על פינוי הישיבה. יצוין כי בעבר הקהילה הבינלאומית "חיבקה" את ישראל על הנסיגה מיישובי צפון השומרון במסגרת תוכנית ההתנתקות, וייתכן שהדבר יגרור תגובה שלילית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1611222010' autoplay='0' credit='' desc='הדיווח של רביב דרוקר במהדורה המרכזית' poster='' kid='1_y2ve4gv9' duration='']

חוק יישום תוכנית ההתנתקות חוקק ב-2005, וידוע גם בכינוי "חוק פינוי-פיצוי". מטרת החוק הייתה להסדיר את תוכנית ההתנתקות, שכללה "פינוי ישראלים ונכסיהם מחבל עזה ומשטח בצפון השומרון, בהתאם להחלטות הממשלה; מתן פיצויים הוגנים וראויים, בנסיבותיו המיוחדות של העניין, מאוצר המדינה, לזכאים לכך; סיוע לזכאים בתהליך הפינוי ובמעבר למקומות מגורים ותעסוקה חדשים והעתקת מקומות מגורים של קבוצות מתיישבים והעתקת אגודות שיתופיות התיישבותיות למקומות חלופיים", לשון החוק.

החקיקה בוצעה על-ידי ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון כדי להוציא לפועל את תוכנית הההתנתקות, והוא עבר בתמיכתם של 59 מול 49 שהתנגדו ו-5 שנמנעו. במרוצת השנים חלו בחוק שינויים מינוריים.