רבבות הפגינו ברחבי הארץ; הערכה: כ-280 אלף מחו בת"א

אחרי רצח ששת החטופים בשבי, מאות אלפים הציפו את הרחובות בהפגנות למען החטופים ונגד הממשלה בעשרות מוקדים שונים. המונים הפגינו בי-ם ובת"א בקריאה לעסקה: "שמים סוף להפקרה". מטה המשפחות: "עם ישראל מצביע ברגליים". חברת Crowd Solution: כ-280 אלף מחו בתל אביב

זמן צפייה: 04:07

אחרי רצח 6 החטופים בשבי חמאס וחילוץ גופותיהם לישראל: עשרות אלפים מציפים את הרחובות הערב (ראשון) בהפגנות למען החטופים ונגד הממשלה בעשרות מוקדים שונים ברחבי הארץ. הפגנת ענק של משפחות החטופים מתקיימת מול הקריה בת"א, ודרך בגין נחסמה לתנועה. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נאם ואמר: "אמרתי למשפחות החטופים שאני מחכה לרגע המתאים, שנוכל להפעיל את הכוח של העובדים ולהשבית את המשק - הרגע הזה הגיע אתמול ולכן אנחנו נמצאים פה". מפגינים מחו גם מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים וחסמו את הכניסה לבירה סמוך לגשר המיתרים. המשטרה פעלה לפינוי המפגינים בכוח, ומכת"זית הוזעקה למקום. בת"א: קרובי חטופים ופעילים חוסמים את נתיבי איילון לשני הכיוונים. ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "עם ישראל מצביע ברגליים ודורש להשיב את האחים והאחיות שלנו. די להפקרה! עסקה עכשיו!". לפי הערכות של חברת "Crowd Solutions", נכון ל-20:30 כ-280 אלף מפגינים בכיכר הדמוקרטיה וכיכר החטופים בת"א.

מוקדם יותר, משפחות חטופים ופעילות מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים חסמו את איילון דרום סמוך לגשר יצחק שדה. ממחאת הנשים נמסר: "כשנתניהו אומר 'מי שרוצה עסקה לא רוצח חטופים' הוא מדבר על עצמו ועל מי שהצביעו דה פקטו על הקרבת החטופים. אפשר היה להחזיר אותם הביתה בחיים. איך שלא נסובב את זה - ממשלת ישראל והעומד בראשה הקריבו את החטופים ביודעין למותם. 11 חודשים ש-6 מאחינו ואחיותינו סבלו עד שנרצחו לפני פחות משבוע. עסקה - עכשיו!".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2409012145' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_a1suc0k0' duration='161']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409011934' autoplay='0' credit='שב״פ sha_b_p@' desc='מפגינים למען החטופים בדרך בגין בת"א' poster='' kid='1_y3bl5vra' duration='10']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409012100' autoplay='0' credit='דנור אהרון Danor Aharon' desc='מוחים חוסמים את איילון צפון' poster='' kid='1_h7me1fxo' duration='21']

מדוברות המשטרה נמסר בהמשך לחסימות נתיבי איילון: "הערב משטרת ישראל נערכה בכוחות גדולים לאבטחה ושמירה על הסדר הציבורי, במסגרת מחאה. לרשות המוחים נסגר רחוב קפלן וצומת עזריאלי במטרה לאפשר איזון בין חופש המחאה באופן לגיטימי, לבין חופש התנועה תוך פגיעה מינימלית בשגרה. למרות האישור שניתן ומתחם מוסדר שנקבע לטובת המחאה, מפגינים ירדו לכביש איילון באופן בלתי חוקי, תוך ישיבה על הכביש וחסימת התנועה, תוך עימותים מיותרים עם השוטרים. בשלב זה, המשטרה נאלצה להכריז על הפגנה בלתי חוקית וביצעה שימוש באמצעי הפס"ד לפיזור פורעי החוק. במקביל, מפירי סדר החלו לפרוץ את מעגלי האבטחה של המשטרה, תוך דחיפת הגדרות ופגיעה בשוטרים. למרות הסכנות הכרוכות של חסימת כבישים ובניגוד לחוק, מפירי הסדר ממשיכים לעבור על החוק ולסכן את עצמם ואת השוטרים. אנו קוראים למפגינים לנהוג באחריות, להישמע להוראות השוטרים ולא להפר את הסדר".

