הניצב האחראי על סיכול הפשיעה הערבית פורש - ותוקף את בן גביר

חשיפת חדשות 13: ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סי"ף, מתפטר. למקורביו אמר: "הקימו אגף ללא שיניים או יכולת להשפיע". הוא תקף את בן גביר: "לא ביקר אפילו פעם אחת באגף". בן גביר: "הניצב הפורש לא הצליח בתפקידו עוד לפני שנכנסתי לתפקיד"

זמן צפייה: 01:21

חשיפת חדשות 13: דווקא כשגל מקרי הרצח בחברה הערבית מגיע לשיא, ואחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו נדרש גם הוא לסוגייה והזמין את חברי הכנסת הערבים ללשכתו - ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סי"ף (האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית), שאמור לסכל את האלימות - מתפטר בזעם. כך נחשף הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. ניצב בוזנה אמר למקורביו כי "הקימו אגף ללא שיניים או יכולת להשפיע",  ותקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "לא ביקר אפילו פעם אחת באגף".

"שוטרים ומפקדים יקרים", כתב הערב ניצב בוזנה לעמיתיו, "הודעתי למפכ"ל על הרצון לפרוש בחודשים הקרובים ממשטרת ישראל. לאחר 40 שנות שרות הגעתי לתחושת מיצוי, סיפוק עצמי, גאווה והערכה רבה למשטרת ישראל. אני חש גאווה גדולה על שנפלה בידי הזכות לפקד על שוטרים וקצינים מדהימים, ערכיים ומסורים. עמיתיי, חבריי ופקודיי, גאה במסירותכם ללא גבול, שמרו על עצמכם ועל משפחותיכם".

"אני מרגיש כי זו העת לפרוש ועושה זאת בתחושת סיפוק וגאווה גדולה", הוסיף ניצב בוזנה", "אני סמוך ובטוח שתמשיכו לשרת במשטרת ישראל שהינה משטרה לאומית, מקצועית וערכית. ברצוני להודות למשפחתי היקרה, חבריי לדרך ולמפכ"ל קובי שבתאי על האמון והתמיכה לאורך כל הדרך".

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הפרישה מגיעה כחודשיים אחרי שניצב אלי כוזרי, שהיה מועמדו של בן גביר לתפקיד מפקד מחוז תל אביב, הודיע גם הוא על צעד דומה. רק ביממה האחרונה: עוד שלושה מקרי רצח במגזר. מתחילת השנה: 91 נרצחים.

השר בן גביר מסר בתגובה על פרישת ניצב בוזנה: "לצערי, הניצב הפורש לא הצליח במשימתו - עוד הרבה לפני שנכנסתי לתפקיד - ואף רצה להתקדם כאשר ההמלצות המקצועיות במיוחד נוכח המצב לא הצדיקו קידום שכזה. מאחל לניצב הצלחה גדולה בהמשך הדרך".

המטה הארצי של משטרת ישראל, משטרה
המטה הארצי של משטרת ישראל | צילום: חדשות 13

נזכיר כי אמש עומר עואלי, גבר בשנות הארבעים לחייו, מת מפצעיו לאחר שנורה ביישוב אעבלין שבגליל התחתון. המשטרה החלה בחקירת האירוע, שהתרחש שעות בלבד לפני רצח נוסף בקלנסווה. מותו של עוואלי נקבע בשעות הלילה בבית החולים רמב"ם בחיפה, ולאחר קבלת ההודעה על פטירתו שברו בני משפחתו זכוכיות בבית החולים. המשטרה ואנשי הביטחון נאלצו להתערב כדי להשליט סדר במקום, ועקב שבירת הזכוכיות נפצעו שניים מבני המשפחה באורח קל, והם טופלו בחתכים שגרמו לעצמם במיון.

בשבוע שעבר נרצחו שלושה בני אדם ברחבי הארץ. בחורה שבנגב נורה למוות גבר כבן 30, ויום לאחר מכן נרצח גבר כבן 50 ביריות במסעדה באום אל-פחם. כעבור יום נוסף, נורה למוות גבר בן 45 המוכר למשטרה נורה למוות על-ידי אלמונים באזור התעשייה בשפרעם. באותו יום נפצעה קשה אישה בת 36 מירי ברהט.

מעמותת "יוזמות אברהם", ארגון יהודי-ערבי לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון, נמסר זמן קצר אחרי היוודע דבר התפטרותו של ניצב בוזנה, כי "קיצו העגום של אגף סי"ף אינו מפתיע. זה דינו של כל פלסטר שמנסים לשים על תופעת האלימות והפשיעה. זו תופעה שגורמי העומק שלה נובעים מהזנחה ואפליה ארוכות שנים, והטיפול בה מחייב התגייסות רב-מערכתית, רוחבית ומקיפה. אנחנו מציעים לראש הממשלה להקשיב טוב לדבריו של ניצב בוזנה הפורש בדבר פעולותיו של השר. כל יום שהסמכות בנושא נתונה לבן גביר הוא יום שבו מעגל האלימות מתרחב. על ראש הממשלה לכנס את ועדת השרים שהבטיח לדיון חירום כבר מחר, ולמנות פרויקטור מקצועי בהקדם. אפשר לעצור את הקטסטרופה".

ח"כ חאמד עמאר (ישראל ביתנו) הגיב גם כן: "אחרי 90 נרצחים ומעל 900 פצועים בחברה הערבית, כל צמרת המשטרה - כולל המפכ"ל - צריכים לערוך עם עצמם חשבון נפש. אני ממליץ גם לשר לחוסר משילות לשים את המפתחות על השולחן. חוץ מהבטחות חסרות תוכן הוא לא עשה שום דבר".

ניצב נתן בוזנה, בן 60 ואב לשלושה, מתגורר בראשון לציון, הוא התגייס למשטרה ב-1984 כחבלן במחוז ירושלים וזכה לעיטור השירות על נטרול מכוניות תופת בעזה. בין תפקידיו הבולטים: סגן מפקד מחוז ש"י, מפקד מרחב נגב, מפקד מרחב איילון וראש מחלקת חבלה. הוא כיהן בתפקיד ראש אגף סי"ף מ-2022.