נתניהו בישיבת הממשלה: "אנחנו צופים גירעון של אחוז אחד"

ראש הממשלה התייחס בדבריו למצב הביטחוני ואמר: "יש לנו מדיניות ברורה: להכות בטרור בעוצמה. אנחנו תמיד אומרים שנסגור חשבון עם מי שפוגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל - וכך עשינו גם הפעם". על הכלכלה אמר כי "כלכלת ישראל חזקה והיא תמשיך להתחזק"

ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת ממשלה. ארכיון | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (חמישי) את ישיבת הממשלה. בפתח דבריו התייחס נתניהו לנושא הכלכלי, תוך שהוא מאשים וטוען כי "יש מי שמנסה לערער את כלכלת ישראל, מנסה לייצר היסטריה מסיבות פוליטיות, היסטריה שאין להן אחיזה במציאות".

לדבריו, "כלכלת ישראל חזקה והיא תמשיך להתחזק. בזכות העוצמות שלנו, בזכות העצמאות של בנק ישראל שתישמר, ובזכות המדיניות הכלכלית האחראית וגם היוזמת שאנחנו מובילים. מי שזורע היסטריה ופחד - יתבדה. כלכלת ישראל היא אחת מהכלכלות המובילות בעולם כיום".

רצועת עזה, הבוקר
רצועת עזה, הבוקר

בהמשך, התייחס נתניהו לרקטות ששוגרו מרצועת עזה מוקדם יותר היום: "יש לנו מדיניות ברורה: להכות בטרור בעוצמה, ולהעמיק את שורשינו בארצנו. בתגובה לירי רקטות לשטחנו, מטוסי קרב של צה"ל תקפו הבוקר מטרות טרור של חמאס ברצועת עזה. אנחנו תמיד אומרים שנסגור חשבון עם מי שפוגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל - וכך עשינו גם הפעם".

"אנחנו מזניקים את ישראל קדימה בכל התחומים, בכל המשרדים", הוסיף. "יחד עם השר בן גביר ושר האוצר שנענה לקריאה, אנחנו מוסיפים אלפי שוטרים למשטרת ישראל, אנחנו מקימים משמר לאומי, אנחנו מוסיפים אמצעים ותחנות משטרה. אנחנו עושים את זה בהתאם להבטחתנו להחזיר את המשילות למדינת ישראל", אמר ראש הממשלה.

עוד בדבריו, נתניהו טען כי "אנחנו הולכים לעשות דברים גדולים בחינוך יחד עם שר החינוך יואב קיש, כולל התחייבות שהבטחנו אותה, להתחיל תכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3. זו בשורה גדולה מאוד. גם כאן הבטחנו ואנחנו נקיים".

משרד האוצר
מטה משרד האוצר. ירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יצוין כי בהצעת התקציב שהונחה על שולחן הממשלה הבוקר, משרד האוצר הזהיר מפני פגיעה בכלכלה הישראלית בעקבות המהפכה המשפטית. האזהרות הן מפני פגיעה בפעילות הכלכלית ובהשקעות הפרטיות, פגיעה בצמיחה הכלכלית בשל היחלשות מוסדות המדינה וכן הורדת דירוג האשראי על ידי חברות הדירוג העולמיות.

"השפעות כלכליות של הרפורמה במערכת המשפט", נכתב בכותרת המסמך. לפי המסמך, בעקבות העובדה שהרפורמה הכלכלית "נתפסת בשוק כפוגעת בחוזק ובעצמאות מוסדות המדינה ומגבירה את חוסר הוודאות בסביבת ההשקעות, הדבר עלול לפגוע בפעילות הכלכלית במשק", הוסיפו. "במחקרים בספרות הכלכלית נמצא קשר חיובי בין חוזק ועצמאות מוסדות המדינה לצמיחה הכלכלית, להיקף ההשקעות הפרטיות, ובפרט להיקף ההשקעות הזרות הישירות. כמו כן, חברות דירוג האשראי עשויות להתייחס להתפתחויות אלה", לשון המסמך. בנוסף, באוצר מתריעים כי נדרש קיצוץ של 19 מיליארד ש"ח ב-2024 בהתחייבויות הממשלה על מנת לעמוד במסגרת ההוצאה.

רגע חתימת מסמך ההבנות
רגע חתימת מסמך ההבנות

עוד היום, שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיעו להסכמות על הסמכויות של יו"ר הציונות הדתית במשרד הביטחון, אלו שהובטחו לו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שחתמה מפלגתו עם הליכוד. השניים הסכימו כי ראש המנהל האזרחי (ראמ"ה - י"פ) יהיה קצין, בדיוק כפי שהמצב כיום, וסגנו יהיה אזרח, אותו ימנה השר סמוטריץ'. עוד הצדדים קבעו כי השרשרת הפיקודית באוגדת איו"ש תמשיך לעבוד ישירות מול אלוף פיקוד מרכז והרמטכ"ל, ולא יקבלו הוראות והנחיות משר האוצר או ממי מטעמו.

הנושאים האזרחיים, כמו חינוך, תחבורה, תשתיות, מים, אנרגיה, בריאות וכו', יהיו בתחום אחריותו של סמוטריץ' וסגן ראמ"ה. כמו כן, קציני המטה האזרחיים יוכפפו לסגן ראמ"ה ויהיו תחת אחריותו של סמוטריץ'. במסגרת המאבק על השטחים הפתוחים, השר במשרד הביטחון יוכל לפעול להכרזה חדשה ולפיתוח של שמורות טבע ביו"ש. התכנון ביהודה ושומרון, כולל כינוס מועצת התכנון העליונה, רישום המקרקעין ורישום אדמות מדינה תהיה תחת סמכותו של סמוטריץ'.

בכל הנוגע לסוגיות אזרחיות בהן יש צורך בהפעלת כוח או סוגיות להן עשויות להיות השלכות ביטחוניות - יהיו תחת אחריותו של השר גלנט. כלומר, יחידת הפיקוח והאכיפה על בנייה בלתי חוקית תישאר תחת משרד הביטחון. כל מחלוקת בסוגיה אזרחית שתהיה בין סמוטריץ' לגלנט תגיע להכרעתו של נתניהו. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המתפ"ש, יישאר נתון לממשלת ישראל ולרמטכ"ל, בדיוק כפי שקורה כיום.