חולדאי: "דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות רק בשפיכות דמים"

בריאיון לחדשות 13 אמר ראש העיר תל אביב, שהגיע להפגנה מחוץ לכנסת במחאה על המהפכה המשפטית, כי זאת ההיסטוריה של העולם. מדינות הופכות לדיקטטורות באמצעות שימוש בכלים דמוקרטיים". בן גביר תקף: "היועמ"שית צריכה להורות על חקירה מיד, אין לו חסינות להסית לרצח"

זמן צפייה: 01:53

ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שהגיע להפגנה היום (שני) מחוץ לכנסת במחאה על המהפכה המשפטית, אמר בריאיון לחדשות 13 כי "מדינות יכולות להפוך מדמוקרטיות לדיקטטורות, כמו שקורה אצלנו. דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות - רק לאחר שפיכות דמים".

לדברי חולדאי, "זאת ההיסטוריה של העולם. מדינות הופכות לדיקטטורות באמצעות שימוש בכלים דמוקרטיים. ראינו דברים נוראיים, כולל מאלה שאנחנו סבלנו מהם כעם. מדינות לא חוזרות להיות אחר כך דמוקרטיות, אלא בשפיכות דמים". זמן קצר לאחר מכן, בעקבות הסערה שהתעוררה, הבהיר חולדאי את דבריו: "דיברתי על אמת היסטורית כואבת. האחריות למניעת שפיכות דמים היא על אלו שמחליטים בכנסת והופכים את ישראל לדיקטטורה. עליהם החובה להפסיק את תהליך החקיקה, להגיע להידברות ולמנוע זאת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב על הדברים: "היועצת המשפטית לממשלה חייבת להורות באופן מיידי על חקירה נגד רון חולדאי. לראש עיריית תל אביב אין חסינות ואין שום פריבילגיה להסית לרצח. הקריאה שלו היא חמורה והוא חייב להיחקר עליה ולעמוד לדין".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, אחרי נאום התיווך של הרצוג אמש וברקע השביתה וגל המחאות ברחבי הארץ - אושרו מוקדם יותר שני סעיפים במהפכה המשפטית בוועדת חוקה, חוק ומשפט. אחד מהם נוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירות שופטים והשני עוסק בחסימת האפשרות של בג"ץ לדון בחוקיות חוקי יסוד.

ההצעות הועברו להצבעה בקריאה ראשונה במליאה - שנדחתה ליום רביעי.

למרות הצעת הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג והשביתה במשק - בקואליציה לא מתכוונים לסגת. כבר ב-08:00 החלו המוחים לעלות לירושלים. חברי אופוזיציה שרו "אין לי ארץ אחרת". לאחר מכן הם קראו לעבר רוטמן: "בושה, ביזיון". חלק מהח"כים עלו על השולחן והורחקו בכוח. בינתיים, עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת.