הדחות ועיכובים: משרד המשפטים יבדוק את מעורבות בן גביר במשטרה

ברקע ההתנגשות בין השר לבין היועצת המשפטית לממשלה, משרד המשפטים יחל בבדיקת מעורבות השר בענייני המשטרה הפנימיים - בניגוד למותר. בין היתר, ייבדק מדוע עיכב חתימה על מינויים שונים, המכתב בו קרא לקצץ מתקציב הדוברות והדחת ניצב אשד

זמן צפייה: 01:23

במשרד המשפטים החלו בבדיקת מעורבותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בפעילות המשטרה - כך פורסם לראשונה הערב (שישי) בחדשות 13. בין המהלכים שיבחנו על ידי המשרד: הדחתו של מפקד מחוז תל אביב עמי אשד, מכתבו של השר הקורא לקצץ כ-25% ממצבת כוח האדם בדוברות המשטרה ועיכוב בחתימה על מינויים במשטרה.

התנהלות השר מאז שמונה לתפקיד עוררה הרבה ביקורת ובמשרד המשפטים החליטו לבדוק אם הייתה מעורבות לא תקינה בפעילות המשטרה. בשבועות האחרונים, השר עיכב חתימה על מינויים כאלו ואחרים במשטרה, הוא דרש לקצץ 25% ממצבת הכוח בדוברות המשטרה - ייתכן בשל ההודעה שיצאה בעניינו שבעקבותיה זימן את הדובר לשיחת נזיפה. משרד המשפטים יבדוק אם צעדים אלו נבעו ממניעים פוליטיים.

כמו כן, נבדק אם בן גביר התערב בהריסות בתים במזרח ירושלים בניגוד לעמדה המקצועית. בנוסף, פרשת הדחת ניצב אשד מתפקידו תיבחן - זאת לאחר שהמהלך הוקפא על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.

ניצב עמי (עמיחי) אשד
מפקד מחוז ת''א ניצב עמי אשד בהפגנה בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בתקופה האחרונה, אירעו מספר התנגשויות בין השר ליועמ"שית. ברביעי האחרון, הגישה בהרב-מיארה לבג"ץ את תשובתה לבקשות למתן צו ביניים בעניין תיקון פקודת המשטרה, המעלות טענות ביחס למעורבות בן גביר בסוגיות הנוגעות למימוש חופש המחאה וזכות ההפגנה.

בעמדתה הבהירה כי "לשר הממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה ישנה סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות. אולם עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או באופן עקיף, גם כאשר הן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה. בחינת האירועים מעלה כי מתעורר חשש ממשי כי בחלק מהמקרים נחצה קו הגבול, וניתנו הנחיות אופרטיביות לדרג המקצועי במשטרה".

בן גביר בחפ''ק המשטרתי
בן גביר בחפ''ק המשטרתי

ביום חמישי, לאחר שהגישה בהרב-מיארה את תשובתה ביחס למעורבות בן גביר, קרא בן גביר לפטר את היועמש"ית במכתב שהוציא לראשי הקואליציה. "התנהלותה פוגעת לא רק במשילות ובסמכויותיו של השלטון, אלא גם ביכולת השרים לממש את המדיניות שלשמה נבחרו".

עוד ציין במכתב את בקשתו לייצג את עצמו בהליכים משפטיים ואת סירובה ביום שני. היועמ"שית דרשה להיפגש עם השר בן גביר, לאחר שלא קיבלה מענה מלשכתו, בעניין הדחתו של מפקד מחוז תל אביב במשטרה.

ההתנגשויות בין השניים החלו עוד לפני כן, עם ההחלטה להדיח את מפקד מחוז תל אביב - שהקפיאה את המהלך. גורמים משפטיים אמרו כי "עיתוי ההדחה מעלה שאלה גדולה אם לא מדובר בהדחה פוליטית של השר".