החקיקה נגד נשים ולהט"ב: סירוב למתן שירות "בשל אמונה דתית"

בין החקיקות הבעייתיות שהושגה עליהן הסכמה בין נתניהו למפלגות החרדיות, נמצאת זו שתאפשר לסרב לשרת לקוח מסויים "בשל אמונה דתית". למעשה, מדובר בשם מכובס למתן אור ירוק לאפליית קבוצות מיעוט, ובראשן נשים והקהילה הגאה

זמן צפייה: 02:16

בין החקיקות הבעייתיות שהושגה עליהן הסכמה בין בנימין נתניהו למפלגות החרדיות, נמצאת גם זו שתאפשר לסרב לשרת לקוח מסויים - "בשל אמונה דתית". למעשה, מדובר בשם מכובס למתן אור ירוק לאפליית קבוצות מיעוט, ובראשן הקהילה הגאה.

"חוק איסור הפליה במוצרים" אוסר על בעל עסק להפלות במתן השירות שלו מהרבה מאוד סיבות – גזע, דת, לאום, מין, נטייה מינית, השתייכות מפלגתית, גם בגלל גיל ועוד - אם בעל עסק רוצה להפלות מישהו – בגלל הסיבות האלה – זה אסור לפי החוק.

נתניהו וגולדקנופף
נתניהו וגולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השינוי אותו ממשלת נתניהו מתכוונת לעשות בחוק הוא לאפשר לבעלי עסקים להפלות "בשל אמונה דתית". כאן ברור מאוד מי נמצאים על הכוונת המיידית של השינוי הזה בחוק - הקהילה הגאה, נשים וערבים. גם לגבי אירועים בהפרדה מגדרית – החוק כמובן יאפשר להפריד אירועים במימון כספי ציבור.

כך לדוגמה, זוג מהקהילה הגאה שירצה להתחתן באולם אירועים - היום אסור לאולמות להפלות אותם בגלל שהם מהקהילה הגאה – ועל הפלייה מקבלים קנס. אחרי החוק הזה – יוכלו להגיד לזוגות גאים – "אנחנו לא מעוניינים שתתחתנו כאן, לא תקבלו שירות מאיתנו". למה? כי זאת האמונה הדתית שלנו.

בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גם למשל משפחה של זוג הורים עם ילדים שמגיעים לבית מלון - אלא ששם בקבלה רואים שזוג ההורים הם גברים, או נשים - ויחליטו שהם לא מכניסים אותם פנימה "בשל אמונה דתית". ומה לגבי אישה שנכנסת בלבוש לא צנוע למכולת?

לאחר השינוי, החשש הוא ש"אמונה דתית" תהפוך ל"מילת קסם" שבעזרתה ניתן להכשיר כל אפליה. ובעיקר – הפלייה בגלל הומופוביה טהורה תהפוך להיות חוקית בישראל. זה קורה על רקע הפרסום של נדב איל בידיעות אחרונות שמראה איך במפלגת נעם – מסמנים ממש ברשימות הומואים ולסביות בתקשורת הישראלית.

אבי מעוז, בנימין נתניהו, מצעד הגאווה בירושלים
אבי מעוז, בנימין נתניהו, מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג, פלאש 90

מי שמדבר על ליברליות חייב לאפשר חופש, שיוויון וביטחון לקהילה הגאה. ראש הממשלה הנכנס נתניהו כבר הצהיר שלא יהיה שום שינוי בזכויות שלהם. אז אם נתניהו עם שתי ידיים על ההגה - נדמה שהוא בעצמו מאפשר את הפגיעה הקשה הזאת בקהילה. והוא, שבעד זכויות לקהילה הגאה, כפי שהוא מצהיר - הוא גם זה שיכול לעצור את זה.