המפכ"ל: "מצפן המשטרה - החוק"; בן גביר: "כפופה לממשלה"

בטקס חילופי מפקדי משמר הגבול בלוד, נשא המפכ"ל שבתאי דברים לחשש ממשבר חוקתי: "כל עוד אני מפקד על המשטרה - הדין יכריע". בן גביר: "מי שנבחר בקלפי קובע את המדיניות וכולם פועלים לפיה"

זמן צפייה: 02:19

המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס הבוקר (רביעי) בנאומו בטקס חילופי מפקדי משמר הגבול בלוד למהפכה המשפטית, ולחשש ממשבר חוקתי. הוא הבהיר כי "למשטרה יש רק מצפן אחד - והוא החוק והדין תמיד. כל עוד אני מפקד עליה, הדין יכריע והיא תפעל רק לפיו". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שנאם גם הוא באירוע, אמר: "צודק המפכ"ל. המשטרה שלנו היא משטרה א-פוליטית, שחייבת לפעול בצורה א-פוליטית, ממלכתית ועל-פי דין".

בן גביר הוסיף: "הדין, החוק ועקרונותיה של הדמוקרטיה מלמדים שהעם הולך לקלפי ואומר את דברו. מי שנבחר צריך לקבוע מדיניות, והמדיניות הזו היא המדיניות שצריכים כולם לפעול בהתאם אליה. ככה זה בדמוקרטיה. אנשים הולכים לבחירות, פוליטיקאים נבחרים והמדיניות שהם קובעים צריכה להוביל את כולנו".

Hqczup
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: אורן בן חקון, יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשבועיים, בריאיון ל-CNN, סירב ראש הממשלה בנימין נתניהו לומר אם יציית לפסיקת בג"ץ, במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות: "אני מקווה שלא נגיע לזה". הוא הוסיף: "במונחים אמריקניים, מדובר במצב שבו בית המשפט העליון של ארה"ב ייקח תיקון חוקתי ויגיד שהוא לא חוקתי". הוא הזהיר כי ישראל עלולה להיכנס ל"שטח לא ידוע".

בחודש שעבר, בכנס דרמטי בהשתתפות קבוצת עובדים במוסד, שביקשו להיפגש עם ראש הארגון דדי ברנע ולדון בהשלכות החקיקה המשפטית, אמר ברנע כי "במקרה של משבר חוקתי - המוסד יהיה בצד הנכון. אנחנו עדיין לא שם. נמשיך לפעול לביצור ביטחונה של ישראל".