מפגינים בדרך בגין בתל אביב
מפגינים בדרך בגין בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים בנתיבי איילון
מפגינים בנתיבי איילון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים מציתים מדורות בנתיבי איילון
מפגינים מציתים מדורות בנתיבי איילון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מכת"זית בירושלים
מכת"זית בירושלים | צילום: חדשות 13
אלפי מפגינים למען החטופים מול שער בגין בת"א
אלפי מפגינים למען החטופים מול שער בגין בת"א | צילום: רויטרס
מפגינים למען החטופים חוסמו את הכביש סמוך לגשר המיתרים בירושלים
מפגינים למען החטופים חסמו את הכביש סמוך לגשר המיתרים בירושלים

מוקדם יותר היום, לאחר הפרסום בחדשות 13 על פגישת חירום דחופה בין יו"ר ההסתדרות בר-דוד למשפחות חטופים, יו"ר ההסתדרות הכריז בהצהרה דרמטית על שביתה כללית במשק החל ממחר. בתוך כך, עשרות עסקים בתל אביב הודיעו כי יסגרו הערב את שעריהם.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהפגנה בתל אביב
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בהפגנה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"אי אפשר לעמוד יותר מנגד. זה שיהודים נרצחים במנהרות בעזה הוא בלתי מתקבל על הדעת וזה צריך להפסיק. צריך להגיע לעסקה, זה יותר חשוב מכל דבר אחר", אמר בר-דוד, והשמיע ביקורת נוקבת נגד הממשלה: "העסקה איננה מתקדמת משיקולים פוליטיים, זה בלתי אפשרי". יו"ר ההסתדרות הוסיף: "החלטתי שצריך להפסיק את ההפקרה של החטופים, העקורים, הכלכלה שמתרסקת, להספיק את השיסוי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409011731' autoplay='0' credit='' desc='הפגנות בסמוך למשרד ראש הממשלה בירושלים' poster='' kid='1_8agqsazk' duration='12']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409011735' autoplay='0' credit='' desc='מחאות למען החטופים בכרמיאל' poster='' kid='1_nm1ra1c2' duration='24']

מפגינים למען החטופים בת"א חוסמים את איילון דרום
מפגינים למען החטופים בת"א חוסמים את איילון דרום | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

פורום העסקים של ישראל, המורכב מ-200 מראשי המשק, ומעסיק את מרבית העובדים הלא מאוגדים בישראל, הצטרף למחאת מטה החטופים, והודיע הערב כי הם מצטרפים להשבתה במשק: "בשם פורום העסקים, מטה ההייטק; פורום החירום הלאומי; ראשי האקדמיה; לשכת עו"ד ומשרדי עו"ד והרו"ח הגדולים; בתי תרבות; ראשי ערים; התנועה הקיבוצית ורבים אחרים, אנו מצהירים על השבתת כל העסקים והארגונים שלנו. בשעה קשה זו עלינו להעלות שלב במחאה ולתת תמיכה מלאה למשפחות החטופים. אנו מצטרפים ליו"ר ההסתדרות וקוראים לעסקת חטופים, זה הזמן לבחור בחיים".

"הדבר הכי ברור הוא שהחמאס אשם. רוצחים ארורים, אנו נבוא איתם חשבון דמים! ועכשיו הדבר המיידי הוא קידום עסקת החטופים על-פי המתווה הראשוני של ראש הממשלה ושל נשיא ארה"ב. הביטחון מבחינתנו מעל הכל! צה"ל יידע לחזור מיידית לכל מקום אשר ידרש על-ידי הדרג המדיני. אמרו את זה כל ראשי מערכת הביטחון. העסקה היא לא על חשבון הביטחון! הפורום שלנו פועל בנושא כבר מספר חודשים. היינו בקרית שמונה. היינו בניר עוז וקראנו לממשלה לפעול לעסקה – אך דבר לא קרה!", הוסיפו.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיע כי העירייה תצטרף גם היא לשביתה מחר. "עדן, כרמל, הרש, אורי, אלמוג ואלכס היו צריכים להיות עכשיו בבית. בחיים", כתב בחשבון הטוויטר שלו, "ממשלת ישראל הפקירה אותם, אבל מדינת ישראל היא אנחנו. לאות הזדהות עם החטופים ומשפחותיהם, עיריית תל אביב-יפו מצטרפת לשביתה. מחר, החל משעות הבוקר ועד לצהריים לא תהיה קבלת קהל ונאפשר לכל העובדות והעובדים לצאת ולתמוך במאבק המשפחות. צאו לרחובות".

שוטרים מפנים מפגינים במחאה למען החטופים בכניסה לירושלים
שוטרים מפנים מפגינים במחאה למען החטופים בכניסה לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפגינים למען החטופים מול מעון רה"מ בירושלים
מפגינים למען החטופים מול מעון רה"מ בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים למען החטופים מול מעון רה"מ בירושלים
מפגינים למען החטופים מול מעון רה"מ בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט קרא הבוקר לכנס מיד את הקבינט המדיני-ביטחוני ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה לפיה צה"ל לא ייסוג מציר פילדלפי במסגרת עסקת חטופים. "הקבינט המדיני-ביטחוני חייב להתכנס באופן מיידי ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי", כתב גלנט, "זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס. מדינת ישראל תבוא חשבון עם כל ראשי ומרצחי החמאס, עד האחרון שבהם".

