שיחת הנזיפה של בן גביר למפכ"ל: "אל תעבוד מאחורי גבי"

פרסום ראשון: לאחר שבחדשות 13 נחשף כי שבתאי שוחח עם חכ"ים לפני הדיון בוועדה לתיקון חוק פקודת המשטרה, השר המיועד שוחח עמו ואמר לו כי הוא רוצה לעבוד עמו בשיתוף פעולה - אך כועס כי לטענתו הוא עובד מאחורי גבו

זמן צפייה: 01:06

פרסום ראשון: המתיחות בין השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי נמשכת, ולאחר שבחדשות 13 נחשף כי שבתאי שוחח עם חברי כנסת לפני הדיון בוועדה לתיקון חוק פקודת המשטרה, הערב (רביעי) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית על שיחת הנזיפה של בן גביר במפכ"ל.

מתברר כי המפכ"ל שוחח עם שני חברי כנסת - יו"ר הוועדה לתיקון חוק פקודת המשטרה, ח"כ אופיר כץ מהליכוד, וח"כ מירב בן ארי מיש עתיד. השר המיועד לא עבר לסדר היום על חשיפת חדשות 13, וניהל שיחה קשה עם המפכ"ל בעניין. בן גביר, שעדיין לא נכנס לתפקיד, אמר לשבתאי כי הוא כועס על העובדה שהוא עובד לו מאחורי הגב.

"בר-לב לא איפשר לך להיפגש איתי ועם חברי כנסת", אמר בן גביר לשבתאי, "אני לא כזה, אני רוצה לעבוד איתך בשיתוף פעולה, אבל אל תעבוד לי מאחורי הגב". שבתאי הסביר לבן גביר כי מלבד שני חברי הכנסת האלה הוא לא שוחח עם אחרים.

אמש, כזכור, חוק בן גביר לתיקון פקודת המשטרה עבר בקריאה ראשונה - ברוב של 63 תומכים מול 53 מתנגדים. המפכ"ל ביקש בוועדה בעיקר להגביל את יכולתו של השר לשלוט בתקציב המשטרה, אך הוא לא ממש הצליח לשכנע את חברי הוועדה, והחוק יעבור ככל הנראה ללא התיקונים של המפכ"ל.

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה | צילום: יונתן זנדל, פלאש 90

בן גביר אמר היום בוועדה כי הוא השתכנע להכניס שתי תוספות לחוק, אותן הציעו חברות הכנסת מירב בן ארי ואורית פרקש-הכהן. "סעיף המדיניות אני מוכן להכניס שמדיניות השר תפורסם באתר האינטרנט של המשרד וזה יהיה פתוח לעיון הציבור", אמר בן גביר, "ומוכן להכניס סעיף שהשר יגיע לוועדה לביטחון הפנים בכנסת לעדכן במדיניות. מלבד זה לא יהיו שינויים בחוק".

גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אמר בוועדה: "ההצעה שתובא להצבעה היא זהה כמעט לחלוטין, שני התיקונים שהשר המיועד אימץ לא נותנים מענה לקשיים המהותיים. הנוסח שמונח לפני הועדה לא מאזן כראוי בין סמכויות השר לבין העצמאות המקצועית של המשטרה, ולכן הוא לא מתיישב עם עקרונות היסוד של משטר דמוקרטי. יש פה חשש אמיתי מפני השפעה של שיקולים פוליטיים על פעילות המשטרה בתחומים הרגישים ביותר, זכויות אדם, חופש ביטוי, חופש ההפגנה, וזכויות חשודים ונאשמים".