שוק עבודה לא יציב: "45% מהמשרות בישראל נמצאות בסכנה"

דו"ח מבקר המדינה שבחן את שוק העבודה העתידי מצא כי עקב השינויים בשוק העבודה, משרות בתחומי טכנולוגיה ורגולציה עשויות להיעלם. 15% מהמשרות בארץ מוגדרות בסיכון גבוה, שבהן עובדים עלולים להיפלט משוק העבודה. 3.7 מיליון ישראלים ללא מיומנות דיגיטלית הולמת

אדם מחפש משרות פנויות בעיתון
אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

עתיד תעסוקתי בסכנה: 45 אחוזים מהמשרות בישראל נמצאות בסכנה עקב השינויים בשוק העבודה. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם בצהריים (ראשון). בין המקצועות שנמצאים בסכנה: טכנולוגיה ורגולציה.

לפי הדו"ח, שהוא במסגרת דו"ח בינלאומי של מבקרי מדינה בשבע מדינות שבחנו את שוק העבודה העתידי, נמצא כי 15 אחוזים מהמשרות בישראל מוגדרות בסיכון גבוה והעובדים בהן עלולים להיפלט לגמרי משוק העבודה. התחומים שנמצאים בסיכון כוללים בין היתר ניתוח נתונים, כתיבה וספרות, הפעלת מכונות ונהיגה. 54 אחוזים מהמשרות בישראל נמצאות בסיכון בינוני.

לשם השוואה, שיעור המשרות הנמצאות בסיכון משמעותי בפינלנד עומד על 34 אחוזים, בדרום קוריאה על 43 אחוזים ו-48 אחוזים ב-19 מדינות באיחוד האירופי. באיטליה, אחוז המשרות בסיכון משמעותי גבוה אף יותר ועומד על 51 אחוזים.

הדו"ח מצא גם כי ישראל היא המדינה השנייה מהסוף בכל מדינות ה-OECD במשאבים שהיא משקיעה בהכשרות והסבות מקצועיות למבוגרים שאיבדו את תחום העיסוק שלהם – רק 0.07% מהתוצר הלאומי. מספר המשתתפים בהכשרות המקצועיות והטכנולוגיות במימון ציבורי בשנת 2018 עמד על קצת יותר מ-53 בני אדם, אך רק 7 אחוזים מהמשתתפים בהכשרות המקצועיות הממומנות של האגף להכשרה מקצועית, עושים זאת באחד המסלולים שבשיתוף מעסיקים, על אף ההסכמה שמסלולים אלו הם האפקטיביים ביותר.

אדם מקליד מול מסך מחשב; תמונה במבט על
מיומנות דיגיטלית נמוכה בקרב 3.7 מיליון ישראלים (אילוסטרציה) | צילום: GettyImages

תחום חשוב נוסף הוא מיומנות דיגיטלית, שהפך בשנים האחרונות לנדבך חשוב בשוק התעסוקה לאור התקדמות העידן הדיגיטלי. המבקר מתניהו אנגלמן מצא כי 3.7 מיליון ישראלים מתאפיינים במיומנות דיגיטלית נמוכה או מזערית. לפי הדו"ח, רובם במגזר החרדי והערבי אך רק אחוז בלבד השתתפו בתוכנית ממשלתית לשיפור היכולות הטכנולוגיות.

המבקר אנגלמן מציין בדו"ח כי משבר הקורונה מהווה הזדמנות להשקעה בכישורים ובמיומנויות חדשים, הנדרשים יותר לשוק העבודה העתידי ועל הממשלות במדינות המערב צריכות לפעול כבר היום.