ממטה המשפחות נמסר בנושא: "דורש משמונת חברי הקבינט המדיני-בטחוני לחזור בהם מההחלטה המבזה שלקחו ביום חמישי האחרון, המעידה על כך שציר פילדלפי והחזקתו חשובים יותר מחייהם של 101 חטופים וחטופות. רשימת השרים שתמכו בהפקרה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר, שרת התחבורה מירי רגב, שר האנרגיה אלי כהן ושר החקלאות אבי דיכטר".

"לאחר ששישה חטופים נרצחו בסוף השבוע האחרון בדם קר, מטה המשפחות קורא לשמונת השרים שהצביעו בעד ההחלטה, להפוך את הקערה על פיה באופן מידי ולחתום על עסקה שתשיב הביתה את כלל החטופות והחטופים שנותרו בשבי חמאס - החיים לשיקום והחללים ונרצחים לקבורה ראויה בארצם. על כלל חברי הקבינט לקחת בחשבון ולזכור כי מתן משקל לתירוצים חסרי תכלית ומעכבי עסקה מסכן את חייהם של חטופים נוספים ועלול להביא למותם בטווח הזמן המיידי. די להפקרה".

הפגנות להשבת החטופים
הפגנה למען החטופים הבוקר | צילום: מטה משפחות החטופים
הפגנות להשבת החטופים
הפגנות להשבת החטופים

בתגובה לביטול ישיבת הממשלה הבוקר נמסר ממטה המשפחות: "יידע כל הציבור בישראל כי אין ממשלה בירושלים. ממשלת ההפקרה היא ממשלת הבריחה. ביטול ישיבת הממשלה הוא הוספת חטא על פשע. איך ייתכן שביום כזה שבו הודיעו על 6 חטופים שנרצחו בשבי, ממשלת ישראל לא מתכנסת לדון בצעדי חירום להצלת החטופים? על הממשלה להתכנס, למצוא מענה הולם ולתת הסברים לציבור בישראל על ההפקרה ועל טרפוד העסקה. לשרי הממשלה יש אחריות משותפת על החלטות הממשלה. גם ההחלטה לא להחליט היא החלטה והם כולם ייתנו את הדין על אפסותם ועל ההפקרה הקולקטיבית. על הממשלה להתכנס או להגיש את התפטרותה לנשיא".

מוקדם יותר נמסר ממטה המשפחות: "מטה משפחות החטופים דורש מנתניהו להתייצב בהופעה פומבית אל מול האומה ולשאת באחריות ישירה להפקרת החטופים. מציאת הגופות אתמול היא תוצאה ישירה של טרפוד העסקאות על ידי נתניהו, התבצרות בציר פילדלפי והגברת הלחץ הצבאי שהביא למותם של חטופים רבים. לאורך החודשים האחרונים חולצו 8 חטופים חיים בפעולות צבאיות, לעומת 105 חטופים ששוחררו בעסקה. מטה המשפחות פונה אל נתניהו: אל תסתתר מאחורי דובר צה"ל, תן לציבור דין וחשבון על ההפקרות הבלתי נגמרת".

הפגנה למען שחרור החטופים, הבוקר בצומת ראש פינה בכביש 90
הפגנה למען שחרור החטופים, הבוקר בצומת ראש פינה בכביש 90 | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90
הפגנות למען החטופים בצומת כרכור
הפגנות למען החטופים בצומת כרכור | צילום: נועה שומן

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הצהרה מוקלטת אחרי דרישת מטה המשפחות, ואמר כי "חמאס ממשיך לסרב בתוקף לכל הצעה, מי שרוצח חטופים לא רוצה עסקה". בתגובה נמסר ממטה המשפחות: "די להאשים את כולם. קח אחריות על מחדליך. קח אחריות על הטרפוד. קח אחריות על ההפקרה. קח אחריות על החטופים שנרצחו בשבי. אתה ראש הממשלה, האחריות להחזיר את החטופים היא שלך. הספינים על פילדלפי הם שלך. ההחלטה להתעלם מעמדת מערכת הביטחון כולה: צה"ל, שב"כ ומוסד היא שלך".

