רבבות הפגינו ברחבי הארץ, מאות חסמו את איילון לדרום

לפי הערכות, יותר מ-130 אלף בני אדם הפגינו בת"א נגד המהפכה המשפטית ועוד רבבות מחו במוקדים נוספים ברחבי הארץ. מאות חסמו את נתיבי איילון לדרום. ראש שב"כ לשעבר יורם כהן בהפגנת הימין בי-ם: "הרפורמה תנטרל את מערכת המשפט"

זמן צפייה: 01:32

בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ: רבבות מפגינים יצאו גם הערב (שבת) במחאה נגד המהפכה המשפטית, כשעל-פי ההערכות של חברת Crowd Solutions, בראשות המומחה עופר גרינבוים-לירון עבור חדשות 13, היו לפחות 133 אלף מפגינים בתל אביב, ועוד עשרות אלפים במוקדים אחרים ברחבי הארץ.

זהו השבוע השביעי שבו יוצאו אלפים רבים כדי למחות. המפגינים עקפו את כוחות המשפטרה וירדו לכיוון נתיבי איילון לדרום, שם הם החלו לצעוד על הכביש וליצור עומסי תנועה במקום. זמן קצר לאחר מכן נפתחו החסימות.

מפגינים חוסמים את איילון לדרום
מפגינים חוסמים את איילון לדרום | צילום: איתי מידן

[brightcove_iframe video_id='news-part-2318020925' autoplay='0' credit='איתי מידן' desc='מפגינים חוסמים את איילון' poster='' kid='1_cwzz7w5v' duration='']

מפגינים נשכבים על הכביש בנתיבי איילון
מפגינים נשכבים על הכביש בנתיבי איילון

הערכה: כ-130 אלף מפגינים בתל אביב
הערכה: כ-130 אלף מפגינים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הפגנת הענק בתל אביב
הפגנת הענק בתל אביב | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה בנתניה ואמר: "יום אחד הילדים שלנו ישאלו אותנו איפה היינו בחורף 2023 ואנחנו נגיד להם שהיינו פה. פה ליד המזרקה נלחמנו על המדינה שלנו. זה לא הולך להיות קל, זה לא הולך להיות פשוט - אבל כל מי שמכיר את ההיסטוריה של מדינת ישראל יודע דבר אחד -אין דבר שיכול לעמוד בפני קבוצה נחושה של אנשים שמוכנה להיאבק על מה שהיא מאמינה בו. אתם האנשים האלה. אתם הקבוצה הזו. אני גאה להיות פה איתכם. אנחנו נילחם בכל מקום, אנחנו נילחם ברחובות, אנחנו נילחם בכנסת, אנחנו נילחם בבתי המשפט ואנחנו לא נפסיק להילחם עד שננצח".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-2302182059' autoplay='0' credit='עידו רימון' desc='יאיר לפיד בהפגנה בנתניה' poster='' kid='1_zchu8d2o' duration='']

בירושלים, מול משכן הנשיא, התקיימה גם כן הפגנת אנשי ימין, ובהם גם ראש שב"כ לשעבר יורם כהן, שאמר: "מטרת הרפורמה היא לא לשפר את מערכת המשפט אלא לנטרל אותה. הרפורמה, היה ויתממשו כל מרכיביה, תהפוך את ישראל ממדינה דמוקרטית למדינה שאינה כזו".

"כתוצאה מהרפורמה - הביקורת השיפוטית צפויה להיחלש באופן דרמטי, עד שתעלם לחלוטין", פירט כהן. "הרפורמה המוצעת, תשנה את המבנה השלטוני בישראל, משום שלרשות המבצעת ולעומד בראשה – ראש הממשלה, יהיה כוח בלתי מוגבל. 'האיזונים והבלמים' הנדרשים לקיומה של חברה דמוקרטית, יעלמו. כל אזרח במדינה צריך לחשוש ממצב זה, ללא קשר להשתייכותו הפוליטית. בהיעדר חוקה במדינת ישראל, בית המשפט העליון הוא המבצר היחידי, המגן על זכויותיהם של אזרחי המדינה, מפני החלטות פוגעניות של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת", סיכם.

יורם כהן בהפגנה בירושלים
יורם כהן בהפגנה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פנחס ורלשטיין, מראשי גוש אמונים וראש מועצת יש"ע לשעבר, נשא דברים גם כן. "הפחד שקיים בשמאל הוא מאופיה של המדינה בעתיד. אנחנו זקוקים לכל חברי החברה בישראל". ולרשטיין פנה גם לשר הביטחון לשעבר בני גנץ ואמר: "תהיה אחראי. תהיה המבוגר האחראי. בזמן שנדבר יפסיקו את המהלכים. אנחנו נהיה מאחוריך כל עוד תגיע לשולחן הדיונים".

