רבבות בהפגנות; חטופה ששוחררה לרה"מ: "רק סובלים? אמירה עצובה"

הפגנות מתקיימות במוקדים רבים רחבי הארץ למען החטופים ונגד הממשלה, בין היתר בצומת קפלן שבתל אביב, וסמוך לבית ראש הממשלה בקיסריה - ערב נסיעת נתניהו לנאום בקונגרס האמריקני. משפחות חטופים לראש הממשלה: "נגמר הזמן - אשר את העסקה לפני שתמריא לוושינגטון"

זמן צפייה: 01:07

"קודם עסקה, אחר כך תיסע": ברקע הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה והאופטימיות האמריקנית, הערב (שבת) מתקיימות הפגנות במוקדים רבים רחבי הארץ למען החטופים ונגד הממשלה, בין היתר בצומת קפלן שבתל אביב, וסמוך לבית ראש הממשלה בקיסריה - ערב נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בקונגרס, בקריאה שיאשר את העסקה לפני שימריא לוושינגטון. מפגינים למען החטופים חסמו לזמן קצר את איילון דרום באזור מחלף השלום, ופונו על-ידי המשטרה. אדם אחד נעצר.

חטופים תל אביב מחלף השלום הפגנות מפגינים חוסמים את איילון דרום
מפגינים חוסמים את איילון דרום

בכיכר החטופים נשאה דברים מירב טל, ששוחררה משבי החמאס לאחר 53 ימים. בן זוגה יאיר יעקב נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה. בין הנואמים הנוספים: אבירם שאול, אחיו של אורון שאול שנפל לפני עשור וגופתו מוחזקת בעזה; נדב רודאיף, בנו של ליאור רודאיף שנפל ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה; יזהר ליפשיץ, בנם של שורדת השבי יוכבד ליפשיץ ועודד ליפשיץ שמוחזק בשבי החמאס, ותומאס ריצ'רד ניידס, שגריר ארצות הברית לשעבר. ליאור אשכנזי מנחה את העצרת, בה משתתף גם הזמר שמעון בוסקילה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2007242103' autoplay='0' credit='' desc='מירב טל, ששוחררה משבי חמאס: "קשה מאוד להשתקם מהשבי, איך אפשר להרים את הראש?"' poster='' kid='1_plsgqimo' duration='365']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה בקפלן: "נתניהו, אם אתה לא מודיע בקונגרס שיש עסקת חטופים – אל תיסע! שב במשרד שלך עד שייצא עשן לבן ותהיה עסקה. אל תסע לוושינגטון בשביל לעשות עוד פעם הצגות. אם אין עסקה, אל תיסע! קמפיין ההתקרבנות של נתניהו מיועד רק למטרה אחת - לסתום לנו את הפה! זה לא הולך לקרות. לא יפחידו אותנו ולא ישתיקו אותנו! גדול המסיתים בתולדות המדינה לא יחנך אותנו ולא יטיף לנו מוסר. הממשלה שלו לא תחזיק מעמד. זה כבר לא סדקים בקואליציה, זה שברים בקואליציה. אם זה לא יקרה עכשיו, זה יקרה בפגרה המחפירה והמיותרת בתולדות המדינה. אם זה לא יקרה בפגרה, זה יקרה מקסימום בנובמבר, מיד כשהכנסת תחזור".

ממנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו", ערן שוורץ, וממארגני ההפגנה, נמסר: “הממשלה שוברת שיאים של ניתוק, הפקרות וזריקת אחריות, אחרי שהביאה את מדינת ישראל לתקופה הקשה ביותר שידעה. ראש המל"ל טוען ש׳נתניהו הפך את ישראל לאימפריה׳ ומכנה את 7 באוקטובר 'תקלה'. ראש הממשלה אומר ש'החטופים סובלים אבל לא מתים'. חייבים לשים לזה סוף ולהביא להנהגה ראויה. נתניהו טס טס לארה"ב בזמן שהמצב הביטחוני מחמיר מיום ליום - וממשיך להפקיר את אזרחי המדינה. אנו חייבים לדרוש לקדם את עסקת החטופים ולקבוע מועד לבחירות - לפני שנידרדר לחזית נוספת. זו הדרך היחידה שתאפשר למדינה להתחיל להשתקם ולחשב אסטרטגיה לעתיד. הממשלה הזו חייבת לקחת אחריות על האסון וללכת הביתה".

