הפגנות ענק למען החטופים, מעצרים בת"א: "נרצחו כי טרפדתם עסקה"

11 חודשים לטבח: המונים במחאות ברחבי הארץ. עימותים ומעצרים בת"א, מדורות הוצתו בבגין .מפגינים קראו: "אם לא תהיה עסקה - נשרוף את המדינה". אנדריי קוזלוב: "אמרו לאלכס שיחזור הביתה". עדינה משה: "בחקירה בארץ אמרתי שלחץ צבאי יביא לרציחתם"

זמן צפייה: 06:38

לאחר השבת שש גופות החטופים, שנרצחו בידי החמאס בשבוע שעבר, ומחאות הענק שפרצו עקב כך, התקיימו הערב (שבת) הפגנת ענק ברחוב בגין שבתל אביב בקריאה "די להפקרה". במקביל נערכו מחאות גם בירושלים ובשורת מוקדים ברחבי הארץ. מוחים בתל אביב הציתו מדורות בצומת בגין וקראו: "אם לא תהיה עסקה - נשרוף את המדינה". נכון ל-23:00 נעצרו חמישה מפגינים בתל אביב, והמשטרה הודיעה כי היא הודפת מוחים שניסו לרדת לאיילון. מוקדם יותר נרשמו עימותים בין מפגינים ושוטרים בהפגנות בחיפה.

המשטרה פרסמה הודעה שבה נאמר כי "חופש המחאה והביטוי אינו החופש להצית שריפות, לחסום כבישים ראשיים, לפגוע בחופש התנועה של רבים ולפרוץ מחסומי משטרה. תכלית הפעילות המשטרתית היא בראש ובראשונה להגן על המוחים ועל זכותם למחות. לצד זאת, חובתה של המשטרה לפעול לשמירת הסדר במרחב הציבורי, וטיפול באלו המסכנים את שלום הציבור. יש להוקיע ולגנות כל ניצול של מחאה להפרת סדר והתפרעות אלימה. אסור בשום אופן לנרמל מעשי אלימות והפרות סדר במהלך מחאות ובכלל. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק. עם זאת, המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".

מדורה בהפגנת הענק בת"א: "אם לא תהיה עסקה - נשרוף את המדינה"
מדורה בהפגנת הענק בת"א: "אם לא תהיה עסקה - נשרוף את המדינה" | צילום: רויטרס
הפגנות להשבת החטופים
הפגנות להשבת החטופים | צילום: רויטרס

שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת, אמרה בכאב בהפגנה בתל אביב: "טרפדתם עסקה ורצחתם אותם".  דודה של כרמל גת, שנחטפה ונרצחה על-ידי חמאס בשבי, אמר: "כרמל נלחמה 11 חודשים כדי לשרוד. היא עשתה הכול כדי להישאר בחיים וציפתה שהממשלה תעשה הכול כדי להחזיר אותה הביתה. זה הסכם לא כתוב בין המדינה לאזרחים – שהופר. החטופים מילאו את חלקם - ונבגדו בגלל פוליטיקה זולה של אנשים קטנים וממשלה אטומה ומושחתת". אנדריי קוזלוב סיפר על השבי לצד אלכס לובנוב שנרצח: "אמרו לו שיחזירו אותו. צריך לעשות הכול כדי להשיב את החטופים". המארגנים בתל אביב טוענים כי כ-500 אלף איש משתתפים בהפגנה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2409072048' autoplay='0' credit='' desc='אנדריי קוזלוב: "אמרו לאלכס לובנוב שהוא חוזר הביתה"' poster='' kid='1_feb2ak21' duration='162']

הפגנות להשבת החטופים
הפגנות להשבת החטופים | צילום: רויטרס
הפגנות להשבת החטופים
הפגנות להשבת החטופים | צילום: אבשלום ששון/ פלאש 90
הפגנות להשבת החטופים
הפגנות להשבת החטופים | צילום: רויטרס
הפגנות להשבת החטופים
הפגנות להשבת החטופים | צילום: גילי יערי/ פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2409072003' autoplay='0' credit='לירון שמם ואור הלר' desc='רבבות מפגינים בת"א בקריאה לעסקה' poster='' kid='1_xkh1cutd' duration='90']

עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף, תקפה בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ידיו מגואלות בדם החטופים שנרצחו. אפשר היה להציל אותם בעסקאות שהוא טרפד. אפשר עדיין להציל את מי שנותר. נתניהו הוא מר מוות ופושע נגד עמו. כל עוד הוא בשלטון – נמשיך לקבל חטופים בשקיות. חייבים להפיל את נתניהו כדי להציל את החטופים והמדינה כולה". היא הוסיפה: "אנו פונים לבעלי הלב בקואליציה - תזיזו אותו מהשלטון כדי להציל את החטופים והמדינה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409072150' autoplay='0' credit='' desc='עדינה משה בכרמי גת: "אמרתי אחרי ששוחררתי שלחץ צבאי ירצח את החטופים' poster='' kid='1_r77ut956' duration='230']

עדינה משה ששוחררה משבי חמאס חשפה לראשונה בעצרת של קיבוץ ניר עוז בכרמי גת: ״לאחר שחרורי, נחקרתי על ידי גורמי ביטחון והדגשתי שלחץ צבאי ירצח את החטופים״. כמו כן, סיפרה שורדת השבי כי תיארה בפני החוקרים את מבוכי המנהרות בעזה כפי שזכרה אותם.

הפגנות להשבת החטופים
הפגנות להשבת החטופים | צילום: רויטרס
עימותים בהפגנה למען החטופים בחיפה
עימותים בחיפה בהפגנות להשבת החטופים | צילום: רויטרס
עימותים בהפגנה למען החטופים בחיפה
עימותים בחיפה בהפגנות להשבת החטופים | צילום: רויטרס
הצהרת משפחות חטופים בת"א
הצהרת משפחות חטופים בת"א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ספיר כהן, ששוחררה משבי חמאס בעסקת החטופים הראשונה, אך בן זוגה סשה טרופנוב עדיין מוחזק ברצועת עזה, סיפרה על השהות בשבי, העידוד מצפייה בהפגנות - וקראה לציבור להגיע בהמוניו לעצרות המחאה הערב: "הוחזקתי בשבי החמאס 55 ימים. בכל יום אני חושבת על כל החטופים ועל בן זוגי סשה שנותרו מאחור. אני נזכרת באותם ימים קשים ואפלים שבהם שכבתי במנהרה מכווצת מרוב רעב, אבל יום אחד התמלאתי בתקווה.

סשה טרופנוב ובת זוגו ספיר כהן
סשה טרופנוב ובת זוגו ספיר כהן
אלפי מפגינים למען החטופים מול שער בגין בת"א
עשרות אלפי מוחים בעצרת הענק למען החטופים שנערכה ביום ראשון

"זה היום שראיתי אתכם בטלוויזיה, עשרות אלפי אנשים, כולם ביחד ולכולם יש מטרה אחת משותפת - להחזיר אותנו הביתה בחיים", מספרת ספיר כהן. "אתם נתתם לי את הכוח להמשיך - ואני מבקשת שתצאו לרחובות ותמשיכו לחזק את כל החטופים שנותרו מאחור".