משרד האוצר מזהיר: פגיעה בצמיחה הכלכלית בעקבות המהפכה המשפטית

בהצעת התקציב שהוגשה לממשלה הזהיר משרד האוצר מפני פגיעה בכלכלה הישראלית בעקבות המהפכה המשפטית. האזהרות הן מפני פגיעה בצמיחה בשל היחלשות מוסדות המדינה וכן הורדת דירוג האשראי

זמן צפייה: 03:44

בהצעת התקציב שהונחה על שולחן הממשלה הבוקר (חמישי), משרד האוצר הזהיר מפני פגיעה בכלכלה הישראלית בעקבות המהפכה המשפטית. האזהרות הן מפני פגיעה בפעילות הכלכלית ובהשקעות הפרטיות, פגיעה בצמיחה הכלכלית בשל היחלשות מוסדות המדינה וכן הורדת דירוג האשראי על ידי חברות הדירוג העולמיות.

"השפעות כלכליות של הרפורמה במערכת המשפט", נכתב בכותרת המסמך. לפי המסמך, בעקבות העובדה שהרפורמה הכלכלית "נתפסת בשוק כפוגעת בחוזק ובעצמאות מוסדות המדינה ומגבירה את חוסר הוודאות בסביבת ההשקעות, הדבר עלול לפגוע בפעילות הכלכלית במשק", הוסיפו.

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' במסיבת העיתונאים
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"במחקרים בספרות הכלכלית נמצא קשר חיובי בין חוזק ועצמאות מוסדות המדינה לצמיחה הכלכלית, להיקף ההשקעות הפרטיות, ובפרט להיקף ההשקעות הזרות הישירות. כמו כן, חברות דירוג האשראי עשויות להתייחס להתפתחויות אלה", לשון המסמך. בנוסף, באוצר מתריעים כי נדרש קיצוץ של 19 מיליארד ש"ח ב-2024 בהתחייבויות הממשלה על מנת לעמוד במסגרת ההוצאה.

בהקשר זה, יצוין כי לאחר הזינוק בימים האחרונים, הדולר נחלש הבוקר בכ-1% ל-3.62 שקלים. זאת, לאחר המגמה המטרידה שנרשמה בחודש האחרון, של היחלשות השקל מול הדולר, מגמה שהגיעה אמש לשיא של שלוש שנים כשהשער עמד על 3.69 שקלים לדולר. עוד אתמול, נרשמה בלימה חדה של התהליך. גורם בכיר בשוק המט"ח העריך כי מדובר בנגיד בנק ישראל אמיר ירון שהתערב במסחר. במהלך היום הדולר עלה "רק" ב-0.4% לשער יציג של 3.663 ש"ח.

התחזקות הדולר נבלמה בעקבות מכירות דולרים רבות שבוצעו כמעט בבת אחת על ידי גורם חזק. לפי הערכת הגורם, נגיד הבנק התערב במסחר ומכר דולרים כדי לחזק את השקל באופן מלאכותי. מבנק ישראל נמסר: "אין תגובה".