3 שנים, 3,000 תקיפות: "מתריעים כל הזמן. עד כאן"

במערכת הבריאות ישביתו היום את הפעילות עד השעה 10:00 עקב רצח האחות בקופ"ח בחולון. יו"ר הסתדרות האחיות זעמה: "מי שבא למקום העבודה צריך לחשוש שירצחו אותו?"

רצח האחות טובה קררו (55), שהוצתה למוות אתמול (שלישי) על-ידי חשוד בן 78 שככל הנראה מעורער בנפשו, מביא לתגובה במערכת הבריאות: יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, הודיע על שביתה בת שעתיים היום (רביעי) בין 08:00 ל-10:00 "הן בבתי החולים והן במרפאות הקהילה. הרופאים יעבדו במתכונת חירום בלבד". גם במערכת החינוך יושבתו בתי הספר העל-יסודיים באותן שעות במחאה על האלימות נגד צוותי ההוראה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

זירת ההצתה, הבוקר
זירת ההצתה, הבוקר | צילום: אנשי הדממה

"אחות שטיפלה במסירות רבה באלפי חולים לאורך שנים רבות ופעלה ללא דופי למען הזקוקים לעזרתה", כתבו בני המשפחה האבלים. עוד כתבו בני המשפחה כי טובה נקטפה ברצח מתועב, במקום בו עבדה בנאמנות למעלה מ-30 שנה. "כולנו כואבים את לכתה בטרם עת".

בחקירתו, טען החשוד כי לא התכוון לפגוע באיש. "הקשיש שסובל מבעיות נפשיות טוען כי לא הייתה לו כל כוונה לפגוע באנשי הצוות הרפואי, וכי לא שפך חומר דליק על האחות", ציינה עורכת הדין המייצגת אותו מטעם הסנגוריה הציבורית, אופיר כתבי.

טובה קררו
טובה קררו

"מקרה מזעזע זה נמצא בקצה קצהו של רצף מעשי אלימות שאנו כאנשי סגל רפואי חווים מדי יום, בין אם באלימות מילולית או פיזית", אמר אידלמן. "כל מקרה תקיפה פוגע קשות הן בצוות הרפואי והן בציבור המטופלים ומערער את יחסי האמון בין הצוות למטופלים".

אילנה כהן, יושבת-ראש הסתדרות האחיות, אמרה לחדשות 2: "עצוב מאוד שאחות קמה בבוקר ללכת לטפל בחולים ונרצחת בצורה מזעזעת. מה יכול להיות משמעותי מזה? במשך שנים יש אלימות - גם מילולית וגם פיזית. אנחנו מתלוננים כל הזמן ולא נעשה שום דבר. זה כמו אישה מוכה. מכים ומכים - עד שמגיע היום שנרצחה אחות. זה יימשך עד שלא תהיה ענישה משמעותית.

"צריך לראות גם מה קורה בחדרי המיון, במחלקות הצפופות וכו'. אין שום הצדקה שמקרה כזה יקרה. כולם צריכים לבוא ולהגיד - עד כאן. זו חברה אלימה ואף אחד לא נותן את הדין. כל אחד שבא למקום העבודה שלו צריך לחשוש שירצחו אותו? אנחנו מתריעים שנים על גבי שנים".

זירת האירוע
זירת האירוע | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

על-פי מערכת הבריאות, בשנים 2014-2016 התרחשו כ-3,000 אירועי אלימות במערכת הבריאות שנחלקים באופן קבוע ל-75% אירועי אלימות מילולית: קללות, הרמת קול, איומים והתבטאויות לא ראויות. על-פי הנתונים, 25% מהאירועים הינם אירועי אלימות פיזית נגד צוות רפואי ומאבטחים והשאר מתרחשים בתוך בתי החולים - בדגש על המחלקות לרפואה דחופה ושערי בתי החולים.

האירוע המחריד התרחש סמוך לשעה 09:00, אז הוזעקו צוותי הצלה לסניף קופת חולים כללית שברחוב קפלן בחולון. זמן קצר לאחר מכן התבררה האמת הקשה: האחות טובה קררו הוצתה למוות על-ידי מטופל בן 78, שבחקירתו הודה כי ביצע את המעשה כי לא היה מרוצה מהטיפול הרפואי בו והתלונן על תופעות לוואי של חיסון נגד שפעת שניתן לו ימים ספורים קודם לכן. הוא אמר כי "לא התכוון לפגוע באיש", אך "רצה לפגוע ברכוש". בשעות הערב הוא נלקח על-ידי חוקרי המשטרה לזירת האירוע ושחזר את המעשה הקשה.

hhh

בתוך כך, אמש דווח במהדורה המרכזית כי כבר לפני חצי שנה התנהגותו של המטופל שביצע את המעשה הנורא עוררה את החשד של הצוות ולכן רופא המשפחה הפנה אותו לבדיקה פסיכיאטרית. משם הוא הופנה למרפאה ציבורית לבריאות הנפש, שם עבר אבחון ונקבע כי הוא"לא פסיכוטי ולא מסוכן". במשרד הבריאות לא הגיבו לידיעה הזו, אך גורמים במשרד אמרו כי "יש פשעים שנעשים על ידי אנשים שאינם חולי נפש".

בני משפחת קררו קיבלו בתדהמה את המרה שבבשורות. "איבדנו אמא, סבתא, דודה, חברה, אישה אוהבת, המלאך של המשפחה", כתבו בהודעה מטעמם. "היא תמיד אהבה את כולם ודאגה לכולם".