פוליטיקאים, הניחו לחינוך - אין לכם מה לחפש בבתי הספר | דעה

פוליטיקאים הם אורחי קבע בבתי ספר, ועל כן הנחיית משרד החינוך שלא לאפשר לגורמים פוליטיים להיכנס אליהם הגיעה בהפתעה גמורה - ואף גררה תרעומת אצל חלק מהמנהלים. אבל בית הספר צריך להיות המרחב הבטוח למפגש עם עצמי ועם האחר, להטלת ספק וביקורת, לשיח מורכב שבו התלמידים מגבשים תפיסת עולם. לשם כך אנחנו זקוקים לנשות ואנשי חינוך - לא לפוליטיקאים

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
כיתה ריקה (ארכיון) | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

מנהלות ומנהלי בתי ספר הופתעו מהנחיית משרד החינוך שלא לאפשר לגורמים פוליטיים להיכנס לבתי הספר ללא אישורו של שר החינוך. פוליטיקאים הם אורחי קבע בבתי ספר, ועל כן ההנחיה הגיעה בהפתעה גמורה - ואף גררה תרעומת אצל חלק מהמנהלים.

ההנחיה של שר החינוך היא הזדמנות טובה לשאול מדוע הפכו בתי הספר שלנו לבמות עבור החכ"ים? האם בזכות המפגשים האלו ראינו שיפור בשיח האזרחי של התלמידים? האם הגעתו של חבר הכנסת עופר כסיף לבית ספר או ביקורו של השר איתמר בן גביר בבית ספר אחר הועילו במשהו למיתון השיח או ליכולת של הנוער בישראל לנהל דיון מכבד בנושאים שעומדים על סדר היום? מה תרמה הדר מוכתר בביקוריה מלבד סטוריז וסרטוני טיקטוק?

בדור של כותרות, של סרטונים ויראליים ושל צעקות שכחנו שבתי הספר הם קודם כל בתי חינוך. תפקיד בית הספר הוא לחנך לאזרחות ולערכים, ולא בהכרח להפגיש את התלמידים עם הפוליטיקאים והפוליטיקאיות, בעיקר לא בתקופת בחירות בה מטרות הפאנלים היא להשיג כותרות, לא שיעור אזרחות.

מוסדות החינוך שלנו מתנהלים כתיבות תהודה שמהדהדות לתלמידות ולתלמידים בעיקר את מה שהם כבר חושבים. זה קורה באופן כמעט טבעי כיוון שמוסדות החינוך מופרדים מגזרית (ולעתים גם מגדרית). תוכניות שנתפסות כדתיות מדי לא ייכנסו לבתי ספר חילונים, תוכניות שנתפסות כליברליות לא יימצאו את מקומן בבתי ספר דתיים, ובוודאי שאין על מה לדבר על תכנים של חרדים או ערבים בבתי ספר של מגזרים אחרים.

תלמידה שבבית ספרה אין סמינריון גשר, מסע ישראלי או תוכניות דומות יכולה לעבור את כל שנות הנערות שלה מבלי לפגוש אפילו פעם אחת מישהו שחושב אחרת ממנה, שחי במציאות שונה או גדל במשפחה ממקום אחר. תלמידים רבים מספרים כי הפעם הראשונה שבה פגשו דתי/חילוני/דרוזי/קיבוצניק/מתנחל (מחקו את המיותר) הייתה בצבא.

יובל אהלי
יובל אהלי | צילום: נעם פיינר

מטרת הפוליטיקאים היא לייצר שיח מקטב, שבו כל אחד צריך לבחור בעד מי הוא, ולא פחות חשוב - נגד מי הוא. בית הספר הוא ההפך הגמור מזה. הוא צריך להיות המרחב הבטוח למפגש עם עצמי ועם האחר, להטלת ספק וביקורת, מקום לשיח מורכב שבו התלמידים מגבשים תפיסת עולם. לשם כך אנחנו זקוקים לנשות ואנשי חינוך, לא לפוליטיקאים.

אנחנו צריכים להפגיש את הנוער באופן אקטיבי האחד עם השנייה, להעניק להם כלים לניהול שיח ודיון מכבדים, ללמד אותם הקשבה אקטיבית, ולהתאמן איתם יחד על אמפטיה והכרה בכאב של האחר. תפקידנו כאנשי חינוך הוא לאתגר אותם בשאלות על תפיסת עולמם האישית, ולצמוח איתם יחד כשהם מתבגרים והופכים מנוער לאזרחים פעילים בחברה הישראלית. בתי הספר יסתדרו יופי בלי פוליטיקאים, אך לא נוכל להסתדר בלי חינוך לשיח ומפגש בין שונים.

הרב יובל אהלי הוא איש חינוך, מפתח תוכן ומנחה פדגוגי בעמותת יסודות במכללת הרצוג

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com