המלכוד של בג"ץ: חוק דרעי יעמוד בשבוע הבא למבחן

התוכניות של שר המשפטים הנכנס יריב לוין ברורות, והשורה התחתונה שלהן היא החלשה משמעותית של בית המשפט העליון. פסילה של יו"ר ש"ס עשויה להאיץ את המהלכים הללו - מה שיביא את ההתנגשות הבלתי נמנעת בין הממשלה למערכת המשפט בשלב מוקדם יותר

זמן צפייה: 01:38

ממשלת נתניהו השישית יצאה לדרך, וכבר בשבוע הבא מחכה לה אירוע שעשוי להיות דרמטי - הדיון בבג"ץ על מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, שייערך ביום חמישי בהרכב של 11 שופטים. בממשלה החדשה מוטרדים גם הערב (שישי) מהנושא הזה, וזהו האירוע הנפיץ ביותר שילווה את השבוע הקרוב.

התוכניות של שר המשפטים הנכנס יריב לוין ברורות, והשורה התחתונה שלהן היא החלשה משמעותית של בית המשפט העליון. פסילה של דרעי עשויה להאיץ את המהלכים הללו, וזה כמובן יביא את ההתנגשות שאולי תהיה בלתי נמנעת, בין הממשלה לבין מערכת המשפט, בשלב מוקדם יותר.

ביום שלישי הקרוב עתידה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, תעביר את עמדתה בנושא מינויו של דרעי לשופטי בית המשפט בעליון. על אף שעמדתה הפורמלית לא ניתנה עדיין, בהרב-מיארה איננה צפויה להגן על המינוי ולומר כי המינוי איננו סביר באופן קיצוני.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

כפי שפורסם בחדשות 13, השופט נעם סולברג לא יישב בהרכב המורחב בבג"ץ שידון בשאלה אם דרעי יכול להתמנות לשר, ומי שיחליף אותו הוא השופט חאלד כבוב, לנוכח העובדה שגם השופטת גילה כנפי-שטייניץ מנועה לדון בנושא בגלל קרבתו של בעלה, ח"כ לשעבר יובל שטייניץ, למפלגת הליכוד, שהיא צד בעתירה.

כזכור, התנועה לאיכות השלטון עתרה בתחילת השבוע לבג"ץ נגד מינויו של דרעי, ודרשה לבטל את הסדר הטיעון שנחתם עמו: "לתת לדרעי לחזור לזירת הפשע בפעם השנייה זה טירוף מוחלט ואיבוד עשתונות ערכי ומוסרי. בג"ץ חייב למנוע את החרפה הזאת".

פגישת החפיפה בין גנץ לגלנט בלשכת שר הביטחון בקריה
פגישת החפיפה בין גנץ לגלנט בלשכת שר הביטחון בקריה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מעבר לכך, העברת השלטון כבר בוצעה, ובחלק מהמקומות נראה טקסים לחילופי השרים. היום הייתה פגישת חפיפה בין שר הביטחון היוצא בני גנץ לשר הביטחון הנכנס יואב גלנט, וביום ראשון ייערך במשרד הביטחון טקס החילופים. לא בכל המשרדים יהיה טקס, ובמשרד ראש הממשלה אמנם נערכה פגישת חפיפה, אך ללא הטקס שהיינו רגילים לראות עד לפני כמה שנים.