הפגנת הימין בירושלים
הפגנת הימין בירושלים

גם השר לשעבר יועז הנדל נאם בהפגנה בירושלים ואמר: "המדינה הזאת מופלאה, יש בה נופים אדירים ואנשים שיודעים להזיז הרים. הרוח האנושית היא זו שיצרה אי של יציבות וקדמה באזור הזה בזמן שכל המדינות סביבנו נכשלות. הרוח שלנו יבשה ביצות, לחמה ללא אמצעים, הקימה בתי חולים ואוניברסיטאות. צבא הכי חזק ומוסרי בעולם, הייטק, ישיבות, ובתי משפט. כן גם מערכת משפטית שבוודאי צריכה תיקון. אלא שהרפורמה המשפטית, שבעיני היא בהחלט נדרשת, לא שווה דבר אם לא תהיה מדינת ישראל. אין ארץ ישראל ללא עם ישראל. צריך לשמור על הדמוקרטיה הישראלית כמו ששומרים על ארץ ישראל ועל שלמות העם כמו על שלמות הארץ. אין אפשרות אחרת".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1802232026' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_r63tyojj' duration='']

הפגנת הימין בירושלים
הפגנת הימין בירושלים

במקביל, בעוד שברחבי הארץ מפגינים אלפים רבים מצפון עד דרום נגד המהפכה המשפטית, הגיע סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין בריאיון ב"המטה המרכזי". הוא התייחס לדיווחים על מתח בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו - ואמר כי מדובר ב"פייק ניוז מגוחך; יש לי גיבוי מלא בליכוד, בקואליציה ובציבור להתקדם ברפורמה".

לוין הוסיף: "באדיבותה של היועצת המשפטית לממשלה, ראש הממשלה מנוע מלעסוק בנושא הרפורמה המשפטית, ואנחנו לא דנים בכך. ביחס לפרטי התוכנית - תמיד יהיה מי שיסתכל עליה בצורה אחרת. בדיוק בשביל זה מתקיימים הדיונים בכנסת. לכן, כמו שאמרתי מתחילת הדרך, מה שיסתיים בכנסת הוא לא יהיה אחד לאחד מה שהצעתי.  מתחילת הדרך באתי והלכתי – אני שם הצעה ואני חושב שראוי שתהיה לגביה הידברות. אני מוכן לפגוש הלילה את לפיד וגנץ. אני חושב שהכרחי לשבת לדבר. איזה מין דבר זה להציב תנאים כדי להידבר?".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום רביעי הודיעו מארגני המחאה כי ביום שני הקרוב תתקיים שביתה כללית, חסימת כבישים והפגנה מול הכנסת לאורך שעות ההצבעה במליאה. "עם הדהירה לעבר הדיקטטורה אנו נאלצים להרחיב את ההתנגדות האזרחית להפיכה המשטרית". לדבריהם, ההפגנה תחל בשעה 14:00 מול הכנסת בירושלים ותתקיים שביתה כללית ברחבי הארץ, כפי שקרה השבוע. ביום שני השבוע אושרו שני סעיפים במהפכה המשפטית בוועדת חוקה, חוק ומשפט. אחד מהם נוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירות שופטים והשני עוסק בחסימת האפשרות של בג"ץ לדון בחוקיות חוקי יסוד.

אלפים מפגינים בתל אביב
אלפים מפגינים בתל אביב | צילום: אורן אלון

באותו יום הפגינו עשרות אלפים הפגינו מחוץ לכנסת. ראש העיר תל אביב רון חולדאי אמר בריאיון לחדשות 13 כי "מדינות יכולות להפוך מדמוקרטיות לדיקטטורות, כמו שקורה אצלנו. דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות - רק לאחר שפיכות דמים". לדברי חולדאי, "זאת ההיסטוריה של העולם. מדינות הופכות לדיקטטורות באמצעות שימוש בכלים דמוקרטיים. ראינו דברים נוראיים, כולל מאלה שאנחנו סבלנו מהם כעם. מדינות לא חוזרות להיות אחר כך דמוקרטיות, אלא בשפיכות דמים".

עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת ומניפים דגלי ישראל
עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת ומניפים דגלי ישראל | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר מכן, בעקבות הסערה שהתעוררה, הבהיר חולדאי את דבריו: "דיברתי על אמת היסטורית כואבת. האחריות למניעת שפיכות דמים היא על אלו שמחליטים בכנסת והופכים את ישראל לדיקטטורה. עליהם החובה להפסיק את תהליך החקיקה, להגיע להידברות ולמנוע זאת".

בהכנת הידיעה השתתפו ברוך קרא, רביב דרוקר, ישי פורת, מאיר מרציאנו, אפרת פינקל ואיתי מידן