עינב צנגאוקר בהצהרת קרובי חטופים מחוץ לקריה
עינב צנגאוקר בהצהרת קרובי חטופים מחוץ לקריה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הצהרת קרובי חטופים מחוץ לקריה בת"א
הצהרת קרובי חטופים מחוץ לקריה בת"א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר בהצהרת קרובי חטופים בשער בגין מחוץ לקריה, עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה, אמרה: "זהו היום ה-288 שבו בני משפחותינו נמצאים בגיהנום בעזה. יש עסקה על השולחן המוכנה לסגירה כבר כמה שבועות. אנחנו עומדים כאן היום, אחרי עוד שבוע מבוזבז שבו נתניהו שוב טרפד וגרר רגליים. הוא דחה דיונים, הכניס תנאים חדשים, הקשיח עמדות, וטען שלא צריכים להיות בלחץ, כי החטופים 'רק סובלים ולא מתים'. אלה אמירות מעוותות של ראש ממשלה מנותק שלא רוצה עסקה!".

"בניגוד לכל טענות הקש של נתניהו, בכירי מערכת הביטחון כבר הודיעו שאין מניעה ביטחונית לעסקה. כל המכשולים הביטחוניים הוסרו, נותרו רק מכשולים פוליטיים, פושעים ומופקרים. יש אדם אחד שעומד ביני לבין מתן - ובינינו לבין יקירנו. וזה ראש הממשלה שיותר חשוב לו להציל את כסאו מלהציל חיים! נתניהו – די לטרפד! לחטופים נגמר הזמן, ואחרי שהשגת את תמונת הניצחון שלך עם חיסול דף, חובתך להביא עסקה. צא עוד הערב לפני שאתה ממריא לארה"ב ותודיע שאתה מקבל את העסקה! בלי תנאים חדשים, בלי טריקים ובלי שטיקים!", הוסיפה עינב צנגאוקר.

בת דודו של עופר קלדרון, יפעת, אמרה: "אנחנו קוראים לגלנט, לראשי מערכות הביטחון ולחברי צוות המשא ומתן – תמשיכו להילחם על החטופים ואל תתנו לו לטרפד! ואם נתניהו שוב מטרפד את העסקה – צאו מיד לציבור ותגידו אמת! העם איתנו, העם רוצה את החטופים בבית, אנחנו קוראים לרוב השפוי בממשלה ולכל בעלי המצפון - תמשיכו לדחוף לעסקה! אל תתנו לנתניהו לטרפד אותה, ואל תתנו לקיצוניים בממשלה המנותקים מהעם, להקריב את בני משפחותינו למוות! בן דודי החטוף, עופר, אמר לבתו סהר שחזרה מהשבי 'לכי להפגנות, תילחמי' - אנחנו נלחמים להצלת בני משפחותינו, אבל זהו מאבק גם להצלת המדינה".

קבלת השבת של משפחות החטופים מול בית רה"מ בקיסריה
קבלת השבת של משפחות החטופים מול בית רה"מ בקיסריה | צילום: מטה משפחות החטופים

אתמול, קרובי חטופים ערכו קבלת שבת מול בית נתניהו בקיסריה, בקריאה לקדם את עסקת החטופים שנמצאת כעת על הפרק. במסגרת קבלת השבת, בני המשפחות הציבו שולחן עם 120 כיסאות - כמספרם של החטופים והחטופות הנמצאים בשבי כבר 286 ימים.

אלה בן עמי, בתו של החטופה ששוחררה רז בן עמי והחטוף אוהד בן עמי, אמרה בפנייה לנתניהו: "אנחנו מאמינים בך ראש הממשלה שאם תגיד כן לעסקה, זאת יכולה להיות השבת האחרונה שלהם בשבי והשבת האחרונה שלנו בלעדיהם".

שלט למען החזרתה של החטופה עדן ירושלמי
שלט למען החזרתה של החטופה עדן ירושלמי | צילום: רויטרס

מהמשטרה נמסר: "לקראת המחאה, המשטרה נערכה בכוחות גדולים, במטרה לאבטח את המשתתפים במחאה ולשמור על ביטחונם, לצד הכוונת התנועה ושמירה על הסדר הציבורי במחאה. אנו קוראים למוחים לנהוג באחריות, לא להפר את הסדר, לא להתעמת או לתקוף שוטרים ולא להדליק מדורות, פעולות אשר הינן בניגוד לחוק ומסכנות את עצמם ואת כלל המשתתפים.