סערת הכותל - נשיא התנועה הרפורמית בארה"ב: "המסר הישראלי - רוב יהודי העולם לא לגיטמיים"

הרב ריק ג'ייקובס התייחס בראיון לחדשות 10 להקפאת מתווה הכותל. "הממשלה הישראלית עושה דה-לגיטימציה לאנשים שנלחמים ב-BDS", אמר. עוד הוסיף: "אי אפשר לבקש מאיתנו עזרה ואז להרחיק אותנו"

הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית של צפון אמריקה | צילום: חדשות 10

האם אנו בפתחו של המשבר החרִיף ביותר ביחסי ישראל ויהדות התפוצות? החלטת הממשלה אתמול להיכנע לִדרישת המפלגות החרדיות ולבטל את הקמתה של רחבה חדשה ושיוויונית בכותל גורמת לִתחושת עלבון קשה בקרב היהודים הרפורמים והקונסרבטיבים ומובילה לביטול פגישה חגיגית של מנהיגיהם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"המסר של ממשלת ישראל הוא שרובם המוחץ של היהודים בעולם אינם מוזמנים ולא לגיטימיים", אומר בראיון לחדשות 10 הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית של צפון אמריקה.

>> לכתבות נוספות בנושא

מנהיגי היהדות הרפורמית בארה"ב זועמים על ביטול מתווה הכותל

בשל מתווה הכותל: הסוכנות היהודית ביטלה ארוחה עם נתניהו בכנסת

פניה ליועמ"ש: "הקפאת מתווה הכותל - מחטף, לשרים לא ניתנה יכולת להתכונן"

ג'ייקובס הסביר לאחר מכן מדוע הוא מאוכזב מהחלטת הממשלה בנוגע למתווה הכותל. "כשני מיליון יהודים רפורמים בצפון אמריקה תומכים בישראל כל יום ונלחמים ב-BDS, כעת הממשלה הישראלית עושה לאותו ציבור דה לגיטימציה", אמר, "זה לא רק פוגע, אלא גם לא חכם, לא מחזק את העם היהודי ולא מחזק את מדינת ישראל".

רחבת הכותל בשמחת תורה
רחבת הכותל בשמחת תורה | צילום: חדשות 10

לאחר מכן טען שהקפאת מתווה הכותל תקשה על יהודי ארה"ב להגיע בעתיד להסכמים מול ממשלת ישראל. "קשה לבקש עזרה ובאותו הזמן להרחיק אותנו. זו לא הדרך לנהוג באנשים שאוהבים את מדינת ישראל. ניהלנו משא ומתן במשך ארבע שנים, הגענו להסכמה ואתמול הממשלה התעלמה מהסכם באופן רשמי. זה מקשה עלינו להמשיך ולהגיע להסכמים עם ישראל".

ג'ייקוב תקף בנוסף את הפוליטיקאים החרדים. "הכפייה של הרבנות החרדית פוגעת ביהדות וכך גם עושות המפלגות שמשתמשות במחויבות ובאחדות היהודית כקלפי מיקוח בפוליטיקה. זה גורם לאנשים לחשוב שיהדות זה דבר שאפשר לסחור בו בשוק הפוליטי. אנחנו חייבים ליצור עתיד יהודי מקבל ומכבד יותר.

מוקדם יותר תקף שר הביטחון אביגדור ליברמן את הקפאת מתווה הכותל והעלאת חוק הגיור על סדר היום. "אני רוצה להזכיר שמי שגיבש את מתווה הכותל היה המזכיר הממשלתי דאז והיועמ"ש היום אביחי מנדלבליט. הוא בטח לא נגד הדת או מתנכל לדתיים". עוד הוסיף ליברמן ש"הוא אושר בישיבת הממשלה ב-2016 כשהיינו באופוזיציה, כולל על ידי חברי הבית היהודי".

בהמשך אמר ליברמן ש"יש פה כפייה דתית וניסיון להפוך את ישראל למדינת הלכה. מקווה להגיע לעמק השווא ואני קורא לחברינו בבית היהודי שנילחם ביחד במטרה לתת לרבני הערים סמכות לגייר. אני קורא בנוסף לא להפסיק את 'מתווה הכותל'".