ככל שהשנים עוברות - האחריות שלנו לזיכרון השואה רק גוברת | דעה

מספרם של ניצולי השואה שחיים בינינו הולך ופוחת, ולכולנו אחריות כלפיהם, כך שיוכלו להעביר את שנותיהם האחרונות בכבוד. גם לממשלה יש אחריות כלפי הניצולים - אך יש עוד כברת דרך נוספת שהיא יכולה לעשות

ניצולי שואה במוזיאון יד ושם
ניצולי שואה במוזיאון יד ושם | צילום: פייר תורג'מן, פלאש90

ככל שעוברות השנים, כך זכר השואה הופך לרחוק יותר, וגם מספרם של ניצולי השואה שחיים בינינו הולך ופוחת, מה שמעמעם את הזיכרון עוד יותר. כעו"ד שעוסק בסיוע במיצוי זכויות של שורדי שואה נחשפתי לסיפורי חייהם האישיים הקשים, לקושי שלהם כיום לחיות בכבוד, וגם לקושי שלהם להעביר את זיכרונותיהם. לכן, האחריות שלנו כחברה לדאוג לכך רק הולכת וגוברת עם השנים.

האחריות שלנו כחברה, כעם וכמדינה, כלפי הניצולים, נחלקת לדעתי לשלושה מרכיבים עיקריים: דאגה לשלומם הפיזי והנפשי של הניצולים, דאגה לשימור הזיכרון, ושמירה על זיכרון השואה ומניעת זילות והקלת ראש בעניין.

יש לכולנו אחריות כלפי הניצולים, כך שיוכלו להעביר את שנותיהם האחרונות בכבוד. זו אחריות חברתית, וגם אחריות ממשלתית. כחברה, חשוב שכל אחד מאתנו ישים לב לשורדי השואה הקרובים לנו, בין אם הם בני משפחה, ובין אם הם שכנים או מכרים, ולהיות אתם בקשר קרוב. לא תמיד זה קל, אך אין לשכוח כי הקושי שלנו הוא כאין וכאפס לעומת מה שהם עברו. אם יש לניצול צורך באדם קרוב לשוחח איתו, אז האחריות שלנו היא לדבר. אם יש לו צורך בעזרה חומרית, אז האחריות שלנו היא לסייע לו.

ניצול שואה מניח זר פרחים ביד ושם
ניצול שואה מניח זר פרחים ביד ושם | צילום: אוראל כהן, פלאש 90

גם לממשלה יש אחריות כלפי הניצולים, בשנים האחרונות המדינה החלה להכיר בנרדפותם של יהודי רומניה ויהודים מארצות ערב, אשר גם הם סבלו ונרדפו בארצותיהם, כפועל יוצא מפעולות הנאצים ועוזריהם, כמו למשל יהודי מרוקו ויהודי עיראק, וכך זכו לשיפור מה במצבם הכלכלי. ויש עוד כברת דרך נוספת שהמדינה יכולה לעשות, ואני מקווה שתעשה.

לגבי שימור הזיכרון, השנים עושות את שלהן, לצערי הרב. ככל שיהיו פחות ניצולי שואה, כך יהיה לנו פחות עדויות ופחות אנשים שיוכלו לתאר מה שהיה. אבל אנחנו עם המנוסה בשימור הזיכרון, לטוב ולרע, ולכן חשוב מאד שננצל את השנים הקרובות כדי להשאיר כמה שיותר זיכרונות ועדויות עבור הדורות הבאים. גם כאן יש אחריות חברתית, וגם אחריות ממשלתית. עלינו לעשות הכל כדי לסייע לכמה שיותר שורדי שואה לדבר, ולסייע להם גם לתעד את סיפוריהם.

עו''ד דוד ידיד
עו''ד דוד ידיד | צילום: אינטרפוטו

הדבר החשוב ביותר לדעתי הוא למנוע כל אפשרות לזילות השואה. בשנים האחרונות נישא שם השואה לשווא באופן תדיר בזירה הציבורית, וההשוואה אליה עולה לא מעט בוויכוחים פוליטיים שונים, לא פעם אף בעניינים של מה בכך. אינני ממעיט בחשיבותה של אף סוגיה, אבל עדיין אנחנו רחוקים מאד מהרף אשר יש בו הצדקה להשוואות לדברים האיומים שקרו אז. אסור לערב את זכר השואה בפוליטיקה, אסור שהיא תהיה עניין שנוי במחלוקת.

כמי שפוגש שורדי שואה רבים, ובמסגרת מאמצי לסייע להם, אני מבין שריחוק הדורות עושה את שלו. הדור הצעיר פחות מכיר, פחות מבין ולעיתים גם מקל ראש בנושא. לכן, על כולנו יש אחריות, שרק הולכת וגוברת עם השנים, לעשות הכל כדי שהזיכרון יישמר ויהיה נאמן וקיים לדורות הבאים, והאנשים שמעבירים לנו את הזיכרון שיוכלו לקבל את הביטחון ואת הכבוד הראוי להם.

עו"ד דוד ידיד עומד בראש משרד עורכי דין ונוטריון המתמחה בזכויות האזרח הוותיק

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com