התנגשות שניתן למנוע: גורמי ביטחון פנו לבן גביר לבקשת רה"מ

לאחר שראש השב"כ שוחח עם השר והזהיר אותו מפני התלקחות של השטח, ספי עובדיה מפרסם כי גורמים נוספים במערכת הביטחון פנו, לבקשת נתניהו, אל השר וקיימו עמו שיחות בטחוניות. הגורמים הביעו חשש מהתלקחות שיכולה למהימנע, במיוחד לקראת הרמדאן

Whatsapp Image 2023 02 17 At 2

לאחר שיחת ראש השב"כ רונן בר עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הערב (שישי) פורסם בחדשות 13 כי גורמים בכירים נוספים במערכת הביטחון פנו לשר - לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורמים בכירים אמרו בשיחות סגורות כי "אנחנו עוברים לילות לבנים למנוע התלקחות ושפיכות דמים, אבל נדרשת פה גם מנהיגות של ראש הממשלה".

לתפיסת הגורמים, הפעולות של בן גביר במזרח ירושלים ובכללי, בעיקר גורמות להטרדה של אזרחים שאינם מעורבים בטרור במזרח ירושלים. החשש הוא שההתנהלות הזו, במיוחד לקראת חודש הרמדאן, תביא להצתה של השטח תחילה בגדה וייתכן אף בעזה - ויביא להתנגשות ברירה שניתן למנוע.

Whatsapp Image 2023 02 15 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אצל הגורמים הבכירים התקבל רושם שנתניהו חושש ממשבר פוליטי אם יתעמת עם האגף הימני בקואליציה, הכולל את השר בן גביר וכן את שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. עם זאת, את שר האוצר יואב גלנט ציינו הגורמים לשבח כמי שעומד לבדו כדי למנוע הסלמה.

במקביל, גם בין השר בן גביר למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי התחממו הרוחות. השבוע הוחזרה גופתו של נער פלסטיני בן 17 שנורה לאחר שהחזיק אקדח פלסטיק. במשטרה אמרו לשר כי ההלוויה תהיה בהשתתפות עשרות בודדות של אנשים ולא יהיו מהומות, אך בפועל הגיעו רבים להלוויה, נורו יריות באוויר והופצו סרטונים באינטרנט.

Whatsapp Image 2023 02 10 At 2
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כעת, במשטרה המליצו להחזיר את גופת המחבל שביצע את הפיגוע בנווה יעקב, בשל הערכות מקצועיות שהחזקת הגופה עלולה להביא להתחממות בגזרה. השר בן גביר ביקש לעצור את המהלך, בניגוד להמלצת המפכ"ל - ולדון בנושא. שבתאי שלח בתגובה את אחת מהיועצות של המשטרה שתדבר עם השרף שהשיב כי הוא מצפה שהמפכ"ל בעצמו ידבר איתו. זו רק דוגמה למתח השורר בין השניים.

בסביבת בן גביר סבורים כי למפכ"ל יש יועצים חדשים שבעקבות המלצותיהם הוא משנה את גישתו כלפי השר. זאת, כשברקע גם הנזיפה של השר במפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, שנעשתה תוך עקיפת המפכ"ל וללא ידיעתו.