בעלות של מיליארדים: תוכנית המנהלת לשיקום יישובי עוטף עזה

מנהלת "תקומה" שהוקמה במטרה לשקם את יישובי עוטף עזה שנחרבו במתקפת הפתע של חמאס, פרסמה את תוכנית העבודה שלה, אשר כוללת בין היתר קליטת התושבים המפונים כקהילות שלמות בקיבוצים ויישובים - ובהמשך הרחבה של כל יישובי העוטף לקראת אכלוס עתידי מחדש. שר האוצר סמוטריץ' התחייב: "לא תהיה מגבלה תקציבית"

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בשעה שכוחות הביטחון נכנסו ליומה ה-20 של המלחמה, מנהלת "תקומה", שהוקמה על ידי הממשלה במטרה לשקם את יישובי עוטף עזה שספגו נזק רב בעקבות מתקפת מחבלי החמאס, פרסמה היום (חמישי) את תוכנית העבודה שלה, אשר כוללת, בין היתר, תוכניות להמשך הטיפול במפוני העוטף, ושיקום והרחבה של כל היישובים בשטח העוטף לקראת אכלוס עתידי מחדש.

בהתייחס לשיכון מפוני העוטף ב"יום שאחרי המלונות", מתכננת המנהלה את העברתן של האוכלוסיות המפונות בעוטף עזה מהמלונות לאתרי ביניים, כאשר יש דגש על קליטת כל קהילה בשלמותה בקיבוץ או יישוב לבחירתן. השיכון יבוצע באמצעות מבנים זמניים במימון המנהלת, ותיבחן אפשרות להשתמש בקרקע המיועדת ליישוב העתידי חנון במועצה האזורית שדות נגב.

כמו כן, מתוכננת הרחבה עתידית של כל היישובים בשטח העוטף כך שיקלטו בין 25 ל-50 משפחות נוספות, מתוך כוונה לבצע את הליך אכלוס העוטף מחדש על ידי המועצות האזוריות עצמן. תושבי עוטף עזה אשר יהיו לא יהיו מעוניינים לשוב להתגורר באזור ויעדיפו לגור במקום אחר - יקבלו לשם כך סיוע תקציבי מהמדינה.

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

הערכת המנהלת היא כי תוכנית הפינוי לאתרים הזמניים והשיקום המתוכנן יעלו כמה מיליארדי שקלים, אך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התחייב כי "לא תהיה מגבלה תקציבית". כמו כן, על-פי המנהלת, בטווח הארוך יידרשו תמריצים כלכליים נוספים כדי לעודד אנשים וקהילות להתגורר בעוטף עזה, לרבות בחינה של הגדלת זיכויי המס הניתנים כבר היום לתושבים.

ההרס אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

מנהלת תקומה הוקמה על-ידי הממשלה במטרה לשקם את יישובי עוטף עזה שספגו נזק רב מחדירת מחבלי חמאס לשטחם, ביצוע טבח בתושבי יישובים רבים ופגיעה ברכושם בנוסף לירי הרקטי מרצועת עזה. המנהלת אחראית על 45 יישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב, וכן העיר שדרות.

המנהלת הוקמה לחמש שנים ותקציבה הראשוני עומד על כמיליארד שקלים. חלק מתקציבה ותקני כוח האדם שלה מגיעים ממשרד ההסברה, שבוטל בתחילת המלחמה עם התפטרותה של השרה גלית דיסטל אטבריאן. בראש המנהלת עומד תת-אלוף במיל' משה אדרי, שמשמש במקביל גם כראש הוועדה לאנרגיה אטומית