בטענה כי נכשל במיגור הפשיעה: בן גביר לא יאריך את כהונת המפכ"ל

השר לביטחון לאומי הודיע למקורביו כי הוא לא מתכוון להאריך את כהונתו של רנ"צ קובי שבתאי, ובפגישה בין השניים הוא טען בפניו כי נכשל במיגור הפשיעה בחברה הערבית. בין המועמדים להחליפו: ניצב יורם סופר, ניצב דורון ידיד וניצב יורם הלוי

זמן צפייה: 03:01

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע למקורביו כי הוא לא מתכוון להאריך את כהונתו של מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, כך נודע היום (חמישי) לחדשות 13. בפגישה שנערכה בין השניים בימים האחרונים הסביר בן גביר לשבתאי את החלטתו בטענה כי הוא נכשל בטיפול במיגור הפשיעה בחברה הערבית.

אם אכן לא תוארך כהונתו, שבתאי יסיים את תפקידו בחודש ינואר הקרוב. המועמדים המובילים להחליף את שבתאי בתפקיד המפקח הכללי של המשטרה הם ניצב יורם סופר ממרחב חוף, מפקד מחוז ירושלים לשעבר ניצב דורון ידיד, ומפקד מחוז ירושלים לשעבר ניצב יורם הלוי.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב לפרסומים בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "ההודעה של בן גביר על כוונתו לסיים את כהונת המפכ"ל, אדם שבניגוד אליו תורם עשרות שנים למען ביטחון המדינה, בעת שהוא נמצא בחו״ל באירוע משפחתי אישי ורגיש - מביישת את מדינת ישראל. בן גביר לא כשיר לנהל את ביטחון הפנים של מדינת ישראל ופוגע ביכולותיה של המשטרה להתמודד עם אתגר עצום. אם לנתניהו יש מעט אחריות, הוא צריך לפטר אותו הרבה לפני תום כהונת המפכ"ל".

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: פלאש 90

בשבוע שעבר דיווחנו על השיחה הקשה שהתנהלה בין השר בן גביר למפכ"ל שבתאי, שעות לפני רצח חמשת האזרחים ביפיע. "אתה מתעסק רק במינויים ולא במה שקורה במגזר הערבי", הטיח בן גביר בשבתאי, "פתחתי איתך דף חלק, החלקתי את הפאשלות שלך במבצע שומר חומות והתקלות באסון מירון - ואתה עכשיו מעניין אותך רק חברים שלך במקום להשתלט על מה שקורה ברחוב".

השר בן גביר והמפכ"ל נועדו יחד שוב מכיוון שעדיין אין להם מועמד מוסכם לתפקיד מפקד מחוז תל אביב במקומו של ניצב עמי אשד, וזה מה שעוצר את כל סבב המינויים. המפכ"ל מעוניין למנות לתפקיד את מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, אך בן גביר לא מעוניין למנות אותו מכיוון שהוא לא היה מפקד מרחב גדול, והוא רוצה למנות את סגן מפקד מחוז ירושלים, תנ"צ דני לוי, מי שבעבר היה מפקד מרחב ירקון.

Whatsapp Image 2023 05 03 At 0
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

לפני שבוע נחשף בחדשות 13 כי דווקא כשגל מקרי הרצח בחברה הערבית מגיע לשיא, ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סי"ף (האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית), שאמור לסכל את האלימות - מתפטר בזעם. ניצב בוזנה אמר למקורביו כי "הקימו אגף ללא שיניים או יכולת להשפיע",  ותקף את השר בן גביר: "לא ביקר אפילו פעם אחת באגף".

השר בן גביר מסר בתגובה על פרישת ניצב בוזנה: "לצערי, הניצב הפורש לא הצליח במשימתו - עוד הרבה לפני שנכנסתי לתפקיד - ואף רצה להתקדם כאשר ההמלצות המקצועיות במיוחד נוכח המצב לא הצדיקו קידום שכזה. מאחל לניצב הצלחה גדולה בהמשך הדרך".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בניגוד לטענתו של בן גביר לפיה ניצב בוזנה כשל בתפקידו, התברר כי רק לאחרונה הקצין היה מועמד לקידום. בחודש דצמבר הגיש בוזנה מסמך דרכי פעולה לראש אגף תכנון ולמפכ"ל שבתאי, כדי לקדם תוכניות לאגף "בלי שיניים" לטענתו, "ויפה שעה אחת קודם". עם זאת, למרות בקשת התקציבים באגף סי"ף – דבר לא השתנה.