תסלחו לי, אבל מותר לצחוק מגבר בתחפושת אישה

נשיותה של אישה טרנסית לא נקבעת על ידי שיקולם של אחרים. אבל רבאק, גבר בתחפושת אישה שמנסה לרמות מכון כושר, זה לא טרנסופוביה, זה סתם הומור מיושן. טור דעה

בואו נתחיל מהעובדה שהקמפיין הפרסומי החדש לסטודיו C הוא לא טרנסופובי. העובדה שהקהילה הגאה מנסה להרים קול צעקה על האפליה, הגזענות והטרנסופוביה של משה אשכנזי ושלל המפורסמות שמופיעות בפרסומות, הוא מגוחך ושגוי. מצטער חברות יקרות, הפעם הצדק לא בצד שלכן.

בפרסומות החדשות של סטודיו C, סטודיו לעיצוב וחיטוב לנשים, שתמיד פנה לנשים, ושלא הסתיר את היותו מתמחה בגוף הנשי, מציגים את משה אשכנזי המוכשר, מנסה להערים על הסטודיו ולהתחפש לאישה כדי ליהנות משלל השיעורים והשירותים המוצעים. אולי פספסתם את הפרסומת הראשונה, אבל זה מה שקורה בה:

[youtube_embed youtube_id='UE_zXIb_hhc']

מילות המפתח פה הן משה אשכנזי, להערים ולהתחפש. מדובר בגבר, מפורסם, שמחליט להתחזות לאישה כדי להיכנס לסטודיו. בפעם האחרונה שעברתי שיעור במושגי הקהילה מדובר בדראג ולא בטרנסג'נדר. אם בכלל. כי הרי לא מדובר פה בגבר שנולד בגוף הלא נכון, ושסובל מדיסוננס בין האני הפנימי לאני החיצוני. מדובר בגבר המנסה לרמות את המכון על ידי תחפושת ועזרה מחברותיו שיכניסו אותו פנימה. והפקידה מיד מזהה אותו, ולכן מסרבת בתוקף להכניסו לסטודיו. כי מה לעשות, אשכנזי הוא הרבה דברים טובים, אבל הוא לא אישה. הומור נמוך מהניינטיז, כן. אבל הומור פוגעני? ממש לא.

הפוליטקלי קורקט בישראל מוגזם. הפחד להגיד או חס וחלילה לצחוק על משהו מחשש שמישהו ייפגע משתק. יש אסכולה רחבה שמאמינה שיש מקום להומור, בכל נושא, ואין פרות קדושות (בלי להעליב את הטבעונים), וגם אם אינכם מזדהים איתה, התכיפות והתדירות של סירוס היצירתיות והיצירה מציבים לא רק את התרבות בישראל בבעיה, אלא את כל עתידנו כאן.

מתי בכל זאת כל הדיון הטרנסופובי הפך לגיטימי? כשסטודיו C הגיבה לניסיונות המחאה. דוברת הרשת מסרה בתגובה כי "אף אחד לא בודק האם היא הייתה בעבר גבר או מהן נטיותיה המיניות או תחושותיה, מתאמנות טרנסיות יכולות להירשם לסטודיו C ובלבד שהן נשים מבחינה פיזיולוגית או ביולוגית". או מה שיוצר הסרטונים, חזקוש (יחזקאל) ישורון, מבית יהושועTBWA כתב בפוסט בפייסבוק: "אם יש מקום שאליו נשים הולכות כדי להימנע ממגע, חיכוך או מראה של גברים - הן אלו שיגדירו מי מספיק אישה או לא מספיק אישה בשביל שזה יפריע להן. אם איבר מין זכרי הוא הגורם המפריע להן [...] זה די והותר בכדי לקבוע שכל יצור עם ז** בין הרגליים לא ייכנס בין כותלי הסטודיו".

הומור נמוך מהניינטיז, כן. אבל הומור פוגעני? ממש לא.
הומור נמוך מהניינטיז, כן. אבל הומור פוגעני? ממש לא. | צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של סטודיו C

אז לא. אישה טרנסית לא תישפט על ידי המראה שלה, או על ידי החברה, אלא ע"י איך שהיא מגדירה את עצמה. אם זה מפריע לכם שיש נשים, שלא נולדו בגוף אישה, אז כן, אתם טרנסופובים. לצחוק מהפרסומת הזו, לעומת זאת, לא הופך אתכם לכאלו.

ואם כבר, מה שהקהילה מפספסת, כי היא מתעקשת לשים את עצמה במרכז, הוא הסקסיזם והזלזול הכללי בנשים. מדוע כשמשה אשכנזי מנסה "לעבור" כאישה, הוא מדבר על מניקור, הסרת שיער ועל בישולים? האם שתי נשים לא יכולות לדבר על עסקים, פוליטיקה, ספורט? כי זו השאלה שצריכה להישאר כאן, למה סטודיו שנועד לנשים מקטין נשים?

לטור הקודם של דיויד ארונוביץ: קהילה נכבדה, את צבועה

 

שי גולדן: "חמישית מחיינו אנחנו חייבים ללהט"בים"

[brightcove_iframe video_id='news-opinions-006' autoplay='1' credit='' desc='' kid='1_9n8x9p81' duration='95']

נטע ועוזי אפרת, הורים לטרנסג'נדרית מספרים את סיפורם האישי

[brightcove_iframe video_id='mdbrim_05072013_002' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_lw6yxne4' duration='545']