"טול קורה מבין עיניך, חמאס הוא לא האחראי היחיד לטרפוד העסקה", הוסיפו, "אנחנו לא מצפים מהטרוריסט סינוואר לרצות להשיב את החטופים, אנחנו מצפים מראש ממשלת ישראל לעשות הכל הכל הכל על מנת להשיב את החטופים והחטופות הביתה. זה לא מספיק להגיד לחמאס שדמם בראשם, יותר חשוב להציל את דם האחים שלנו ולהחזיר אותם הביתה. את דם מחבלי החמאס הרוצחים נגבה ותגיע גם העת לפעולות תגמול. אם ויתרת על 101 חטופים וחטופות, תפעל כמו מנהיג אמיתי ואמיץ ותודיע שוויתרת עליהם. תפסיק להתחבא מאחורי ספינים והאשמות של ארגון טרור. אנחנו המשפחות שלהם. אנחנו האחים שלהם. אנחנו עם ישראל- אנחנו לא נשאיר אף אחד מאחור".

הפגנה למען שחרור החטופים, הבוקר בצומת ראש פינה בכביש 90
הפגנה למען שחרור החטופים, הבוקר בצומת ראש פינה בכביש 90 | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

מקיבוץ ניר עוז נמסר: "הלילה חולצו גופות החטופים עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, כרמל גת, הרש גולדברג פולין, אלכסנדר לובנוב ואורי דנינו זכרונם לברכה. חטופים שנרצחו לפני ימים ספורים, לאחר ששרדו כמעט 11 חודשים בתת התנאים בעזה. בבוקר קשה זה, אנו רוצים להשתתף תחילה בצערם הכבד של המשפחות כולן, ובצערם של חברינו מקיבוץ בארי. המציאות הקשה הזו מבהירה יותר מתמיד - הממשלה הקריבה את החטופים. במקום לפעול לעסקה שתציל חיים, ולמרות שבכירי זרועות הביטחון כבר הדגישו כי אין משמעות ביטחונית אמיתית בהיאחזות בציר פילדלפי בעת הזו, הממשלה והעומד בראשה ממשיכים להאשים את כולם ובמקביל לקבל החלטות ממניעים פוליטים, לא מוסריים וחסרי אחריות".

"בחירות אלו, שנוגדות את ערכי החברה הישראלית - ערכים של קדושת החיים, של מוסר ושל ערבות הדדית - הן לא פחות מאסון לדורות, שישפיעו על הווייתה של מדינת ישראל כולה. המחאה הארצית עולה הילוך, ויחד איתה גם מחאת קיבוץ ניר עוז. לנו יש עוד 29 חטופים בעזה, מתוכם 20 בחיים. היום קיבלנו שוב תזכורת כואבת לכך שאין אופציה אחרת מלבד עסקה, שתשיב את כולם! החיים לשיקום והנרצחים לקבורה - לפני שכבר לא ישאר את מי לשקם".

הפגנה למען שחרור החטופים, הבוקר בצומת ראש פינה בכביש 90
הפגנה למען שחרור החטופים, הבוקר בצומת ראש פינה בכביש 90 | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

מיקומי המחאות:

* צומת כרמיאל הראשית 16:00
* צומת קיבוץ אפק 18:00
* צומת קרית טבעון 18:00
* צומת נהלל 19:00
* קרית ספר חיפה 19:00
* צומת כרכור 18:00
* צומת זכרון יעקב 18:30
* צומת העוגן 19:00
* צומת בית ליד 18:00
* צומת שערי חדרה, סמי בכיכר 17:30
* נתניה גשר אודים 17:30
* צומת רעננה מרכז 18:00
* הוד השרון רמתיים פינת דרך מגדיאל 18:00
* גשר הכפר הירוק רמת השרון 18:00
* צומת סביון 19:00
* תל אביב - בגין 19:00
* רחובות - מכון ויצמן 19:00
* שוהם - כיכר ברבור 18:00
* מודיעין - צומת שילת 19:00
* ירושלים - מול הקבינט 16:00
* צומת מסמיה לאורך כל היום, 18:30 הפגנה
* צומת בית קמה 17:00
* צומת אורים 17:30
* גדרה - תחנה מרכזית ליד רולדין 16:30
* באר שבע - משכן לאומנויות - 17:30
* ערד צומת הכניסה לעיר 18:00
* טיילת אילת 19:30

אורי דנינו, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת

כאמור, הבוקר הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרה מיוחדת על חילוץ גופותיהם של הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת. חמישה מהם נחטפו ב-7 באוקטובר ממסיבת הנובה, מלבד כרמל גת שנחטפה באותה שבת שחורה מביתה בקיבוץ בארי. לפי הערכה ראשונית, צה"ל התקרב לחטופים - ואז הם נרצחו על-ידי המחבלים ששמרו עליהם. 101 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה.